imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Rendeld elő már most az iPhone X-et!

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Jony Ive a divat és technológia keresztezéséről beszélt


A múlt hét folyamán jelentették be, hogy az Apple szponzorálja a 2016-os Met Gálát, ahol május 2-án vegyesen nagyjából 100 kézzel készített haute couture és gépek segítségével előállított ruhát tekinthet majd meg a közönség. A bejelentés alkalmából Apple dizájnigazgatója mellett Anna Wintour és Andrew Bolton a divat és technológia kereszteződéséről beszélt.

Az Apple szponzori szerepéből adódóan nem meglepő, hogy Jony Ive az esemény társelnöke lesz. Ott lesz mellette Taylor Swift, Idris Elba, Anna Wintour, Nicolas Ghesquiere, Karl Lagerfeld and Miuccia Prada is, vagyis a divatvilág néhány kiemelkedő alakjával kerül egy társaságba. A rendezvény fő témája a manapság egyre inkább felgyorsuló folyamat, miszerint a divat és a technológia világa egymásra találtak, és ez sok érdekes termékhez és trendhez vezethet.

A Metropolitan Museum of Artban megrendezésre kerülő, „Manus x Machina: Fashion in an Age of Technology” című esemény – mely hagyományosan New York legnagyobb divatrendezvénye a tavaszi szezonban – arra próbálja majd felhívni a figyelmet, hogy a jó dizájn nem szükségszerűen a kézművességből származik, hanem olyan új technológiák is segíthetnek a létrehozásában, mint a számítógépes modellezés vagy a 3D-nyomtatás. Ive a Wall Street Journalnak az alábbiakat mondta:

Teljes mértékben rossz az a meglátás, miszerint a kézzel készített dolgok velejárója az érték, míg a gépekkel létrehozottakban pont ennek az ellenkezője rejlik.

Az amerikai Vogue főszerkesztője, a divatipar legbefolyásosabb nője, Anna Wintour egyetért:

A technológia segítségével úgy demokratizálhattuk a divatot, ahogyan az korábban soha nem lett volna lehetséges.

Az, hogy az Apple neve ilyen rendezvények kapcsán is felmerül, egyáltalán nem meglepő, hiszen sokszor hallhatjuk azt a kritikát, hogy bizonyos esetekben a dizájnt a funkció elé helyezik a fontossági sorrendben. Ráadásul az Apple egyik legfontosabb ismérve maga a nagyszerű dizájn. Jony Ive és Anna Wintour is egy-egy Apple Watch Hermès modell viseltek a csuklójukon az interjú során. Ive ezzel kapcsolatban elmondta:

Ahogy a termékek egyre személyesebbé váltak, egy csuklón hordott eszköz hirtelen a divat világába repített minket. Ezek olyan dolgok, amik nagyon közel állnak hozzánk. A divat megértése meghatározza a jövőbeni termékeinket amiken dolgozunk. És ez még csak a kezdet.

Jony Ive, Anna Wintour és Andrew Bolton
Jony Ive, Anna Wintour és Andrew Bolton. | Kép forrása: Mashable

Jony szerint az Apple Watch tervezésekor egyáltalán nem az volt a kihívás, hogy a trendeket kövessék, hanem hogy nem lehetett végtelen mennyiségű változatot készíteni. Ezt a problémát végül a szíjakkal oldották fel, ahogy a Mashable-nek adott interjúban részletezte:

Nem egy egyszerű terméket terveztünk, hanem egy egész rendszert. Ezért is fontos, hogy a szíjak könnyen cserélhetőek legyenek. Szerintem azzal, hogy kicserélhetjük a szíjat, azzal nem egyszerűen a színt változtatjuk meg, hanem a dizájnt – ráadásul elég jelentős mértékben –, így a különböző számlapokkal teljesen eltérő stílusokat alkothatunk. Nincs olyan, hogy mindenki ugyanazt akarja viselni.

Wintour egy kicsit fényezte még az Apple-t:

Az a gyönyörű abban, amit az Apple csinál, hogy gyakorlatilag nem egy trendet képviselnek – az Apple egy klasszikus. Nem érzem úgy, hogy valaha is eszembe jutna a »trendi« szó Jony munkájával kapcsolatban.

Abban ő is egyetért, hogy ilyen eszközök esetében nem csupán a forma a lényeg, hanem a funkció legalább ugyanolyan fontosságú. Ive-nak ezzel kapcsolatban van egy meglátása:

Azt vettem észre, hogy ha valami ugyan működik, de érzelmileg nem kapcsolódunk hozzá – mert csúnya –, akkor ugyan használjuk, de vonakodva tesszük ezt, és az első adandó alkalommal lecseréljük, miközben nem épül ki kapcsolat a márkával és a mögötte álló emberekkel. Így hát a lényeg, hogy mindkét téren sikeresnek kell lenni.

Forrás: The Wall Street Journal, Mashable. Borítókép: The Wall Street Journal.

Apple Watch akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!