Jony Ive Apple Watch dizájn

Jony Ive és az Apple Watch dizájnja mögötti fanatizmus

#HÍREK
2015. 03. 08.
Holnap estére valószínűleg minden kérdésünk válaszra talál az Apple Watch-csal kapcsolatban. Addig is viszont, Jony Ive még elmondott pár érdekességet egy, a Financial Times-nak adott interjúban az óra tervezéséről, illetve az Apple dizájnfilozófiájáról.

Jony Ive korábban meglehetősen zárkózott ember benyomását keltette, nem nagyon adott interjúkat, nem jelent meg az Apple eseményein a színpadon, és úgy általában ideje nagy részét az Apple dizájnstúdiójában töltötte. Az utóbbi időben azonban mintha tetszene neki a rivaldafény, több interjút is adott, készült róla egy hatalmas profil a New Yorkerbe, most pedig a Financial Timesnak beszélt egy kicsit az óráról és az Apple-ről általában.

Ha valaki követi Jony Ive interjúit, akkor úgy tűnik, hogy az elején mindig egy előre betanult szöveget ismételget, ami a Mac-kel való első találkozásáról szól. A jóból Nick Foulkes, az FT újságírója sem maradt ki, így ismét megtudhattuk, hogy Jony utálta a számítógépeket, mígnem az iskolaévei végén leült egy Mac elé. Szinte sokkolóan hatott rá, mekkora odafigyeléssel tervezték meg a többi számítógéphez képest, és úgy érezte, tisztán megismerheti belőle a dizájnerek gondolkodásmódját.

Az Apple tulajdonképpen megváltoztatta az emberek a számítástechnikához és úgy általában a technológiához való hozzáállását. Még a ’90-es években is megahertzekről, merevlemezekről, processzorokról volt szó, ha arról beszéltünk, milyen számítógépet válasszunk. Az Apple pedig ezt változtatta meg Jony első széles körben ismertté vált dizájnjával – az első iMac – erre a kérdésre: milyen színt válasszak? Az iMac indította el az Apple-féle i-termékek hosszú sorát, és tette emberközelibbé a technológiát.

Újsághirdetés az első iMacről. | Kép forrása: saleintothe90s
Újsághirdetés az első iMacről. | Kép forrása: saleintothe90s

Jony az interjúban beszélt egy kicsit Steve Jobsról is, akivel köztudottan közeli és mély barátságot ápoltak. Sokak számára egy szinte már-már mitikus személyiség volt, akitől rettegtek amellett, hogy tisztelték. Jonynak azonban nem ezt jelentette Steve, hanem egy barátot, akivel nyaralni is együtt mennek a családjaikkal.

Gyakorlatilag minden nap együtt ebédeltünk. Sok délutánt töltött el minden héten a dizájnstúdióban, és nagyon közeli barátokká váltunk.

Az interjúból kiderül, hogy Ive munkájára is egyfajta fanatizmus és szenvedélyesség jellemző. Ráadásul mivel gyakorlatilag folyamatosan minden idegszálával erre koncentrál, nem igazán gondolkozik azon, mekkora hatása is van az Apple részvényárfolyamára – és ezen keresztül még az amerikai dollár árfolyamára is.

Nem igazán tereli el a figyelmünket vagy aggasztanak a következményei annak, amit csinálunk, mivel teljesen lekötnek a dizájnnal kapcsolatos problémák. Szerintem ez a fanatizmus és éleslátás alapvető fontosságú a hozzáállásunkban. […] Jobban érdekel az, hogy hogyan tehetjük még jobbá [az Apple Watch-ot], mint az, hogy hányat adunk el belőle. Brutális önkritikánk van, egy-egy termékből számtalan változatot készítünk.

Az Apple az órával ismét egy új vállalkozásba kezd, megpróbálja összekapcsolni a technológia, a divat és a luxus világát. Erre természetesen évek óta készülnek, ahogy ez lassan kirajzolódott abból is, kiket vettek fel újonnan a céghez. Nemrég kezdett el az Apple-nél dolgozni a Burberry korábbi CEO-ja, Angela Ahrendts, de a listán van az Yves Saint Laurent korábbi CEO-ja is. És persze ne feledkezzünk el a legendás formatervezőről, Marc Newsonról akinek – amellett hogy többek között tervezett termékeket már a Jaeger-LeCoultre-nak, a Hermèsnek és a Louis Vuittonnak is – tagadhatatlan szerepe van az Apple Wacth tervezésében is.

A Marc Newson által a Jaeger-LeCoultre számára tervezett Atmos 561 óra. | Kép forrása: Marc Newson Ltd.
A Marc Newson által a Jaeger-LeCoultre számára tervezett Atmos 561 óra. | Kép forrása: Marc Newson Ltd.

Most, hogy több ezer óra tesztelés és elemzés után már hihetetlenül kiforrt az Apple Watch dizájnja, még most is folyamatosan dolgozunk és fejlesztünk rajta. Próbálunk mindent a lehető leggördülékenyebbé tenni, mivel minden kapcsolatban van mindennel. A legjobb termékek azok, amiknek minden kis részletét sikerült optimalizálni, úgy, hogy közben figyeltél a többi rész teljesítményére is.

Jony szerint az Apple Watch a miniatürizáció újabb szintjét jelenti, ami mára már annyira nem nyilvánvaló az egyre nagyobb okostelefonokban. Évek óta gondolnak arra, hogy a hordható technológia a következő lépcsőfok, a Google Glass bukdácsolása után pedig logikusnak tűnik, hogy a test egy másik pontját, a csuklót próbálják meghódítani. Ive szerint pedig ez az igazán ideális hely erre:

Az egyik dolog ami meglepett, hogy milyen gyakran nézem meg az órámat úgy, hogy aztán még egyszer meg kell néznem, mivel igazából nem fogtam fel, mennyi az idő. Ha valamit a telefonomon nézek meg, jobban odafigyelek rá, mivel nagyobb befektetéssel jár az, hogy elővegyem a zsebemből vagy a táskámból. És nagyon tetszik ez az érzés, hogy szinte hanyag módon csak rápillantok valamire. Szerintem erre a technológiára a csukló a tökéletes hely.

Apple Watch Sport, 42 mm | Kép forrása: Apple
Apple Watch Sport, 42 mm | Kép forrása: Apple

Azt is elmondta azonban, hogy az Apple Watch tervezéséhez egy gyökeresen ellentétes hozzáállásból indultak el, mint annak idején az iPhone-nál:

Más volt, mint a telefon esetében – az első iPhone megtervezése közben mindannyiunkat az akkori telefonjaink iránt érzett abszolút megvetés hajtott. Most nem erről van szó. Egy csapat olyan ember vagyunk, akik imádják az óráikat. Most tehát úgy dolgozunk valamin, hogy nagyon tiszteljük azt, ami jelenleg létezik.

Nem az Apple az első cég aki okosórát készít. Viszont az az Apple a világ jelenleg legértékesebb cége, akiknek olyan erőforrások és szakemberek állnak a rendelkezésükre – kohászok, mérnökök, vegyészek, matematikusok, bőriparban dolgozók, tesztlétesítmények –, amik másoknak nem, így képesek lehetnek forradalmasítani ezt a termékkategóriát is. Jony elmondta, hogy a három különböző anyagból készülő tokozás, illetve a sok különböző szíj – bőr, fluoroelasztomer, és persze 9 munkaóra alatt elkészülő fém Link Bracelet – mindegyike apró mestermű. Speciális, hidegen kovácsolt acéllal dolgoznak, mely 40%-kal keményebb, mint a hagyományos. Direkt az Apple Watch Edition modellekhez fejlesztették ki azt az aranyötvözetet, melyben a molekulák közelebb vannak egymáshoz, így akár kétszer keményebb, mint a hagyományos 18 karátos arany.

Apple Watch Link Bracelet szíjjal
Apple Watch Link Bracelet szíjjal

A dizájn és a törődés túlmutat magán az órán is. A csomagolást például hasonló gondossággal alakították ki. Az interjúból kiderül, hogy az Apple Watch Edition modellek egy kívül minőségi anilinfestett bőrborítású, belül mikroszálas anyaggal borított dobozban érkeznek, mely egyben töltőkén is funkcionál a hátulján található csatlakozónak köszönhetően – az óra pedig mágnesesen rögzül benne. Jony elmondja róla:

Tetszik az a gondolat, hogy ezek mind az élmény részét képzik, hozzájárulnak ahhoz, hogyan érzünk valamivel kapcsolatban. Minden ilyen apróság pozitív és érdekes szerepet játszhat.

Mielőtt Foulkes elköszönne, Ive megmutatja még neki az óra külső, fehér papírdobozát. Természetesen ezt is ugyanakkora odafigyeléssel és részletességgel dolgozták ki, mint magát a terméket: a doboz alja szinte észrevétlenül kezd kicsúszni a felső részből, olyan módon és sebességgel, hogy az nem lehet a véletlen műve. Jony mosolyogva magyarázni kezd:

Kigondoltuk, hogy szerintünk mi az optimális idő ami alatt kicsúszik, leültünk, és kidolgoztuk a tűréshatárokat, aztán pedig még a felhasznált anyagok súrlódásán is finomítottunk. Szerintem ez a fanatizmus.

 

Ne feledjétek: holnap 17:30 körül kezdjük élő videós közvetítésünket az Apple következő keynote-járól itt, az iMagazinon!

Forrás: Financial Times.