Jony Ive

Jony Ive: sosem látott anyagok jönnek

#HÍREK
2014. 06. 17.
Miután Tim Cook nem nyilatkozott a New York Timesnak, az újság egy hosszú cikkben taglalta, hogy mennyire leromlott a cég Tim vezetése óta, és az Apple a vesztébe rohan. Az egész cikk nekem kicsit gyerekes sértődöttségnek tűnt, ami meglehetősen furcsa egy ekkora laptól. Jony Ive, az Apple dizájnért felelős alelnöke viszont belement az interjúba, mondott érdekes dolgokat, ennek a fordítását olvashatjátok most.

Hogy néz ki az innováció Tim Cook alatt? Hogyan változott, ha változott egyáltalán?

Jony Ive: Az innováció az Apple-nél mindig is csapatjáték volt. Mindig kisebb csapatok együttműködéséről volt szó. Az ipari formatervezés csapata például meglehetősen kicsi, és a legtöbben 15-20 éve dolgozunk együtt.

A kreatív csapatok itt tipikusan kicsik és egy témára fókuszálnak. Az egyik alapvető tulajdonságunk, hogy érdeklődőek és kíváncsiak vagyunk. Ezek a személyes tulajdonságok és jellemek mit sem változtak.

Amikor arról beszélek mit is csinálok, gyakran elmondom, hogy maga a gyártás nem csak egy szükségszerű lépés a folyamat végén. Az, ahogy megalkotjuk a termékeinket, ugyanolyan odafigyelést és részletességet igényel mint a tervezés. Dizájnolok és gyártok. Nem tudom elválasztani ezt a kettőt.

Ez Steve öröksége. Az Apple kultúrájába mélyen beleivódott ez a nézőpont, a dizájn érzése és megértése, a fejlesztés és a gyártás. A forma, az anyagok és a folyamatok gyönyörűen összefonódnak, teljesen egymáshoz kapcsolódnak. Amíg nem értünk meg egy anyagot – legyen az fém vagy műanyag –, nem értjük meg, hogyan hozzák létre például az ércekből a fémeket, addig nem tervezhetünk meg egy megfelelő formát neki.

Steve meghatározott egy értékrendet, egy kis csapatnak olyan elveket, megszállottságot és hozzáállást adott, ami tartósan megmarad. Hihetetlenül szerencsésnek érzem magam, hogy részese lehetek ennek. És Tim is része volt ennek a csapatnak. Ráadásul az elmúlt 15-20 évben.

Tisztán emlékszem, egyszer, amikor még műanyag hordozható számítógépeket készítettünk, Steve, Tim és én leültünk beszélgetni, arról, hogy egy hihetetlenül vékony és könnyű hordozható számítógépet akarunk építeni. Ez mérnöki szempontból rengeteg kihívást jelentett: hogyan dolgozzunk egy új anyaggal, a titánnal. Teljesen át kellett terveznünk mindent, új partnereket kellett találnunk akikkel együtt dolgozhatunk, egy egész új szervezetet kellett felvennünk.

Az elmúlt 15-20 évben a tevékenységünk legkreatívabb és leginkább kihívásokat támasztó részein dolgoztam. Nagyon szeretnék a jövőbeli termékekről beszélni – olyan anyagokat fogunk használni, amiket korábban sosem. Néhány éve dolgozom már ezen. Alapvetően Tim ötlete volt az új területek és anyagok felfedezése.

Az évek során egy olyan munkafolyamatot fejlesztettünk ki – mi, egy csapatként – ami hihetetlenül vibráló és egészséges, és folyamatosan nő és fejlődik.

Egy ideje Ön felelős a szoftveres dizájnért is a cégnél. Változtatott ez valamit a dizájnfolyamatokon?

Jony Ive: Én a felhasználói felületekért felelek – ez csak egy része a szoftvernek. Ugyanúgy dolgozom a felhasználó felületet fejlesztő csapattal, mint ahogy máskor is. Fizikailag mindig is nagyon közel voltunk egymáshoz. A cég kreatív magja egy nagyon kicsi, összetartó közösség – voltak változások, de ezek közel sem olyan drámaiak, mint gondolnák.

Az egyik legértékesebb dolog amit Steve-től tanultam, az a koncentráció. Hogy mire koncentráljunk. A termékre. Bárcsak jobban meg tudnám fogalmazni ezt. Hogy milyen amikor tényleg a termékre koncentrálsz, mert ez nem egy egyszerű közhely. Milyen, amikor valóban azért jössz be az irodába, hogy a létező legjobb terméket alkosd meg, amikor ez kizár minden mást, amikor rengeteg dolog hirtelen lényegtelenné és jelentéktelenné válik. Mi nem a különböző címek meg a szervezeti felépítés szemüvegén keresztül látjuk egymást.

Milyen együtt dolgozni Mr. Cookkal? Tudna mondani egy olyan anekdotát vagy példát, amiben megnyilvánul a vezetési stílusa?

Jony Ive: Átlagosan háromszor találkozunk egy héten. Néha az ő irodájában, néha itt a dizájnstúdióban. Mind ugyanazt a fizikai tárgyat látjuk. De más az objektív észlelés és a személyes érzékelés. Történik valami bennünk, hogy az elsőtől eljussunk a másodikig. Ez a dizájner definíciója – próbálja valahogy megfogalmazni, miért látjuk olyannak az adott tárgyat, amilyennek.

Az elmúlt két évtized alatt, amióta Timmel dolgozom, mindig is tiszteltem azt a csendes megfontoltságot, amivel próbálja megérteni, hogyan érzékelünk szubjektíven valamit. Időt szentel rá. Szerintem ez mutatja meg, hogy tudja, mennyire fontos ez.

Nehéz nyugodtnak maradni miközben a befektetők és a rajongók egyaránt sürgetik a következő iValamit?

Jony Ive: Mindannyiunknak nehéz nyugodtnak maradni. Steve-nek is nehéz volt. Timnek is nehéz. Bármikor dolgozol valamin, nehéz csak a termékre koncentrálni. Az egyik ami megkülönböztet minket a versenytársainktól, hogy mi csak a termékre koncentrálunk, és jó termékeket fejlesztünk.

Őszintén mondom, szerintem semmi nem változott. Az emberek ugyanígy éreztek amikor az iPhone-on dolgoztunk. Az iPhone-t széles körben kritizálták. Az iPodot széles körben kritizálták. Az iPadet meg egy nagy iPodként írták le.

Az én feladatköröm nagyon szűk. Nem tudok másról beszélni, mint a termékek tervezéséről és fejlesztéséről. Ha végigtekintek az elmúlt 20 éven, rájövök, hogy amikor nagyon keményen dolgozol valamin, fogalmad sincs, hogy a végén jól fog-e működni az adott termék vagy nem.

Amikor projekteken dolgozol, elköteleződsz valami irányába. Csak csinálod és csinálod. Ha valami újat csinálsz, gyakran futsz bele leküzdhetetlen akadályokba. Van egy pont, amikor meg kell állni – egy pont amikor azt mondod, „rendben, most beleütköztünk a fizika törvényeibe, amiket nem tudunk megváltoztatni”.

Ha ezzel telik minden egyes napod, akkor annyira felemésztenek a termékek, a problémák és a kihívások, hogy igazából meglehetősen könnyen türelmetlenné válsz.

Forrás: The New York Times. Borítókép: Adlip.