Ki vesz? Okosóra és fitneszkarkötő.

Ki vesz okosórát és fitneszkarkötőt?

#HÍREK
2015. 01. 06.
Lassan már a csapból is az okosórák és a fitneszkarkötők folynak, az éppen zajló CES pedig még egy lapáttal rátett a jelenségre, ugyanis újabb kismillió ilyen eszközt mutattak be a gyártók az utóbbi napokban. Ezek alapján már szinte minden második embernek kéne lenni valami ilyesminek a csuklóján.

A helyzet azonban nem ez, legalábbis ahogyan az NPD piackutató cég legújabb felméréséből kiderül, aminek megjelenését hogy, hogy nem, pont a CES-re időzítették. Az új NPD Connected Intelligence Consumers and Wearables Report keretében 5000 18 év feletti amerikai állampolgárt kérdeztek meg, hogy rendelkeznek-e okosórával vagy fitneszkarkötővel, illetve más sportoláshoz kifejlesztett okoskiegészítővel.

A piackutatás alapján a felnőtt amerikai népesség 10%-a rendelkezik valamilyen fitneszkarkötővel (pl. Jawbone UP, Fitbit Charge, stb). Érdekes módon inkább a középkorúak vásárolják ezeket az eszközöket, ugyanis az ilyen kiegészítővel rendelkező megkérdezettek 36%-a 35-54 év közötti volt. Ráadásul nagy részük gazdag is, ugyanis 41%-uk keresete haladta meg az évi 100 ezer dollárt. Ha mindehhez hozzátesszük, hogy több mint a felük (egészen pontosan 54%-uk) nő volt, akkor kicsit sarkítva arra a megállapításra juthatunk, hogy a fitneszkarkötőket a gazdag középkorú amerikai nők vásárolják.

Na de hogyan is állnak az okosórák? Ez egy jóval fiatalabb kategória, mint a fitneszkarkötőké, ami az elterjedtségen is látszik: az 5000 megkérdezettnek mindössze 2%-a rendelkezett ilyen eszközzel. Ráadásul egy teljesen más közönség vásárolja ezeket. Az okosóra-tulajdonosok több mint kétharmada (69%-uk) férfi, és legnagyobb részük (70% körül) 18 és 34 év közötti. Ami talán még érdekesebb, hogy kifejezetten az alacsonyabb jövedelműek közül kerülnek ki az okosóra-vásárlók: közel felük (48%-uk) a legalacsonyabb jövedelmű (évi 45 ezer dollárnál kevesebb) csoportba tartozik.

Wes Henderek, az NPD Connected Intelligence igazgatója így nyilatkozott az eredményekről:

A hordható eszközök piacán nincs olyan, hogy »átlagos« felhasználó; a fitneszkarkötők és az okosórák célcsoportjai alapjaiban különböznek. Noha arra számíthatunk, hogy az okosórák piaca gyors növekedést mutat az elkövetkező években, az is tisztán látszik, hogy marad helye a különböző fitnesszel és egészséggel kapcsolatos eszközöknek – főleg a méretük, akkumulátoridejük és specifikus felhasználási területük miatt. Az okosórák ezzel szemben egy kicsit mindenki számára mindenből nyújtani akarnak valamit.

Az NPD a sajtóközleményben egy vállalhatatlan minőségű grafikont is megjelentetett, bár a lényeget talán ki lehet bogarászni róla:

NPD-felmérés

Érdekes kérdés lehet, hogy vajon az Apple Watch képes lesz-e megváltoztatni ezeket a trendeket, és ha igen, milyen mértékben. Sokak szerint kifejezetten nőies a formavilága, míg egyes divatlapok az első nők számára is vonzó okosórának nevezték az Apple idén érkező új termékét. Ami pedig az árat illeti, nos, arról továbbra sem tudunk szinte semmit (a 350 dolláros indulóár a biztos), de ha a találgatások bejönnek, nem valószínű, hogy az alacsonyabb keresettel rendelkezők vásárolják majd az Apple Watch-ot.

Forrás: NPD Group. Borítókép: Jawbone.

watch-edition-girl