Átrendeződik az okostelefon-piac

Látványosan átrendeződik az okostelefon-piac

#HÍREK
2014. 10. 31.
Lassan befut az összes nagyobb gyártó negyedéves jelentése, illetve a piackutató cégek is megjelentetik legfrissebb felméréseiket a 2014-es év harmadik naptári negyedévéről. Az adatokban érdekes változásokat vehetünk észre: a Samsung nyeresége például 74%-ot csökkent tavalyhoz képest.

Kezdjük a dél-koreai céggel, ami magát közvetlenül az Apple vetélytársának pozicionálja mostanában megjelent hirdetéseivel. A Samsung negyedéves jelentése nem éppen szívderítő a befektetők számára: a teljes cég profitja 60%-kal 3,8 milliárd dollárra, a mobilrészleg nyeresége 73,9%-kal csökkent a tavalyi év azonos időszakához képest (mely egyébként rekord volt a Samsung mobil-üzletágának történetében). A bevételek 34%-ot estek a 2013-as évhez képest.

Az Apple mindeközben újabb rekordot döntött, a cég nyeresége az előző negyedévben mintegy 8,5 milliárd dollárra rúgott, ami 13%-os növekedést jelent. A bevétel 12,3%-ot, a telefoneladások 16%-ot emelkedtek. Ezen kívül az iPad-számok adhatnak okot némi aggódásra, mert azok közel 15%-kal csökkentek tavalyhoz képest, viszont például a Macekből többet adtak el mint valaha: majdnem 20%-kal múlták felül a tavalyi év azonos időszakát, sőt, minden korábbi rekordot megdöntöttek, még a karácsonyi szezonokét is.

Amint látható tehát, a legutolsó negyedéves adatok alapján a két cég eltérő pályán mozog. A Samsung a marketingre áldozott hatalmas összegek ellenére is csökkenő eladásokat és bevételeket produkál – ráadásul a cég egyéb üzletágainál is adódnak problémák, a kijelzőkkel foglalkozó részleg nyeresége 94%-ot csökkent. A mobilos üzletág térvesztése egyébként azért is lehet fájó, mert 2014 elején ez a részleg hozta az egész cég profitjának 70%-át.

De mi történt? Az Apple maga alá gyűri a Samsungot darabszám tekintetében is? Egyáltalán nem erről van szó. Noha régóta az a helyzet, hogy az Apple profitja arányaiban – és abszolút értékben is – sokkal magasabb mint a Samsungé (a dél-koreai cég kétszer annyi telefont ad el, mégis kevesebb, mint feleannyi pénzt keres), most más változások is történtek. Érdemes megnézni az IDC piackutató cég adatait, mely a különböző gyártók piaci részesedését mutatja meg az előző negyedévben:

Adatok: IDC.
Adatok: IDC.

Jól látszik, hogy noha az Apple szépen fokozatosan növeli az eladott darabszámot (ebben az esetben a már fent említett 16%-kal), a piaci részesedésük nekik is csökken. Azt viszont tudjuk, hogy a kaliforniai cég sosem a legtöbb telefont akarta eladni: Greg Joswiak, az Apple egyik alelnöke pont a napokban nyilatkozta, hogy nem céljuk a minél nagyobb piaci részesedés, hiszen csak egy bizonyos kategóriában versenyeznek. Ezzel szemben a Samsung minden kategóriában versenyez, és úgy tűnik, a legtöbb kategóriában elég komoly kihívókra talált.

Ezt mutatja az is, hogy nem csak a piaci részesedésük csökkent 38%-ot 32,5%-ról 23,8%-ra, de a vizsgált cégek közül ők az egyetlenek, ahol az eladott darabszám is csökkent 8,2%-kal, noha a teljes telefonpiac éves szinten több mint 25%-ot növekedett világszerte. Miért fordulhatott ez elő? Elég látványos a válasz: a kínai Xiaomi – ami az Apple-felhasználók körében talán a gátlástalan dizájnlopásairól ismert – irtózatos, 211%-os növekedést mutatott fel a tavalyi év azonos időszakához képest, vagyis az eladott telefonok darabszámát 5,6 millióról 17,3 millióra sikerült feltornászni. Ezzel pedig globális szinten a harmadik legjelentősebb telefongyártóvá váltak.

A másik kínai cég, a Lenovo is jól teljesített a 38%-os növekedéssel, az LG pedig közel 40%-ot nőtt egy év alatt. Mit lehet leszűrni az adatokból? Úgy tűnik, a Samsung két fronton is piacot veszít. A felső kategóriás készülékeknél a Galaxy S5 fogadtatása közel sem volt olyan felfokozott, mint ahogy azt korábban várták, illetve a Note 4 eladásait is bőven felülmúlják az iPhone 6 Plus számok – még a cég hazai pályáján, Dél-Koreában is. Igaz, ez utóbbi adatok majd csak a következő negyedévben bírnak jelentőséggel.

Az alsó kategóriában pedig ott az új feltörekvő vetélytárs, a Xiaomi, és valószínűleg ők a legveszélyesebbek a Samsungra nézve. A kínai cég elsősorban az alacsonyabb árkategóriákban versenyez, ott viszont úgy tűnik, sikeresen hódít meg tömegeket a távol-keleti országokban. A Mi telefonok egy ideig valószínűleg még nem jelentenek különösebb „veszélyt” az Apple számára, de ha ezek a trendek folytatódnak, teljesen átrendeződhet a piac: a Samsung eltűnhet, mint az Apple „örök nagy riválisa”, a kínai cégek pedig egyre nagyobb jelentőséggel bírhatnak.

Persze ez nem egyik napról a másikra fog megtörténni. És a Samsungot sem kell félteni, a 3,8 milliárd dolláros profit nem éppen egy gyengélkedő céget mutat. Én azért kíváncsian várom, januárban milyen számok érkeznek a karácsonyi negyedév után, folytatódnak-e a most kirajzolódni látszó új trendek, illetve érdemes-e elkezdenie az Apple-nek másfelé is figyelnie.

Forrás: AppleInsider 1, 2. Borítókép: DailyTech.