Apple-iCar-cover-fake

Lerántjuk a leplet az Apple titokzatos autójáról

#HÍREK
2015. 02. 22.
Az egész világon végigsöpört az őrület, miután lencsevégre kaptak több, az Apple által lízingelt kisbuszt, melyeknek a tetejére kamerákat és szenzorokat erősítettek. Na de mik ezek? Önvezető Apple autó? Tényleg autót tervez az Apple?

Ahogy a bevezetőben is írtam, az egész egy fotóból indult. Valakinek feltűnt ez a kamerákkal és szenzorokkal teleaggatott kisbusz, le is fotózta, a bomba pedig akkor robbant, amikor kiderül, hogy az Apple lízingeli ezeket a kisbuszokat. Ráadásul többet is. Íme egy nagy felbontású fotó az egyik kisbuszról:

15.02.18-Car_Large-1
Nagy felbontású kép az egyik kisbuszról. Forrás: Appleinsider

Nem sokkal később rengeteg spekuláció és pletyka indult el az alábbi időrendi sorrendben:

A fenti pletykák nagy részét le sem hoztuk az iMagazinon, mert ahogy a szlogenünk is szól: “Apple-hírek, kamupletykák nélkül.” Márpedig ez az egész Apple autó sztori erősen kamuszagú, ha egy kicsit utánajárunk a dolgoknak.

Az elmúlt két hétben rengeteg “iCar” cikk jelent meg szerte a neten, de az persze senkinek nem jutott eszébe, hogy megkeressen egy szakértőt, és megkérdezzék, hogy vajon mi lehet a kisbuszok tetején lévő szerkezet, hiszen az egész sztori innen indult ki. Szerencsére a Cult of mac kapcsolt, és megkérdezett egy szakértőt.

A szakértőt Paul Godsmarknak hívják és utakat tervez, ezen kívül egy önvezérlő autókra specializálódott nonprofit szervezetnek dolgozik, a Canadian Automated Vehicles Centre of Excellence-nek. Volt olyan kedves és a Cult of Mac kérésére megvizsgálta a kisbuszokról készített fotókat.

Godsmark szerint, szinte biztos, hogy egy térkép készítő rendszert használ az Apple ezeken a kisbuszokon.

Tudom hogyan tervezik és építik az utakat, és azt is, hogy hogyan térképezik fel. A képeken egy LIDAR névre hallgató rendszer látható. Könnyedén felismerhető például a Velodyne HDL-32-es egység.

Velodyne HDL-32E
Velodyne HDL-32E

A LIDAR rendszereket használják a különböző 3D-s térképszoftverek készítéséhez. Ezek a viszonylag magasra telepített rendszerek, és lézernyalábok segítségével térképezi fel a környezetet. Nagy előnye, hogy sokkal pontosabban mér, mint például a repülővel készített 3D-s térképrendszerek. Érdemes megfigyelni a kisbuszról készült képen a hátsó kamerák szögét is, ezek kissé felfelé néznek. Ha önvezető autót tesztelnének, semmi szükség nem lenne rá, hogy ilyen szögben álljanak a környezetet figyelő kamerák, sokkal valószínűbb, hogy a magas épületek miatt lettek így beállítva ezek a kamerák.

“A LIDAR rendszerek felhasználásával előállított domborzatmodellek pontossága eléri a repülési magasság 1/8 000 részét. Így például 1 200 méter repülési magasság esetén 15 cm, 6 000 méter esetén 75 cm pontosság érhető el. A LIDAR-nak a pontosság mellett számos más előnye is van. A mért pontok sűrűségéből adódóan a felszínről szinte folytonos adatokat nyerünk. Az adatgyűjtés és feldolgozás gyorsaságával ez a technikai módszer a többi hagyományos módszernél hatékonyabb.” – Írja a Tankönyvtár.hu

Dióhéjban erről szól a LIDAR rendszer, amit a pletykákat kirobbantó kisbuszok tetején láthatunk. Godsmark igen egyértelműen fogalmaz:

Semmi nem utal saját magát vezető autóra. Az egyetlen dolog ami látható a kisbusz tetején, az a LIDAR rendszer, szenzorokkal, kamerákkal, és egy GPS antennával. Szóval azt mondanám, hogy egyszerűen 3D modelleket készítenek, és textúrákat ezekre.

Természetesen ez még nem jelenti azt, hogy az Apple nem dolgozik valamilyen autón, de az egészen biztos, hogy a futótűzként terjedő Apple autóval kapcsolatos pletykákat elindító kisbuszos fotók semmilyen formában nem erősítik meg, hogy az Apple egy autón dolgozna.

Ahogy az a fenti tényekből is látható, az Apple egyszerűen csak a saját térképalkalmazását fejleszti, ezért is láthattunk több ilyen kisbuszról fotót, melyek feltűntek New Yorkban, San Franciscóban és Hawaiin is. Számomra egyébként már ez utóbbi tény egyértelművé teszi, hogy ezeknek a kisbuszoknak semmi közük nem lehet egy jövőbeli Apple autóhoz. Ha egy autó fejlesztéséhez használnák ezeket a kisbuszokat, akkor egyértelmű, hogy kizárólag Cupertinóban, az Apple főhadiszállása közelében tesztelnék ezeket, esetleg egy elhagyatott sivatagban, de semmiképpen nem nagyvárosokban.

Az biztos, hogy a jövőben még sok Apple autós pletykát olvashatunk majd, hiszen a legtöbb híroldal előszeretettel leközöl minden ilyesmit, mert ezeket a híreket sokszor annyian kattintják meg, mint az egyéb, Apple-el kapcsolatos (tényekre alapuló) híreket. Mindenesetre érdemes ezeket a híreket fenntartásokkal kezelni.

Ha dolgozik is az Apple valamilyen autón, vagy autókba való rendszeren, az biztos, hogy nem mostanában mutatják majd be, és biztosak lehetünk benne, hogy az érkező pletykák 99 százaléka puszta találgatás, illetve kattintásnövelő szenzációhajhászás.