imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

iPhone 8

Itt találsz mindent az iPhone 8-ról

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Magyar iOS-fejlesztők: Shapr3D


Sorozatunk mai részében az Apple által is kiemelt, iPad Próra készült szuper 3D-modellező szoftverről olvashattok, melyet egy néhány fős magyar csapat fejleszt. Csanády István mesél a Shapr3D-ről.

A Shapr3D egy kifejezetten iPad Pró­ra készített 3D tervező app. Idén, 2016 tavaszán az Apple a saját weboldalán emelt ki minket a Microsoft Office és a FaceTime mellett, mint az egyik legjobban ajánlott produktivitási app. A megjelenés óta töretlenül Featured App vagyunk az amerikai App Store­-ban. Számos felhasználó már egyenesen a Shapr3D miatt vesz iPad Prót. Kevesen tudják azonban, hogy ezt a szoftvert nem egy óriáscég fejlesztette dollármilliókból, hanem egy apró, belvárosi irodában készíti egy néhány fős magyar csapat: Csanády István, Jäger Tamás, Beregszászi Attila és Papp Gábor.

Én Csanády István vagyok, a Shapr3D alapítója és vezető fejlesztője. Most pedig szeretném nektek bemutatni magát az appot és a mögötte lévő sztorit.

Shapr3D
Hogyan jött az ötlet?

Gyerekkoromtól kezdve foglalkozom 3D­-vel és programozással. Először a számítógépes játékok miatt kezdtem el érdeklődni a világ iránt. Ez azonban a kezdetekben komoly kihívást jelentett számomra: mivel akkor még csak asztali gépen modellezhettem, ezért minden nap menük es funkciók százain kellett végigküzdeni magam. Sokszor csak azért, hogy létrehozzak egy formát, amit papíron percek alatt megrajzoltam volna.

Shapr3D

Később azonban feltűnt valami: bár az idő egyre telt, sok profi alkalmazás egyre intuitívabb és könnyebben kezelhető lett, a 3D viszont ugyanolyan maradt. Húsz év elteltével a jól ismert szoftvereket megnyitva még mindig ugyanaz fogadott: bonyolult felületek, extrém hosszú tervezési idő, és sokszor a józan logika teljes hiánya a felhasználói élmény kialakításában. Mivel ekkor már régóta programoztam, éreztem, hogy valamit tennem kell: ebből született a Shapr3D.

Mi az újdonság a Shapr3D­-ben?

Röviden: minden. A felhasználói felület, a rajzolási élmény, a program működési logikája mind­-mind általunk lettek kitalálva és felépítve. A teljes tervezési élményt újragondoltuk, az eredmény pedig felülmúlta minden várakozásunkat: lekopogjuk, de sikerült egy olyan 3D tervezőt készíteni, amit élvezet használni. Élvezet a profiknak, mert nem zavarja a felesleges menürendszer a kibontakozásukat, de élvezet a kezdőknek is, akik úgy tudják a saját tárgyaikat megalkotni, hogy előtte sohasem használtak még 3D modellező szoftvert. Az iPad Pro segítségével az app gyorsan, megbízhatóan es élvezhetően fut ­– az Apple Pencil pedig mindent megad ahhoz, hogy a rajzolási élmény a papíréhoz hasonlítson.

Shapr3D

Külön előny, hogy mivel csak az iPad Próra koncentrálunk, ezért nagyon jól tudunk fókuszálni. Nem beszélve arról, hogy így a tablet és a pencil minden előnyét ki tudjuk használni. Ezzel persze szűkül is a piac, mert sima iPad­en vagy akár androidos tableten nem lehet használni az appot. Az viszont szerintem sokkal fontosabb, hogy először egy világszintű appunk legyen egy szűk szegmensre, minthogy egy sok platformra elérhető hobbiappot csináljuk.

Hogyan kerültetek az Apple.com­-ra es az App Store címlapjára?

A kezdetektől fogva látszott, hogy a szoftver nem csak nekünk tetszik. Az app még nem volt teljesen kész, de a használatáról „kiszivárogtatott” videók már virális sikert arattak. Az első videónkat százezren, a másodikat pedig már 6 millióan nézték meg a Facebookon.

Eközben pedig több száz levél érkezett az érdeklődő felhasználóktól, hogy mikor leszünk kész. Sokan írtak arról, hogy szeretnék az alkalmazást tesztelni, egyesek pedig még egy új iPad Prót is hajlandóak voltak venni csak azért, hogy azzal próbálhassák ki a megjelenés előtt a szoftvert.

Az újdonságra végül az Apple is felfigyelt, és a legújabb kampányában olyan szoftveróriások mellett emelte ki a Shapr3D­-t, mint például a Microsoft Office, az iMovie, vagy a FaceTime. Nem kis meglepetés volt, amikor felkerültünk az iPad Pro hivatalos promó weboldalára is, ahol azóta is fent vagyunk.

Shapr3D
Milyen a projekt egy fejlesztő szemszögéből?

Fejlesztőként a Shapr3D egy hihetetlenül izgalmas projekt. A kódbázis rendkívül sokszínű, és nap mint nap újabb és újabb érdekes kihívásokat tartogat a fejlesztés. Mivel a felhasználók folyamatosan újabb funkciókat kérnek, ezért a legkülönfélébb kéréseket kell megbízhatóan megvalósítani. Éppen ezért ilyen apró a csapat is: alig találunk olyan fejlesztőt, aki ért az iOS­-hez is, érdekli a 3D is, és szívesen váltana munkahelyet. Ennek ellenére reméljük, hogy a csapat tud majd bővülni a jövőben!

Shapr3D
Mik a terveitek a jövőre?

A Shapr3D egy tényleg innovatív szoftver, azonban a mérnökök nagy része még nem barátkozott meg a gondolattal, hogy a tabletjét használja a munkájához. Annak érdekében, hogy a véleményük változzon, a Shapr3D-t egyre intuitívabbá, egyre gyorsabbá és okosabbá tesszük. A szoftverhez tanító és edukációs videókat fogunk kiadni, a userekkel pedig szoros kapcsolatot tartunk, hogy bármilyen gondjukat vagy problémájukat gyorsabban orvosolhassuk. Akármilyen kis létszámú is a csapat, a felhasználókkal történő kapcsolattartásban mindenképp a nagy szereplők előtt járunk.

Végső célunk, hogy az iPaden egy teljes értékű 3D modellező szoftvert adhassunk a felhasználók kezébe, amely önmagában, asztali gép nélkül is megállja a helyét.

A 3D modellező app itt tölthető le iPad Próra az App Store­ból.
Shapr3D
Apple Watch akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!