imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A Lightning csatlakozó olyan mint a köldököd

Így tisztíthatod meg

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Meddig nőhet még az Apple? Van élet az iPhone után?


Az utóbbi években megszokhattuk, hogy az Apple rendre döntögeti meg saját rekordjait. Sorra érkeznek a rekord bevételek és nyereségek, az iPhone pedig pár éve még elképzelhetetlen eladási számokat produkál. De meddig tartható ez a növekedés?

A kérdésre nem egyszerű a válasz, hiszen ezt senki nem tudja megjósolni előre. Vagy ha igen, akkor ezt az embert Tim Cooknak hívják. Azért mi most mégis megpróbáljuk egy kicsit körbejárni a témát.

A legnagyobb cégek életében is, a bevétel és nyereségek tekintetében szinte kivétel nélkül megfigyelhető bizonyos mértékű hullámzás. Egy hosszú felfelé ívelő időszakot követően, előbb vagy utóbb bekövetkezik a stagnálás, vagy csökkenés, majd ha az adott cég elég ügyes és innovatív, akkor ismét növekedési pályára állhatnak, de akár az ellenkezője is előfordulhat, gondoljunk csak bele, mi történt például a Nokiával. Nincs ez másként az Apple esetében sem. A cég rakétaként növekedett a megalapítása után, de állt már a csőd szélén is, amikor a Microsoft 150 millió dollárja mentette meg az Apple-t a totális összeomlástól. Jobs visszatérése után ismét elképesztő növekedést produkált a vállalat, Jobs halála után ismét egy zuhanás következett, de Tim Cook és csapata elérte, hogy az utóbbi két évben ismét szárnyaljon a cég. Itt tartunk most.

Az Apple részvényei az utóbbi 10 évben.
Az Apple részvényei az utóbbi 10 évben.

Bár az utóbbi hetekben 130 dollárról, 114 dollárig zuhantak az Apple részvényei, ez még biztosan nem a “vég” kezdete, hiszen szinte biztosak lehetünk benne, hogy a karácsonyi időszakban ismét megdöntenek minden rekordot az alma logós termékek. De mi várható hosszú távon? Van-e még a jelenlegi termékpalettában akkora növekedési potenciál mint ami eddig volt?

Az utóbbi tíz évben az Apple nagyon ügyesen találta meg azokat a piacokat amelyekre beléphetett egy szexi és divatos termékkel, majd letarolhatta a versenytársakat. Az iPod, majd az iPhone és az iPad is mind megfelelő időben érkeztek, hogy szinte pillanatok alatt elképesztő sikereket elérve, folyamatosan újabb és újabb lökéseket adjanak az Apple bevételeinek. Ráadásul ezek a termékek húzták magukkal a Mac eladásokat is, de persze említhetnénk az iTunes sikerét is, mely nyilván a rengeteg eladott iOS eszköznek köszönhető.

Steve Jobs az első iPhone bemutatásakor.
Steve Jobs az első iPhone bemutatásakor.

Nem vitás, hogy a legsikeresebb Apple termék az iPhone. Az iPhone hozza az Apple bevételeinek és nyereségének a 64 százalékát, ez pedig azt eredményezi, hogy gyakorlatilag egy lábon áll a cég. Sokan az Apple Watch megjelenésében látták az újabb lábat, ami ismét lökést adhatnak az Apple lendületének, ahogy korábban például az iPad is elég jól megtolta a szekeret. Egyelőre azonban nem látszik, hogy az Apple Watch jelentősen segíthetne fenntartani az eddigi növekedést. Egész egyszerűen annyira brutálisan magas az iPhone-ból származó bevétel, hogy még több millió Apple Watch eladás is eltörpül mellette. Egy-két milliárd dollár bevétel az Apple Watch-ból már nem tétel. Persze 2 milliárd dollár is rengeteg pénz, de ha az 50-60 milliárd dolláros összbevételt nézzük, melynek több mint a felét egyedül az iPhone hozza, akkor már csak legyinthetünk az Apple okosórájára.

Apple2015Q3-eloszlas

Mondhatnánk, hogy de hát ha az iPhone ilyen jól fogy, akkor nincs miért aggódni. Igen ám, csakhogy az okostelefon piac lassan de biztosan kezd kifulladni. Megállt az innováció, és a piac is telítődik. Az utóbbi két évet vizsgálva jól látszik, hogy az iPhone is csak a kínai piacnak köszönhetően tudott jelentős növekedést produkálni, az európai és az amerikai kontinensen például már korántsem olyan nagy a növekedés. A nagyobb kijelzős iPhone-ok megjelenése, feltornázta az eladásokat szinte minden országban, de ez egy egyszeri trükk volt, nyilván nem lehet minden évben, vagy minden második évben elsütni. Biztos vagyok benne, hogy a nemsokára megjelenő iPhone 6s-ben is lesznek olyan újdonságok, ami miatt rengetegen meg akarják majd vásárolni, és sikerül felülmúlni az előd sikerét, de mi lesz jövőre, vagy a következő pár évben? Sikerül az Apple-nek annyit fejlesztenie az újabb és újabb iPhone generációkon, hogy folyamatosan növekedjenek majd az eladások? Nem lesz könnyű feladat.

iphone_reklam_cover2

Gondolhatnánk, hogy egyszerű a megoldás: kell egy ugyanolyan sikeres új termékkategória mint az iPhone. Csakhogy ez nem ilyen egyszerű. Itt egy piac ahol még nem vagyunk jelen, nosza készítsünk egy ütős terméket, aztán kaszáljunk. Nézzük csak meg mi történt például az iPaddel. Az Apple úgy gondolta, hogy eljött az ideje belépni a tablet piacra. Megtették, és az elején úgy látszott, hogy az iPad lesz a következő iPhone. Azonban alig két év után az iPad kifulladt, és mostanra már csökkennek az eladások. Egész egyszerűen azért, mert az iPad luxustermék. Természetesen nem úgy luxus mint egy több milliós karóra, egyszerűen csak nincs feltétlenül szükségünk egy iPadre. Simán lehet nélküle élni, és ha meg is vásároltunk egyet, nem feltétlenül kell cserélgetnünk évente-kétévente. Az iPhone ezzel szemben a legtöbb ember számára a muszáj megvenni kategóriába tartozik, minden más technikai kütyü csak az iPhone megvásárlása után jöhet szóba. Ha marad rá pénz…

iPad Air 2-tesztek

Ahogy látszik, nincs egyszerű dolga az Apple-nek. Meg kell találniuk azt a piacot ahol új belépőként egy jól összerakott termékkel tarolhat. Nem árt ha egy olyan piacról van szó ahol hatalmas mennyiségben fogy az adott termék, és meg tudnak szerezni egy jelentős szeletet a tortából. Az egyetlen probléma, hogy nem olyan egyszerű olyan termékkategóriát találni, ahol az iPhone-hoz hasonló sikereket érhetnek el. Kézenfekvő lenne az autógyártásban keresni a jövőt, csakhogy az autók piaca korántsem egyszerű terület. Az biztos, hogy innoválni lenne mit, főleg, hogy épp a küszöbön áll az elektromos autók térhódítása, és ahogy azt már korábban is írtuk, az autók multimédiás rendszerén is lenne mit fejleszteni. Csakhogy van egy kis probléma. A legnagyobb autógyártók is mint például a BMW, közel sem tud akkora profitot termelni mint az Apple az iPhone-nal. Összehasonlításképp a teljes BMW csoport negyedéves nyeresége 2,3 milliárd dollár volt, miközben az Apple ugyanezen időszak alatt csak az iPhone-nal több mint 6 milliárd dollárt kaszált. Persze a teljes autópiacból származó világszintű nyereség már Apple mércével is tetemes, de naiv gondolat lenne azt feltételezni, hogy az Apple belép az autópiacra és pár év alatt jelentős szeletet hasíthatna ki a tortából. Látjuk, hogy az innovatív és feltörekvő Teslának sem sikerül ez, gyakorlatilag profitot sem képesek termelni.

Apple-autó koncepció
Apple-autó koncepció

Az biztos, hogy az Apple vezetői pontosan látják a problémát, és nyilván folyamatosan azon dolgoznak, hogy a jövőben is olyan termékeket hozzanak létre amik biztosítják a növekedést. Nagyon nem is kell kapkodniuk, hiszen a cég 200 milliárd dolláros készpénzállományával akkor is sok-sok évig eléldegélne az Apple, ha holnaptól semmilyen új terméket nem dobnának a piacra. Persze az Apple nem így működik és biztosak lehetünk benne, hogy gőzerővel fejlesztik a jövő termékeit, amik közül az egyik talán majd ugyanolyan sikereket érhet el, mint az iPhone. A kérdés, hogy mindez sikerül-e, vagy belesüppednek egy esetleges stagnálásba, vagy akár csökkenő pályára is állhatnak, vagy tovább tart a menetelés, és jön az Apple-Car, Apple-Eye, iRobot, TV, okosotthon, vagy valami amire most még nem is gondolunk.

Akár 20% kedvezménnyel
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!