Átveheti a Nokia helyét az Apple

Megelőzheti az Apple a Nokiát

#HÍREK
2014. 12. 15.
Változnak az idők. Néhány éve még megingathatatlannak látszott a Nokia piacvezető szerepe a telefongyártók között ami az eladott darabszámokat illeti, hiszen az egyszerű és olcsó készülékekből évről-évre több tízmillió darabot adtak el a fejlődő országokban.

Aztán az első iPhone 2007-es megjelenésével robbant a bomba az okostelefon-piacon, a legtöbb gyártó – elsősorban a Samsung – gyorsan meglovagolta az új hullámot. A Nokia szépen lassan visszacsúszott a második helyre a rengsorban, a Gartner mostani előrejelzése alapján pedig elképzelhető, hogy év végére már csak a dobogó harmadik fokán áll majd a Microsoft által felvásárolt, eredetileg finn cég.

Az Apple 38,2 millió telefont értékesített 2014 harmadik negyedévében, ami 8 millióval több, mint 2013 azonos időszakában. A Nokia ehhez képest idén 43,1 millió telefont adott el, ami majdnem 32%-os csökkenést jelent a tavalyi 63,1 millióhoz képest. A Samsung első helyét persze nem veszélyezteti semmi, hiszen ők továbbra is jelentős mennyiséget adnak el az olcsó készülékekből. Ettől függetlenül ők is közel 20%-ot csökkentek: idén a harmadik negyedévben 94 millió telefont adtak ela tavalyi 117,1 millióhoz képest.

Telefongyártók világpiaci részesedése és az eladott mennyiségek. | Adatok: Gartner.
Telefongyártók világpiaci részesedése és az eladott mennyiségek. | Adatok: Gartner.

Ha a piaci részesedést nézzük, az arányok a következő képpen alakulnak. A Samsung részesedése 25,7%-ról 20,6%-ra esett, a Nokia pedig 13,8%-ról 9,5%-ra csökkent. Az Apple ehhez képest több mint 25%-os növekedéssel növelte előnyét a harmadik pozícióban a negyedik helyezett LG-hez képest, a telefongyártók között így 8,4%-os részesedésük volt világszinten az elmúlt negyedévben.

Ez utóbbi egyébként nem rossz arány, ha visszaemlékszünk arra, hogy 2007-ben Steve Jobs azt monda: ha az iPhone-nal sikerülne elérni az összes mobiltelefon között 1%-os piaci részesedést, akkor az Apple rendkívül elégedett lenne a saját teljesítményével. A Nokia akkor az egész piac 46,7%-át birtokolta, vagyis az elmúlt hét évben sikerült közel 80%-ot rontaniuk ezen az eredményen.

Amit még érdemes kiemelni a Gartner elemzéséből, az az olcsóbb kínai gyártók előretörése. A Xiaomi megérkezett a lista 7. helyére, olyan neveket maga mögé utasítva, mint a Lenovo vagy a ZTE, és egy év alatt 337,5%-ot nőtt a részesedésük, ami kimondva és leírva is nagyon durva eredmény. A Gartner vezető elemzője, Robert Cozza ezt nyilatkozta ezzel kapcsolatban:

Azzal a képességükkel, hogy alacsonyan tartják a költségeket, valamint az élvonalba tartozó specifikációkat nyújtanak, a kínai gyártók jelentős növekedésre számíthatnak a prémiumkategóriás piacon is azok körében, akik nem engedhetik meg maguknak az Apple vagy a Samsung high-end termékeit.

A cég azt várja, hogy az iPhone 6 és iPhone 6 Plus rekordeladások a karácsonyi, év végi szezonban is megmaradnak, így valószínűsíthető, hogy a fenti trendek alapján az Apple felkúszhat a telefonpiac második legnagyobb szereplőjének a helyére. Persze fél szemünket mindenképp érdemes a kínaiakon tartanunk, hiszen ezek a cégek is elkezdték a terjeszkedést az európai piacokon.

Végezetül emlékezzünk vissza, mit mondott a Nokia egyik alelnöke az iPhone bejelentése után, 2007. január 9-én:

A mi üzenetünk, hogy minden legyen benne egy multimédiás eszközben. Az Apple ugyanezt üzeni tulajdonképpen, csak egy kicsit másképp csinálják meg. Ez csak megerősíti a mi üzenetünket, és jó látni, hogy más is hasonlóan gondolkozik. A végén a legjobb vállalat nyer majd, és ez jó hír nekünk. Az iPhone nem egy fenyegetés, de persze erős ellenfél, ami arra ösztönöz, hogy még jobbak legyünk.

Forrás: AppleInsider. Borítókép eredetije: Digital Journal.