Apple Store San Francisco

Megnyílt a jövő Apple Store-jainak első képviselője San Franciscóban

#HÍREK
2016. 05. 22.
A héten volt 15 éve, hogy az Apple elkezdett saját üzleteket nyitni, ahol a vásárlók első kézből juthatnak hozzá a cég termékeihez. Az Apple Store-ok megjelenése azóta jelentősen megváltozott, az új generációs boltok pedig még a korábbiakhoz képest is egészen elképesztőek.

Angela Ahrendts, a Burberry korábbi vezérigazgatója 2014-ben érkezett az Apple-höz. A feladata az online és hagyományos boltok üzemeltetése és ezek terjeszkedése. Egyesek már akkor sejtették, hogy a divatvilágból érkező új Apple-alelnök komoly változásokat hozhat a híres Apple Store-okkal kapcsolatban – főleg, hogy Jony Ive Chief Design Officerré történő kinevezése óta hivatalosan sem csak a termékek formatervével foglalkozik.

Kép forrása: Dezeen
Kép forrása: Dezeen

Az első, új külsővel és belsővel rendelkező Apple Store-ok tavaly kezdtek el feltűnni a világban. Ezek közé tartozik például a Brüsszelben található bolt, de az Egyesült Arab Emírségekben, Dubajban lévő üzletben is megtalálhatjuk a zöldellő fákat és falakat, valamint a hatalmas másfél millió dolláros kijelzőket. Az új San Franciscó-i üzlet azonban még erre is rátesz egy lapáttal, és a cég „zászlóshajó” boltjainak új generációját képviseli. Angela Ahrendts így nyilatkozott róla egy csütörtökön kiadott sajtóközleményben:

Tizenöt éve ezen a napon nyílt meg az első két Apple Store, és nagyon örülünk, hogy ezt az évfordulót a San Franciscó-i Apple Union Square megnyitásával ünnepelhetjük. Nem csak a bolt formaterve, hanem a célja és a közösségben betöltött szerepe is fejlődik. Szeretnénk tanítani és szórakoztatni a látogatókat, valamint segíteni a helyi vállalkozókat.

Kép forrása: WIRED
Kép forrása: WIRED

Az üzlet tehát San Franciscóban, a Union Square szélén található, a Post Street és Stockton Street sarkán – de valószínűleg senki nem fog véletlenül elsétálni mellette. Az épület egy hatalmas, üveg-acél téglatest. Az oldalát acéllemezek fedik, itt láthatjuk az iPhone-ok és az új MacBookok hátulján lévőhöz hasonló Apple-logót. A tér felől nyílik az üzlet főbejárata, méghozzá nem akárhogy: hatalmas, közel 13 méter magas oldalra csúszó üvegajtók ezek, amik szinte egybenyitják a boltot a környezetével. Jack Stewart, a WIRED újságírója meg is jegyzi, hogy akár egy autót is kihozhatunk rajta. Jony Ive így nyilatkozott az új boltról:

Nagyon elkötelezettek vagyunk azok iránt a városok iránt ahol jelen vagyunk, és tudatában vagyunk annak, milyen fontos szerepet játszik az építészet a közösségben. Az egész a homlokzattal kezdődik – teljesen új szintre emeli az átláthatóságot –, ezen keresztül az épület egybemossa a külteret és belteret, lebontja a határokat és bárki számára sokkal elérhetőbbé válik.

Kép forrása: WIRED
Kép forrása: WIRED

Az új Apple Store kialakításában ugyanaz a Foster + Partners építész iroda segédkezett, akik az Apple új cupertinói főhadiszállását is tervezték. A nagy nyitott felület miatt persze még az olyan kedvező klímájú városokban, mint San Franciscóban is különleges fűtési illetve – ebben az esetben leginkább – hűtési megoldásokra van szükség. Amennyire lehet, passzív megoldásokat használnak, ha pedig ez már nem elég, akkor az épületben található emelet szolgál egyfajta hűtő- illetve fűtőtestként. Természetesen 100%-ban megújuló energiaforrásokról van szó, a tetőt napelemekkel borították.

Haladjunk akkor befelé, ugyanis öt félig-meddig új elemmel bővült a megszokottakhoz képest ez az Apple Store. Az Avenue, vagyis „sugárút” névre keresztelt részen kiegészítőket találunk, a kínálat évszakonként változik – maga az elnevezés és a berendezés is az utcai kirakatokra utal. Van egy külön rész azoknak a külső gyártóktól származó kiegészítőknek, melyeket csak az Apple-nél vásárolhatunk meg, valamint itt találkozhatunk a személyzet új, Creative Pro névre keresztelt tagjaival is, akik segítenek a választásban.

Kép forrása: Dezeen
Kép forrása: Dezeen

Mellettük vannak a jól ismert Geniusok, viszont ebben a boltban már nem Genius Barnak hívják azt a helyszínt, ahol terméktámogatást kaphatunk, hanem Genius Grove-nak, vagyis „ligetnek” – a ligetjelleget erősíti, hogy itt találhatóak az újfajta Apple Store-okból ismerős fák is. Angela Ahrendts így magyarázza a változtatást:

A »bár« szó valami zajosra, hangosra, kaotikusra utal. Néha olyan érzés elmenni megjavíttatni a telefonunkat mintha a fogorvoshoz mennénk, szóval azt kérdeztük magunktól: »hogyan hozhatjuk létre a leginkább megnyugtató, hívogató környezetet?«

Kép forrása: Dezeen
Kép forrása: Dezeen

Az üzletben található egy Boardroom, vagyis „tárgyalóterem” névre keresztelt zárt helyiség is, ahol az üzleti ügyfelek, kisvállalkozások kaphatnak személyre szabott megoldásokat. Jóval nyitottabb a Forum, itt található a hatalmas, 6K felbontású kijelző is. Az Apple különösen fontos szerepet szán ennek a területnek: folyamatosan különböző programokat szerveznek majd, például élő fellépéseket, bemutatókat, de akár az App Store kurátoraival is találkozhatunk, akik a kedvenc játékaikat mutatják be a Today at Apple programsorozat keretein belül.

A Forum kinti megfelelője a Plaza, ami tulajdonképpen a bolt mögötti szabadtéri részt takarja. Itt található egy 15 méter magas növényekkel befuttatott fal, ülőhelyek, és van ingyenes Wi-Fi is. A Plaza bárki számára a nap 24 órájában nyitva áll majd, ezen kívül ide is különböző programokat és koncerteket szervez hétvégente az Apple. Ez a megoldás csak a legfontosabb Apple Store-oknál lesz megtalálható. A San Franciscó-i üzlet esetében itt egy felújított, 1969-ből származó szökőkutat is láthatunk majd, mely a helyi szobrászművész, Ruth Asawa munkája.

Kép forrása: WIRED
Kép forrása: WIRED

A fentiekből kiderül, hogy az Apple nem egyszer üzletekként képzeli el a jövőben a legnagyobb Apple Store-okat – sokkal inkább közösségi térként, programhelyszínként tekintenek rájuk. Erre utalnak Angela Ahrendts szavai is:

Azt szeretnénk, hogy az emberek azt mondják: »hé, találkozzunk az Apple-nél«, vagy »láttad mi lesz ma az Apple-nél?«

Végül néhány további kép az üzletről:

Kép forrása: Dezeen
Kép forrása: Dezeen
Kép forrása: Dezeen
Kép forrása: Dezeen
Kép forrása: WIRED
Kép forrása: WIRED
Kép forrása: WIRED
Kép forrása: WIRED
Kép forrása: WIRED
Kép forrása: WIRED
Kép forrása: WIRED
Kép forrása: WIRED
A Plaza látványtervét mutatja be Angela Ahrendts. | Fotó: Matthew Panzarino
A Plaza látványtervét mutatja be Angela Ahrendts. | Fotó: Matthew Panzarino
Így néz ki a Boardroom. | Fotó: Matthew Panzarino
Így néz ki a Boardroom. | Fotó: Matthew Panzarino

Forrás: Apple, WIRED, Dezeen.