Mac App Store pénz

Mennyit lehet keresni egy toplistás appal a Mac App Store-ban?

#HÍREK
2015. 05. 08.
Néhány napja jelent meg a Mac App Store-ban Sam Soffes Redacted nevű alkalmazása, mely egy olyan képszerkesztő, ami képekről tud könnyedén eltávolítani érzékeny adatokat, például egy képernyőképről e-mail címeket, vagy egy fotóról arcokat. Nem az évszázad appja, de például mi is sokszor hasznát vennénk, úgyhogy igény van rá.

Olyannyira, hogy a megjelenése után Sam legnagyobb meglepetésére másnapra be is került az amerikai Mac App Store toplistájába, mindjárt a nyolcadik helyre. Az ára 4,99 dollár (vagy ugyanennyi euró) lett, ami nem kiemelkedően magas az egyszerűbb maces alkalmazások között, de nem is túl olcsó. Így még jobbnak tűnik az elért nyolcadik helyezés, a grafikai programok között ráadásul az első helyre került a Redacted. Az eredményekről a fejlesztő egy blogposztban számolt be.

Ebből kiderül, hogy Sam még aznap este elment iszogatni a barátaival, ahol felmerült az alkalmazás sikere, és megkérdezték tőle, hogy szerinte mennyi letöltést generált az app, illetve mennyi pénzt sikerült keresnie vele. Matthew Bischoff, a Tumblr egyik iOS-fejlesztője 10 és 20 ezer dollár közötti összeget tippelt. Sam előtte meg sem nézte az eredményeket, de nagyon izgatott lett a helyezés miatt, ezért reggel az első dolga az volt, hogy belépjen a fiókjába, és megnézze mennyi pénzt is keresett.

Most következne a szám, de egy kicsit még húzzuk a dolgot. Az összeget látva Sam kitett a Twitterre egy kérdést, hogy a követői szerint mennyit keresett – az Apple 30%-os jutalékát levonva – az amerikai Mac App Store-ban 8. helyre befutott alkalmazásával. A teljesen értelmetlen összegek kiszűrése után a tippek átlaga 12 460,67 dollár lett.

A Redacted app és Sam.
A Redacted app és Sam.

És hogy mi a valóság? Dobpergés – 302 dollár. Ami nem sok, és töredéke a tippeknek. Ezt egyébként 94 letöltéssel sikerült elérni, amiből 7 promókódokból adódott. Ráadásul ez a világ összes Mac App Store-jára vonatkozik, az amerikai store-ban mindössze 59 letöltés történt. Ez egészen megdöbbentő, ugyanis azt jeleni, hogy az USA-beli Mac App Store-ba a top 10 alkalmazás közé be lehet jutni mindössze 59 letöltéssel, ami elképesztően kevés. Sam már azon gondolkozott a népszerűséget látva (még mielőtt a tényleges adatokat megnézte volna), hogy otthagyja a munkáját, és főállásban appokat fejleszt majd otthon. Hát végül nem tett így.

Egészen érdekes, hogy ilyen hatalmas különbség van az iOS App Store és a Mac App Store között. Hasonló toplistás helyezéssel az amerikai App store-ban egy iOS-játékkal több tízezer dollárt lehet keresni, ehhez képest főleg különösen karcsúnak tűnik a Redacted eredménye. Persze az iPhone-ok és iPadek száma a többszöröse az aktív Macekének, de ettől függetlenül érdekes a különbség. Elgondolkoztam, és magamon is megfigyeltem, hogy ha Macre keresek egy alkalmazást, általában nem jut eszembe az App Store-ban keresgélni, marad a jó öreg Google. Persze ha így egy store-ban elérhető alkalmazásra találok rá, akkor onnan töltöm le.

Kíváncsiak voltunk, vajon Magyarországon mi a helyzet. Azt tudjuk, hogy az iOS-es App Store-ban is sokszor elég akár 30-40 letöltés is egy fizetős alkalmazás esetén akár a lista első helyére is. A Mac App Store-ról viszont nem voltak adataink, ezért megkerestük Burda Patrikot, a Chatty egyik fejlesztőjét, hogy beszámolna-e nekünk az alkalmazás által elért eredményekről.

Chatty

A Chatty április első felében került fel az App Store-ba, tehát nagyjából egy hónapnyi statisztikát lehet elemezni. Az alábbi grafikonon látszik, hogy két esetben ugrott meg a letöltések száma. Az első tüske április 21-én azt jelzi, amikor az alkalmazásról kikerült egy bejegyzés a Redditre, a második tüskét pedig az iMagazinon megjelent cikk okozta április 29-én. Az alkalmazás egyébként ekkor a toplista első helyét foglalta el az összesített listán és a kategóriájában is a fizetős alkalmazások között a magyar Mac App Store-ban. 30-án is jól teljesített a Chatty, az aznapi letöltésekben viszont benne van a 10 promókód is, amit Facebookon sorsoltunk ki.

A Chatty által generált letöltések az elmúlt egy hónapban.
A Chatty által generált letöltések az elmúlt egy hónapban.

Patrik az alábbiakat mondta az adatokról:

Jól látható, hogy az egyes publikációk azért rendesen megdobták a statisztikát, április 21-én Redditre került fel egy bejegyzés, április 29-én pedig ugye hozzátok. Utóbbi esetében 41 tranzakció történt melyből 29 magyar vásárló volt és összességében elmondható, hogy egyelőre sokkal több európai felhasználó vásárolta meg az appot mint mondjuk tengerentúli. Ezek közül is a legtöbben itthonról – szám szerint 88-an amibe beletartoznak az ingyenes redeem code-ok is.

Chatty

Vagyis az itthoni Mac App Store-ban egy abszolút első helyezés eléréséhez (bőven) elegendő 29 letöltés is, az aznapi második helyezett számait nem tudjuk, de elképzelhető, hogy a 29 vásárlás nagy előnyt jelent. A megjelenés óta eltelt nagyjából egy hónapban eddig összesen 320-an töltötték le a Chatty for Facebook appot, mely így 642 dollár bevételt generált. A promókódokat és az Apple jutalékát levonva ebből 393 dollár maradt a két fejlesztőnél. Nem nagy összeg, Patrikék véleménye felemás:

A befektetett összeget (fejlesztői account+domain+tárhely) már bőven visszahozta, viszont nem titok, hogy sokkal több eladásra számítottunk és ehhez azért hozzá tartozik az is, hogy rengeteg amerikai online magazint megkerestünk review ügyben, ennek ellenére szinte senki nem váltotta be ezeket a redeem-kódokat.

Megéri-e tehát Macre fejleszteni és az alkalmazást az App Store-ban árulni? A válasz nem egyértelmű. Kizárólag a magyar piacra valószínűleg nem éri meg fejleszteni. Vannak persze azért magyar sikerek is: a ForkLift fájlkezelő alkalmazás például évek óta stabil eladásokat produkál, és nem ritkán csípi meg az első helyezést az itthoni Mac App Store-ban – de persze az eladások és bevétel nagy részét a nemzetközi piacok produkálják.