Picasso bikája és az Apple

Mi köze Picassónak az Apple stílusához?

#HÍREK
2014. 08. 11.
A New York Times egy rendkívül érdekes cikkben nyújt egy kis betekintést az Apple belső tanfolyamaira, melyeket Apple University néven emlegetnek. Korábban nem sokat lehetett hallani az Apple saját képzéseiről, de most három, nevük elhallgatását kérő alkalmazott mesélt egy kicsit róluk.

Egy órán, mely arról szólt, hogy az Apple hogyan tervezi meg az okostelefonjait és egyéb eszközeit, az oktató Picasso munkáján keresztül mutatta be, hogyan lehet úgy egészen leegyszerűsíteni dolgokat, hogy a lényegük ne vesszen el. Az Apple tervezőmérnökei úgy törekednek az egyszerűségre, ahogy Picasso is leszámolt a részletekkel, hogy így hozzon létre nagyszerű műalkotásokat.

Picasso bikája és az Apple egerei

Az Apple University-t Steve Jobs alapította azért, hogy megismertesse az újoncokat az Apple történelmével és vállalati kultúrájával, azzal hogyan nőtt ekkorára a cég és hogyan változott meg a technológia világa. Az órákon nem kötelező részt venni, de általában nem igazán kell győzködni az új alkalmazottakat hogy elmenjenek rájuk. Persze számos más cégnek is vannak belső tanfolyamai, de egyik sem témája annyi pletykának és találgatásnak, mint az Apple University.

Az Apple University – az Apple legtöbb belső folyamatához hasonlóan – rendkívül titokzatos és korábban nagyon keveset írtak róla, tulajdonképpen csak Walter Isaacson Jobs-életrajzában volt róla pár szó. Természetesen az alkalmazottak ugyanúgy nem beszélhetnek ezekről a tanfolyamokról, mint az Apple többi részéről, így például képek sem láttak még soha napvilágot a helyszínről. A New York Times oktatókat is meg akart szólaltatni, de szokás szerint visszautasították a kérésüket.

A titokban nyilatkozó alkalmazottak szerint az előadásokat is ugyanolyan gondossággal állítják össze, ugyanannyira figyelnek az apró részletekre egy prezentáció során, mint ahogy az bármelyik Apple-termék esetében megszokhattuk. Egyikük azt mondta:

Még a vécépapír is nagyon szép a mosdókban.

Sok más cégtől eltérően az Apple saját maga szervezi és bonyolítja le a belső tanfolyamait. Olyan oktatók dolgoznak itt, akik például az Yale-en, Harvardon, a Kaliforniai Egyetemen, a Berkeley-n, Stanfordon és MIT-n is tanítottak korábban, vagy tanítanak most is. A programot Joel Podolny, a Yale akkori dékánja dolgozta ki 2008-ban Steve Jobs kérésére, és azóta is ő a felelős érte.

A kurzusokra egy belső honlapon lehet jelentkezni, ahol mindenki megtalálja a beosztásának és munkakörének megfelelő órákat. Például van olyan óra, ahogy a nemrég felvásárolt kisebb cégek alapítóinak tanítják meg, hogyan vegyítsék a tudásukat és tehetségüket az Apple-el. Nem kizárt, hogy a korábbi Beats-alkalmazottaknak is készül egy külön tanfolyam, hogy hogyan illeszkedhetnek be a cégbe a felvásárlás után. Természetesen ezzel kapcsolatban sem a Beats, sem az Apple nem nyilatkozott a New York Timesnak.

Egyes órákon esettanulmányokon keresztül adják át a tudást. Az egyik nyilatkozó elmondta, hogy a fontos üzleti döntéseket például azon az eseten keresztül mutatták be, amikor az Apple Windows rendszerekkel is kompatibilissé tette az iPodot és az iTunest. Ezt a lépést heves viták előzték meg a vezetőségen belül, Steve Jobs pedig ki nem állhatta az ötletet. Végül az iPod és iTunes hihetetlen sikeréhez nagyban hozzájárult a Windows-kompatibilitás, ez a siker pedig megágyazott az iPhone számára.

Az órák az Apple campus területén zajlanak, egy pár, City Centernek nevezett épületben, melyek állítólag ugyanolyan gondosan vannak megtervezve, mint maguk az Apple termékei. A szobák világosak és trapéz alakúak, a széksorok emelkednek, így hátulról is jól lehet látni. Vagyis képzeljünk el egy rendes egyetemi előadót. Néha a tengerentúlon, például Kínában is tartanak órákat, ilyenkor a professzorok odautaznak tanítani.

Randy Nelson a Steve Jobs által alapított Pixartól érkezett, jelenleg a „Kommunikáció az Apple-nél” című kurzust tartja. Ez a széles réteg számára elérhető tanfolyam abban segít az alkalmazottaknak, hogy egyszerű és világos módon kommunikáljanak, és hogy ez a törekvés meglátszódjon a termékeken is. Ezen az órán mutatta be Nelson Picasso „A bika” című, 11 tagból álló litográfiáját, ahol a művész a végén csupán pár vonalban ábrázolja az állatot, ami mégis tökéletesen felismerhető marad.

Egy másik órán, melynek címe „Mitől Apple az Apple?” Nelson a Google TV és az Apple TV távirányítóján keresztül mutatja be a különbségeket. Előbbin 78 gomb található, míg utóbbin csupán három. És hogy hogyan döntöttek a tervezők emellett a három gomb mellett? Addig és addig egyszerűsítették le a formatervet, amíg már csak a szükséges minimum maradt meg, akárcsak Picasso bikája esetén: a play/pause, a kiválasztás és a menü gombok. A Google TV távirányítója a tökéletes ellenpélda. Nelson szerint azért van rajta annyi gomb, mert a projekten dolgozó sok különböző mérnök mindegyik ötletét megpróbálták belepréselni, ahelyett, hogy egyezségre jutottak volna a szükséges minimumról.

Van egy olyan kurzus is, melynek címét – „A legjobb dolgok” – egy Steve Jobs-idézet ihlette:

A kurzus egyik oktatója, a stanfordi professzor, Joshua Cohen többek között a New York-i Central Parkot hozta fel példának. A park helyén korábban egy sziklás mocsár volt, a tervezők azonban olyan környezetet alakítottak ki a helyén, ami a városlakók számára a természet élményét nyújtja. Hasonló volt Steve Jobs célja is: a bonyolult számítástechnikát leegyszerűsíteni úgy, hogy érthető és természetes legyen az emberek számára.

Ben Bajarin, a Creative Strategies egyik elemzője úgy gondolja, hogy az Apple University még fontosabb lehet, ahogy egyre inkább növekszik a cég:

Évtizedek óta készítek esettanulmányokat az Apple-el kapcsolatban. Ezekben újra és újra előkerül az az egyedi vállalati kultúra, hogy az ott dolgozók hisznek benne: a legjobb termékeket készítik, melyek megváltoztatják az emberek életét. Ez az a kultúra, amit próbálnak átadni az embereknek. Minél nagyobb vagy, ez annál nehezebb.

Forrás: The New York Times. Borítókép: Singapore Art.