imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Szuper tablet, szuper áron

Már elérhető az új, 2018-as iPad!

Mi történik mostanában az Apple szoftvereivel?


Az elmúlt időszakban sajnos nem csak az Apple szoftverek szépségeiről számoltunk be, előkerült pár kisebb-nagyobb bug a rendszerből. Mi állhat a dolog hátterében, és milyen változásokra számíthatunk?

A 2017-es év vége nem az az időszak lesz, amit Cupertino legnagyobb sikertörténeteként kerül be a történelem könyvekbe. Pedig hardveres oldalról nézve kifejezetten erősre sikerült az évzárás: megjelent az iPhone X, az utóbbi idők legizgalmasabb iPhone-ja, mellé két szuper, teljesen korrekt kísérőmodellel, az Apple Watch Series 3 is teljesen tisztességes iparosmunka, az iMac Pro pedig szívmelengető geek-kedvenc lett azonnal.

Ott van azonban a szoftveres oldal, ahol több porszem is került a gépezetbe, ráadásul elég rossz ütemezéssel: mire lenyugodtak a kedélyek az egyik baki miatt, jött az újabb “botrány”, amit ráadásul felkapott a legtöbb híroldal. Csak felsorolás szinten ilyenek miatt főttek a fejek mostanában:

  • A harmadik generációs Apple Watch LTE problémái, amelyek mint utólag kiderült, a watchOS Wi-Fi kezelési hibáiból fakadtak. (Ez mondjuk itthon sajnos nem probléma, mivel nem kapható.)
  • Az iOS 11.1 billentyűzete felcserélte az I betűket az A-val angol nyelven. (Szerencsére minket ez sem érintett.)
  • A Számológép app, ami ha túl gyorsan gépeltünk, nem érzékelt minden lenyomást a rosszul kalibrált animációsebességek miatt. (Azért ezen se hasaltunk el a szerkesztőségben, Mac alatt jó volt.)
  • Az iOS 11 dátum-bugja, aminek következtében bootloopba futhattak a telefonok frissítés után.
  • A macOS root sebezhetősége. Ez volt talán a legsúlyosabb mind közül, hiszen itt már nem egy tévesen legépelt szóról, hanem a személyes adatok hozzáférhetőségéről volt szó. Nem valószínű, hogy itthon bárkinek így törték volna fel a gépét, mindenesetre az Apple termékei híresek a biztonságról, és elvárható, hogy ilyen baki ne legyen.
  • Bár erről az Apple tényleg nem tehet, de a Meltdown és a Spectre biztonsági hibák felfedezése sem a legjobbkor érkezett.
  • Szintén nem volt szerencsés, hogy a fenti sebezhetőségek foltozására kiadott szoftverfrissítésben bármilyen jelszóval hozzáférhettünk a Rendszerbeállítások egy elzárt részéhez.

Sajnos ez most nem egy rövid lista. Nyilván a helyzet tarthatatlanságával az Apple is pontosan tisztában van, többször is bocsánatot kértek, magyarázkodtak a felhasználóiknak. A vállalat szóvivője így:

A biztonság elsőszámú szempont minden Apple készüléknél, és sajnos el kell ismernünk, ezzel kapcsolatban megbotlottunk a macOS legújabb verziójával. Rettenetesen sajnáljuk a hibát és bocsánatot kérünk minden Mac felhasználótól azért, hogy kiadtuk ezt a sebezhetőséget és azért az aggodalomért is, amit okoztunk vele. A felhasználóink jobbat érdemelnek ennél. Felül fogjuk vizsgálni a fejlesztési folyamatainkat, hogy a jövőben ilyen ne történhessen még egyszer.

Phil Schiller pedig egy kicsit cinikusabban, de ugyanezzel a mondanivalóval:

Egyszerűen csak rossz hetünk volt. Történt pár dolog, ennyi az egész. A csapat felül fogja vizsgálni a rendszereket, alaposan ellenőrzi a folyamatot és kicsit magunkba néznek, elgondolkodnak a dolgokon. És persze mindent megtesznek majd annak érdekében, hogy ilyen ne történhessen meg még egyszer.

Philip Schiller

Persze be kell látni, hogy egy sor bocsánatkérés kevés lesz a felhasználók megnyugtatásához. Nézzük, mi állhatott a szerencsétlenségek sorozata mögött és hogyan mászhat ki belőle Cupertino.

Ok, de nem OK

A legtriviálisabb, és egyben a legkevésbé kielégítő válasz, hogy egyszerűen nehéz ennyi rendszert, ennyi frissítést mindig tökéletesen, hibátlanul kiadni. Bár mondhatnánk, hogy oké, de az Apple-nek bőven vannak anyagi és humán erőforrásai is ahhoz, hogy ne legyen ebből probléma, valójában ez lehet hátrány is.

Nagyobb csapatok, nehézkesebb kommunikáció a részlegek között, sok új munkatárs, akikkel még nem tökéletes a harmónia és még sorolhatnánk. Persze nem indok, de mindenképpen figyelembe veendő tényező.

Sokan a vállalaton belüli szerveződési struktúrák hiányát gondolják elsődleges indoknak. Az Apple elképesztő mértékben gyarapodott az elmúlt évtizedben és koránt sem biztos, hogy tökéletesen sikerült lekövetniük az exponenciális robbanást a belső rendszerekkel, folyamatokkal, workflow-val. Egy ilyen növekedés magával vonja, hogy a csapatok is folyamatosan változnak, áthelyeződnek. Új vezetők érkeznek, új elvárásokkal, de őket is áthelyezik, nincs egyértelműen tisztázva, hogy ki-kinek kell beszámoljon, folyamatosan alakul az egyes alkalmazottak felelőssége, stb.

A növekedés könnyen vezethet tehát káoszhoz, ami meg természetesen hibák fog szülni. Persze nem láthatunk bele az Apple belső folyamataiba, így csak a spekuláció marad, de könnyen elképzelhető, hogy valóban ez áll a háttérben. Ezt erősíti, hogy a legtöbb panasz bugok terén az iOS-re érkezett. Pont arra a szoftverre, aminek borzasztó nagyot ugrott a felhasználótábora, szinte egyik pillanatról a másikra. Na, meg amelyiknek rengeteg különböző hardveren kell elfogadhatóan üzemelnie.

Merre tovább?

Igazából az alcím kérdése inkább költői, semmint valós, csak egyfelé mehet tovább az Apple 2018-ban, ha nem akarja elveszteni rajongótáborának bizalmát: meg kell oldania a szoftveres problémákat. Mindegy is, hogy ehhez átszervezésre, új struktúrák kiépítésére, tesztelési eljárásokra vagy csodára van szükség, a lényeg, hogy meg KELL oldaniuk.

A jó hír az, hogy erre képesek. Nagyobb csávából is került már ki az Apple története során, ha úgy tetszik, van az ilyen helyzetek kezelésében tapasztalatuk. Mea culpáik mindegyikében elhangzott, hogy magukba fognak szállni, és felülvizsgálják a fejlesztési, tesztelési folyamataikat. Biztosak lehetünk benne, hogy ez már a színfalak mögött javában zajlik, hiszen Cupertinóban is pontosan tudják: a reputációt sokkal könnyebb lerombolni mint felépíteni – már pedig előbbi nyilvánvalóan nem érdekük, tekintve hogy ebből élnek.

Bízzunk benne, hogy a gatyába rázás hamarosan meghozza gyümölcsét, és 2018-ban már semmilyen súlyos hibáról nem kell beszámolnunk! Mert hogy továbbra is az a helyzet, hogy hibák ide-vagy-oda, még mindig nem tudunk elképzelni jobb alternatívát. Jó lenne, ha a magasra tett “it just works” lécet nem pakolnák lejjebb.

Erre vártál!

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!