Dr. Dre

Miben hasonlít Dr. Dre és Steve Jobs?

#HÍREK
2014. 06. 07.
A múlt hónapban nyilvánosságra került Apple–Beats akvizíció kapcsán többször is felmerült a kérdés, vajon mit is akar kezdeni az Apple a Beatsszel. A cég korábban sosem vásárolt márkákat, sőt szolgáltatásokat sem nagyon, csak ígéretes startupokat, vagy olyan cégeket, ahol kulcsfontosságú emberek dolgoznak. Ilyen lenne Dr. Dre is?

A Wall Street Journal egy olyan cikket jelentetett meg, melyben bizonyos szempontok alapján összehasonlítja Steve-et és Dr. Drét, sőt, továbbmegy: azt mondja, Dr. Dre egész sok mindenben hasonlít az Apple társalapítójához. Akit érdekel a cikk, teljes terjedelmében itt olvashatja el, én csak pár, számomra érdekes vagy fontos részletet szeretnék kiemelni illetve kommentálni.

A felvásárlással kapcsolatos hírekben és interjúkban leginkább Jimmy Iovine szerepelt a Beats részéről, de a színfalak mögött Dr. Dre – akinek az igazi neve Andre Young – állítólag ugyanolyan fontos szerepet vállalt a Beats márka felfuttatásában. Nem csak a fül- és fejhallgatók hangzásvilágába szólt bele aktívan, de komolyan belefolyt mindenbe, a tévéreklámoktól kezdve a Beats Music szolgáltatás gerincét adó szoftver a betűtípusainak kiválasztásáig. Ez a fajta mentalitás, részletekre való odafigyelés híres tulajdonsága volt Steve Jobsnak is.

Dr. Dre és Jimmy Iovine. Kép forrása: Fever Avenue.
Dr. Dre és Jimmy Iovine. Kép forrása: Fever Avenue.

Egy kollégája szerint Dr. Dre a Beats „kulturális barométere”, vagyis ő találja ki, mi számít menőnek. A véleményét nem rejti véka alá, tömören és egyértelműen szokta megfogalmazni, ha valami nem tetszik neki, ilyenek például a szokásos beállított képek a fotóstúdiókban. Érdekes módon, a maximalizmusa és munkaszeretete nem párosul a határidők tiszteletével, legalábbis Paul Rosenberg, Eminem menedzserének elmondása alapján. A WSJ újságírója szerint ez súrlódásokhoz vezethet közte és új munkaadója, az Apple között, hiszen a cég híres a sokszor teljesíthetetlennek tűnő határidők megszabásában.

Ami még közös pont, hogy Steve Jobshoz hasonlóan Dr. Dre sem hisz a piackutatásokban. Steve Jobs híres volt arról az elvéről, miszerint a felhasználóknak fogalmuk nincs róla, mit szeretnének, ő viszont megmutatja nekik, mi a legjobb megoldás. Dr. Dre-val kapcsolatban viszont azt jósolják, hogy az Apple-nél több döntési jogkörét is átengedi majd, illetve előzékenyebbé válik ezen a téren.

Tim Cook részről mindenesetre bátor lépés volt a harsány stílusáról ismert Dr. Dre alkalmazása a cégnél. Szerintem Timnek is felállt a szőr a hátán, amikor Dr. Dre meglehetősen alpári stílusban közölte egy videóban, hogy ő „az első milliárdos rapper a kibaszott nyugati parton”. A sokszor talán túlságosan is prűd Apple-től ez a fajta stílus korábban hihetetlenül messze állt. (A beágyazott videón 1:05-től.)

Dr. Dre – újabb hasonlóság Steve Jobsszal – főleg a megérzéseire, intuícióira hagyatkozik ha új termékről vagy hasonlóról van szó. Ami különbség, hogy állítólag nagyon ritkán lehetett látni a Beats központjában, inkább otthonülő típus volt, vagy kültéri lépcsőkön futkosott Los Angeles-szerte edzés gyanánt.

Dr. Dre makacsságát jellemzi, hogy többször is volt arra példa, hogy szembe ment Jimmy Iovine-nal. Iovine egy esetben konkrét adatokkal állt Dr. Dre elé, miszerint a Beats vásárlói 55%-ban férfiak, márkatudatosak és 24 évesnél fiatalabbak, és a jelenlegi reklámjaik nem alkalmasak arra, hogy kiszélesítsék ezt a közönséget. Dr. Dre hallani sem akart a másfajta reklámokról, attól, hogy eltérjenek a márkára jellemző hangzásközpontú, kicsit belsős üzeneteket közvetítő hirdetésektől, mint amilyen a Beats Prót és Pillt népszerűsítő, Kendrick Lamarral közösen felvett reklám is, melynek a végén Dr. Dre azt mondja: „Kitaláltam. Dobok”.

Néha azért sikerült meggyőzni, mint ahogy Steve-et is sikerült például az iMac elnevezéssel kapcsolatban, amit a legendák szerint kifejezetten rühellt eleinte. (Ő a „MacMan” nevet adta volna az új terméknek. Valljuk be, mindannyian jobban jártunk, hogy végül sikerült meggyőzni.) Dr. Drének volt egy hasonló esete: amikor LeBron James segített a Powerbeats sportfülhallgató kifejlesztésében, menedzsere, Maverick Carter találta ki a „Powerbeats” nevet, és csak hosszú győzködés árán sikerült rávenni Dr. Drét, hogy tényleg ez legyen a termék neve. Hogy neki mi volt az eredeti ötlete, arról sajnos nem ír a cikk.

És akkor következzen az én véleményem. Az egyik oka tehát a Beats felvásárlásának Dr. Dre és Jimmy Iovine megszerzése lenne? Annyira közelről nem követtem a Beats fejlődését, persze mivel áruljuk a termékeiket, azért néha elolvastam a kapcsolódó híreket. Nekem korábban mindig úgy tűnt, hogy igazából Jimmy Iovine, és az ő zseniális marketingötletei viszik előre a céget, Dr. Dre csak arra kell, hogy egy ismertebb zenész az arcát adja a termékhez, vagyis gyakorlatilag őt is marketingként használja Iovine.

Lehet hogy mégsem ez volt a helyzet? Dr. Dre egy tehetséges és jó megérzésekkel rendelkező, ízig-vérig profi üzletember, csak más stílust kommunikál kifelé? Valószínűleg sosem fogjuk pontosan megtudni, de ez a cikk kicsit engem is gondolkodásra késztetett a személyével kapcsolatban. Ti mit gondoltok? Dr. Dre csak egy báb, vagy igazából ő mozgatja a szálakat?

A másik érdekes kérdés, amit a mai napig nem értek, hogyan fog Dr. Dre beilleszkedni az Apple vállalati kultúrájába és stílusába? Szerintem a két vonal iszonyú távol áll egymástól, noha a célközönségükben van némi átfedés. Igaz, több felmérés is azt mutatta ki az utóbbi időben, hogy az Apple már közel sem olyan menő a fiatalok körében, mint néhány éve volt. Lehet, hogy pont erre a kis vérfrissítésre van szüksége a cégnek?

Forrás: The Wall Street Journal; borítókép: Sweet and Low Show.