applepay_cover2

Miben rejlik az Apple Pay nagyszerűsége?

#HÍREK
2014. 09. 15.

Az Apple bemutatta saját fizetőeszközét, az Apple Pay-t. Ezzel arra vállalkoznak, amibe már a Google és sokan mások is belebuktak: modern alapokra helyezni az elektronikus fizetés és pótolni a bankkártyákat. Vajon tényleg az Apple lesz az első cég, amelyik sikerrel jár?

Néhány őskori próbálkozástól eltekintve az Apple azt a stratégiát választotta, hogy a hardvert és a szoftvert is házon belül fejlesztik, így a teljes felhasználói élmény a felügyeletük alatt áll. Ez egyrészt a termékek stabilitása, másrészt biztonsága miatt fontos. Az Apple Pay-nél ugyanez a helyzet, és ezzel olyan lehetőségek nyílnak meg előttük, amelyek a Google üzleti modellje mellett szóba sem jöhetnek. Lássuk, miért érdemes odafigyelni az Apple Pay-re!

Touch ID

A legszembetűnőbb egyedi funkció a Touch ID. Az Apple beletette az összes jelenlegi Apple Pay-jel felszerelt készülékébe az ujjlenyomatleolvasót, ami már az iPhone 5s-ben bizonyított. Mindannyian tudjuk, mennyire egyszerű és biztonságos vele feloldani a kijelzőt, és épp ilyen könnyen azonosíthatom magam fizetéskor: nem kell PIN kódot beütnöm, amit le tud lesni a mögöttem álló vagy akár a kasszás, és személyigazolványért sem kell kutatnom. Ráteszem az ujjam a gombra és kész. Nem nehéz kitalálni, hogy miért lesz egyre fontosabb az üzletvezetőknek, hogy aki csak akar, ilyen gyorsan fizethessen: kisebb sor, kevesebb működési kiadás, több elégedett vásárló.

Apple_pay_touchid

 

Secure Element

Az új iPhone-okba egy külön alkatrész is került, ami Secure Element névre hallgat, és a fizetéshez szükséges egyedi, készülék-specifikus adatokat tárolja titkosított formában. Ez az információ azonban nem egyezik meg a bankkártyaszámunkkal, ami sem az iPhone készülékünkön, sem az Apple szerverein nem kerül tárolásra. Így vásárláskor sem ezt küldjük el a kasszagépnek, hanem az egyedi azonosítót és a minden fizetésnél megújuló biztonsági kódot.

Biztonságosabb, mint az igazi

Amikor az Apple Pay-t használjuk fizetéshez, valójában kisebb a biztonsági kockázat, mint ha hagyományos bankkártyát használnánk. Ezt persze nem szabad pusztán azért elhinni, mert én mondom, ahogy az Apple szava sem mérvadó egy ilyen helyzetben. Viszont az Apple-nek minden jel szerint sikerült meggyőznie a vezető pénzintézeteket, hogy elhagyják a hasonló digitális fizetőeszközöknél bevett szokást, miszerint a nagyobb biztonsági kockázat miatt növelt jutalékot számítsanak fel vásárlásonként. A Touch ID és a Secure Element együttese miatt úgy tűnik, az Apple-nek még arról is sikerült meggyőznie a bankokat, hogy részesedést kapjanak a vásárlásokból, ami példa nélküli biztonságosságra utal.

Itt az idő váltani

Meglepő módon Amerikában rendkívül elmaradottak a bankkártyák. Az Európában megszokott chipes rendszer helyett ott még mindig egyeduralkodónak számít a mágnescsíkos szabvány, ráadásul jellemzően PIN kódot sem használnak. Az elmúlt egy évben egyre többet lehetett olvasni róla, hogy ez a helyzet mennyire kényelmetlen és kevéssé biztonságos, így előbb-utóbb váltaniuk kell a kinti szolgáltatóknak. Eddig a korszerűsítés ellen szólt, hogy a PIN kód használata túl kényelmetlen az átlag felhasználónak. Viszont egy ilyen könnyen használható, de biztonságos rendszer mellett már talán nem akkora szívfájdalom az a bizonyos négyjegyű számsor használata, ha már amúgyis csak félévente egyszer kell elővenni a bankkártyát. Ráadásul a mágnescsíkos terminálokat rövidesen mindenképp le kell cserélni, és egy korszerű, Apple Pay kompatibilis modell beszerzése igazán nem jelentős tételnek egy üzlet kiadásai közt.

 

Apple_pay_newcard
Új bankkártya hozzáadásához egyszerűen fotózzuk le mindkét oldalt.

Remek partnerek

Az iPhone sikerét követően az Apple-nek általában nem okozott gondot illusztris partnereket összeszedni egy-egy új szolgáltatás bevezetéséhez, de most a megszokottnál is fontosabb, hogy kik támogatják az Apple törekvéseit. Ennek megfelelően szép kis listát láthattunk, amin vezető amerikai bankok, étteremláncok, jól menő ruhaüzletek és bevásárlóközpontok egyaránt szerepelnek.

Néhány példa a legfontosabbak partnerek közül:

VISA, MasterCard, American Express, Bank of America, Citi, Wells Fargo, Disney World, McDonald’s, Staples, Macy’s, Whole Foods, OpenTable, Starbucks, Target, Uber

Nem gyűjtenek adatot

A Google-lel és más cégekkel ellentétben az Apple a készülékeladásokból él, így nem szorul rá, hogy az adatainkat értékesítse. Ennek megfelelően nem is gyűjt semmilyen információt arról, hogy hol, mit, mikor és mennyiért vásároltunk az Apple Pay-jel. Ráadásul nem csak az Apple, de a pénztáros sem látja a bankkártyánkat és a nevünket sem kell, hogy megtudja egy érzékeny termék vásárlása esetén.

Find my credit card

A Find my iPhone szolgáltatás segítségével telefonunk elvesztésekor letilthatjuk az Apple Pay fizetési lehetőségeket is, viszont a bankkártyánkat nem kell deaktiválnunk, mivel a bankkártyainformációt nem tárolja az iPhone. Ha idő közben megtalálnánk az elveszettnek hitt készüléket, ismét aktiváljuk a szükséges fizetési eszközöket, és már megy is tovább az élet. Nem kell kitennünk magunkat a rendkívül kellemetlen banki telefonos ügyfélszolgálatoknak, és az új bankkártya költségeit is megússzuk.

Az Apple szeptember 9-ei bemutatóján Tim Cook két videóval mutatta meg, milyen most Amerikában bankkártyával vásárolni, és milyen lesz az Apple Pay használata:

Megmutassam még egyszer? Ha esetleg valaki épp pislogott és lemaradt róla.

Én személy szerint alig várom, hogy Annával az iSTYLE TV-ben mutathassuk meg, milyen egyszerű Apple Pay-jel vásárolni, de a rendszer magyarországi bevezetéséről egyelőre nincs információ.