imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Rendeld elő már most az iPhone X-et!

Miért most érkezett meg az Apple Maps Magyarországra?


Ma reggel az Apple váratlanul magyarországi tömegközlekedési adatokkal frissítette Térképek alkalmazását. Felmerült bennünk a kérdés, hogy miért most, miért itt, és hogy miért csak Budapesten? Erre jutottunk!

Amikor az iOS 9-cel együtt elindult az Apple Maps Transit, vagyis az útvonaltervezés tömegközlekedés segítségével, akkor még csak Baltimore, Berlin, Boston, Chicago, London, Los Angeles, Mexico City, New York, Philadelphia, San Francisco, Sydney és Toronto szerepelt a támogatott városok listáján. Na meg persze 300 kínai város, amelyeket most inkább nem sorolnánk fel.

Számunkra elsősorban most Európa érdekes. Ha megnézzük a kezdeti listát, (akkor még) mindössze Berlin és London képviselte az öreg kontinenst. A helyzet azóta sem lett sokkal jobb. A hivatalos felsorolás szerint Madriddal, Párizzsal, Prágával és Hollandiával (feltehetőleg itt sem az összes holland várossal) bővült azóta a lista, és a most felsoroltak legtöbbje csak idén tavasszal/nyáron került bele.

Azzal tehát, hogy most megérkezett Budapestre a Transit, és hogy az egész országban tervezhetünk vonatos útvonalakat, egy nagyon elit klub tagjai lettünk.

Olyannyira, hogy a hír hallatán a külföldi oldalak kommentszekcióiban több amerikai felhasználó is panaszkodni kezdett, hogy a funkció továbbra sem működik az ő városukban, míg bezzeg Magyarországon…

Most, hogy már tudjuk, milyen szerencsések vagyunk, ideje azt is kideríteni, hogy miért történt mindez. Előtte azonban azt kell megértenünk, hogy az Apple hogyan készíti elő a terepet egy-egy város támogatására.

Indiában külön kampuszt kapott az Apple Maps fejlesztőrészlege

Kemény meló

Az Apple nagy figyelmet fordít a részletekre. Ide értendő például, hogy a térképen látható jelölések. Például San Franciscóban van „Bart train”, „Muni Metro”, buszok és villamosok. Mindegy egyes közlekedési megoldásnak saját jelölése van a térképen, pontosan olyan logóval, amiből a helyiek következtetni tudnak a járat üzemeltetőjére.

Vagy ott vannak az elnevezések: „underground” vagy „subway”, „uptown, downtown” vagy „inbound, outbound”, “tram” vagy “streetcar” és a többi. A lényeg, hogy a tökéletes lokalizációra törekednek, ami pedig sok utánajárást és időt igényel.

Az Apple sokat tanult a Maps kezdeti hibáiból. Mindannyian emlékszünk arra, amikor elindult a térképes szolgáltatás, hiszen hibától, bugtól, pontatlan vagy használhatatlan adatoktól hemzsegett az app. Ennek mára vége és ez a Transiton is megérződik. Új irányba indultak.

Azon kívül, hogy a Google Maps jelentősen régebb ideje és jelentősen több helyen támogatja a tömegközlekedést, egy teljesen más megközelítést alkalmaz, mint az Apple. Igyekeznek mielőbb kiadni egy munkát a kezük közül, amit aztán később csiszolgatnak. Ezzel szemben az Apple azt a taktikát folytatja, hogy először elkezdi szépen aprólékosan beemelni a kiszemelt város, és annak környékének infrastruktúráját a szolgáltatásába. Érthető, a kezdeti baklövés után többet nem hibázhatnak már, mindennek tökéletesen kell lennie már a kezdetektől.

Magyar vonatkozás

A fentebb leírt módszer miatt lehetett sejteni már korábban, hogy hamarosan Magyarország is érintett lesz a Transitban. Egy olvasónk még levelet is küldött nekünk júniusban, hogy megfigyelése szerint egyre több magyar város vasútállomása tűnik fel az Apple Mapsben, amelyek korábban nem voltak láthatóak. A Macrumors is hasonló módszerrel jósolta meg egy csomó, azóta már támogatott város érkezését.

Hogy miért pont Budapest? Egyrészt, ahogy azt a reggeli hír alatt egy kommentelőnk is jelezte: a BKK és a MÁV is készséggel szolgáltatja ki a menetrend információkat külső fél számára. Nem olyan küzdelmes az információk kinyerése, tehát az Apple-nek sem volt akkora feladat az adatok beépítése. Jóllehet, ezek után Cupertinóban még sokat csiszolgathattak, elemezhettek és ellenőrizhettek, mire rábólintottak a végleges verzióra.

A flyover már működött korábban is.

Másrészt Budapest egy nagy város, még európai szemmel is. Egész konkrétan az Európai Unió kilencedik legnépesebbje. Ha ez még nem lenne önmagában elég, kifejezetten fejlett a tömegközlekedési rendszerünk. Vonogathatjuk össze a szemöldökünket a drága négyes metróra, meg a meghibásodott, felújított orosz szerelvényekre, de tetszik vagy sem, de európai viszonylatban Budapesten nagyon jó és olcsó a tömegközlekedés, és emiatt sokan is használják. Nem csoda tehát, hogy az Apple is bevette az elit klubba.

Bár reggel tévedésből még azt írtunk, hogy Debrecen, Szeged, Miskolc, Győr és Pécs is a támogatott városok közé tartozik, később kiderült, hogy mégsem. Nem akarunk elkeseríteni senkit, ez valószínűleg még egy jó darabig így is lesz. Az ok egyszerű: Magyarország erősen centralizált ország. Lehet, hogy a főváros európai szinten nézve is hatalmas, de a vidéki „nagyvárosaink” igazából kicsik Budapesthez képest.

Második legnépesebb városunkat, Debrecent például csak alig több mint 200 ezer ember lakja. Számtalan ennél népesebb (nincs benne a top 100-ban sem), és közlekedés szempontjából fejlettebb város található még Európában és a világon. Elég valószínűtlen, hogy előbb lesz Transit Debrecenben, mint mondjuk Hamburgban, Rómában, Bécsben, vagy Stockholmban.

Párizs is csak április végén “került fel a térképre.”

Egyelőre érjük be annyival, hogy az Apple nem feledkezett meg rólunk teljesen, és bár sok szolgáltatása nem érhető el hazánkban, az Apple Maps Transit többé már nem tartozik ebbe a táborba. Kaptunk egy klassz, részletes navigációt a budapesti tömegközlekedésre, na meg egy vasúti menetrendet az egész országba. Ezzel pedig máris előrébb vagyunk, mint sok amerikai és európai város vagy ország.

Tudtad, hogy az Apple Watch-csal milyen egyszerűen és intuitívan lehet navigálni? Ha nem, akkor érdemes kipróbálnod az okosórát egy iSTYLE üzletben, ha pedig megtetszett valamelyik, nézz körbe akciós ajánlataink között, lehet hogy a kiszemelt modell is több mint 100 000 forint kedvezménnyel lehet a tiéd.

iPhone Green Program
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!