imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Szuper tablet, szuper áron

Már elérhető az új, 2018-as iPad!

Miért használ Maceket a Prezi? – interjú


Gondolom senkinek sem kell különösebben bemutatnom a magyar alapítású Prezit, amely egyike hazánk legsikeresebb startupjainak. Azt viszont talán kevesebben tudják, hogy szinte csak és kizárólag Apple-gépeket használnak a cégen belül. Erről, és az ehhez kapcsolódó feladatokról kérdeztük Cselleng Dávidot, a Prezi “rendszergazdáját”.

Rendszergazda. Ez általában inkább gyűjtőfogalom szokott lenni. Neked konkrétan mi a munkád a Prezinél, mivel telnek a munkanapjaid?

Hivatalosan én vagyok jelenleg a Global IT Manager, de igen, magyarul én is úgy mondanám, hogy rendszergazda. A global ebből azt jelenti, hogy mind a három irodában (Budapest, San Francisco, Riga – a szerk.) én felelek a rendszerekért. Az IT meg nálunk mindenért felelős, amit be lehet dugni a konnektorba, de a mi feladatunk az is, hogy mindenki kapjon gépet a dolgozók közül, legyen internet, működjenek a meetingszobák és hasonlók.

Folyamatosan utazgatnod kell az irodák között, vagy meg lehet oldani a dolgokat távolból is?

Manapság már a modern technika segítségével sok mindent meg lehet oldani távolról. Például egy videókonferencia során beszélhetek a San Franciscó-i irodában lévő technikusunkkal és akkor ő elintézi az ottani dolgokat. Riga viszont még egy kicsi iroda, ott még nincs olyan ember, aki csak IT-s. Ilyenkor azt szoktuk csinálni, hogy néha kiutazunk egy-egy hétre és akkor helyben megoldjuk a feladatokat.

Már csak annyiból ítélve is amit idejövet láttam feltűnő, hogy sok Apple-terméket használtok. Miért döntöttetek a vállalat eszközei mellett?

Már a legelejétől fogva jó minőségű hardvert szerettek volna használni az alapítók. Olyat, ami mindenkinek megfelelő. És persze az is nagy előny, hogy mindenkinek egyforma hardvere van alapvetően, így könnyen tudnak együtt dolgozni az alkalmazottak.

Az egyik fejlesztőnk véleménye szerint, mivel a hardver és a szoftver ugyanonnan érkezik, így biztosak lehetünk benne, hogy működni fognak egymással. Ennek köszönhetően, ha például jön egy frissítés, akkor nem kell azon aggódnunk, hogy milyen drivereket kell majd telepítenünk.

A dolgozóinknak és nekünk is sokkal könnyebb így. Nekik nem kell időt tölteniük a problémamegoldással, nekünk meg alig kell segíteni. Mindemellett rengeteg a dokumentáció és a közösség is aktív, ami szintén egyszerűbbé teszi a dolgokat.

Ez a “legelejétől fogva” pontosan mit jelent? Már az alapítás is Macen történt?

Akkor még nem voltam itt, de azt tudom, hogy az első alkalmazottak már Maceket kaptak.

Minden egyes alkalmazott Apple-gépeket használ?

Nem mindenki. Vannak például csapatok akik Windowsra fejlesztenek, ők értelemszerűen Windowst használnak. Meg persze nem is erőltetjük rá senkire, hogy ilyen gépet válasszon. Ha valaki úgy jön ide, hogy nem szereti az Apple-t, akkor ő természetesen választhat magának Windows-os vagy Linux-os számítógépet is. Vannak is olyan fejlesztőink akik Linux-ot használnak, illetve a pénzügyön is akadnak akik a Windows-t preferálják.

Hogy kell ezt elképzelni: jön az új alkalmazott és a kezébe nyomtok egy MacBookot?

Már a toborzás során is elmondjuk a jelentkezőknek, hogy az egyik juttatásunk, hogy mindenki kap egy új Apple-gépet amikor kezd. Ennek persze általában mindenki nagyon örül (nevet). Utána, attól függően, hogy ki milyen pozícióban van, két-három évente kaphat újat.

Mi lesz a régi gépekkel?

Egy ideig még tovább szoktuk használni őket, például projektekre, tesztgépeknek és a többi. Nekünk IT-s, a cégnek meg pénzügyi szempontból azért is előnyös az Apple-termékek használata, mert jól tartják az értéküket. Levezetve elég költséghatékonyan használhatjuk őket és 4-5 év múlva is még teljesen funkcionálisak maradnak. Szerintünk költséghatékonyság szempontjábók tehát megérik.

Miután az új dolgozó megkapta a gépét, gondolom nektek IT-soknak is van feladatotok a konfigurálással.

A szerződés aláírása után gyakorlatilag rögtön hozzánk jönnek. Körülbelül 20 perc alatt közösen beállítjuk a gépüket, megcsináljuk az IT szempontból fontos biztonsági intézkedéseket. Érdekes módon azt látom, hogy egyre több ember jön már úgy ide, hogy használt már Apple gépet, vagy éppen neki is az van – így nekünk is könnyebb.

Használtok valamilyen MDM rendszert?

Előre telepítés szempontjából nem, de egyébként használunk MDM-et. De most, hogy elérhetővé vált az Apple-féle DEP (Device Enrollment Program – a szerk.) el fogunk gondolkodni azon, hogy ezt miként tudnánk hasznosítani.

Telefonból is mindenki Apple-t használ?

Úgy saccolom, hogy a céges telefonok 90-95%-a iOS-es. Nem mindenkinek van céges telefonja, csak azok kapnak, akiknek a munkájukhoz szükséges.

Meetingszoba, iPad vezérléssel.

Nyilván sok kiegészítőt is használtok. Mennyire jelentett fejfájást, hogy például az új MacBookokban már csak USB-C port kapott helyet?

Ezzel azért vannak gondjaink. A projektorhoz, vagy a videokonferenciás rendszerekhez mindenhova kell adaptert is tenni, ami persze néha eltörik, áthelyeződik. Ettől függetlenül nem olyan vészes. Az mindenképpen nagy segítség nekünk, hogy mivel alapvetően mindenkinek hasonló gépe van, például a meetingszobákat univerzálisan tudjuk berendezni – elég két féle töltőt betenni.

Lehet hallani olyanokat, hogy egy vállalat a mai napig mondjuk Windows XP-t használ, mert egy korszerűsítés rengeteg időt, energiát és pénzt nyelne el, újra le kellene fejleszteni szoftvereket, stb. A macOS-szel kapcsolatban ti tapasztaltok ilyet, vagy mindig a legfrissebbet használjátok?

A dolgozók kétharmadának ezzel egyáltalán nincs gondja. Egyedül a fejlesztőknek szokott problémájuk lenni, amikor ugyanis jön egy nagyobb frissítés, utána újra kell konfigurálniuk a fejlesztői környezetet. Ez pedig fél nap. De úgy látom, hogy együtt tudnak élni vele.

Kicsit visszatérve rád. Gondolom azért nem kifejezetten arról szólt a képzésed, hogy ennyi Mac-et csuklóból tudj kezelni. Hogyan tanultál bele?

Az az igazság, hogy itt találkoztam először Mac-kel, ezelőtt én nem használtam. A munkám során felmerült esetek megoldásából tanultam. De mivel nagyon intuitív az egész, illetve rengeteg leírás elérhető, könnyű velük adminként dolgozni.

Mennyien vagytok IT-sok a Prezinél?

Összesen négyen.

És ennyien el tudjátok látni ezt a több száz gépet és embert?

Azért tudnék mit kezdeni valamivel több emberrel. Főleg azért, mert rengeteg mindent mi csinálunk. Csak, hogy el tudd képzelni, mi menedzseljük a nyomtatókat, a hálózatot, belsős rendezvényeken mi vagyunk a technikusok – vetítés, hang, vannak meetingek, amiket felveszünk, ezeket később meg kell osztani, stb. Na meg bármikor elérhetőek vagyunk. Ha például vasárnap délután valaki megkeres azzal, hogy nem tud belépni a fiókjába, akkor odaülök a gép elé és megpróbálok neki segíteni.

Idefele jövet szemetszúrt a bejárat előtti szobor, ami egy laptopra boruló kávéscsészét ábrázol. Felmerül a gondolat, hogy ennyi gép mellett rendszeresek lehetnek a balesetek. Használtok biztosítást?

Igen, midig használtunk. Ahogy mondtad is, olyan nagy a gépparkunk, hogy úgymond “kötelező” biztosítást kötnünk. Amiért nagyon jó nekünk az iSTYLE-os biztosítás, mert 1.) eleve a géppel jön 2.) fedezi a felhasználói baleseteket, rablást is.

Volt például, hogy az egyik fejlesztőnknek a tengerparton kellett megoldania egy top priority esetet. Utána a dagály gyorsabban jött, mint számított rá, azért jó volt, hogy van biztosítás.

Ez egyben máris rávilágít a MacBookok másik előnyére is. Mivel nálunk az a koncepció, hogy bárki bárhonnan tudjon dolgozni a világban, nagyon jól jön, hogy ezek a gépek könnyűek és az üzemidejük is nagyon jó. Így tényleg, az ember kényelmesen tud dolgozni egy kávézóból, egy másik országból, vagy épp a tengerpartról (nevet).

iPhone 8 (PRODUCT) RED

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!