imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

DJI Osmo Mobile 2

Teszteltük a DJI legújabb kamerastabilizátorát

Miért nem telefonálhatsz a repülőgépen?


Most komolyan, egy 140 grammos, nem repülőgépes üzemmódba rakott iPhone miatt tényleg lezuhanhat egy 300 tonnás utasszállító? Nyilván nem, de akkor mégis mire fel ez a nagy elővigyázatosság?

Már első hallásra is elég nonszensznek hangzik. Egyrészt, ha annyira fontos biztonsági okokból, akkor miért nem kobozzák el a telefonokat előre, még a felszállás előtt és teszik bele egy Faraday-kalitkába? Másrészt, miért csak a fel- és leszálláskor? Meg úgy egyáltalán, mégis minek? Az egész egy felesleges rituálénak tűnik, amit mindenkivel betarttatnak, mert csak. És az a helyzet, hogy az igazság nem is áll ettől olyan messze…

De kezdjük a történetet az elején. A mostanában gyakran emlegetett FCC (Szövetségi Távközlési Bizottság) még 1991-ben, azaz több mint negyed évszázada tette tiltólistára a telefonokat a gépeken. Az akkori érvelés szerint a telefonok rádiósugárzása interferálhat a repülőgépek érzékeny műszereivel, és zavarhatja a kommunikációt a földi irányítással. Ez szélsőséges esetben akár katasztrófához is vezethet. Akkoriban valahogy így nézett ki egy mobiltelefon.

A fél adóállomás méretű antenna és az erre nem felkészített műszerek közt pedig valóban felléphettek gubancok. Ugyanúgy, ahogy a később robbanásszerű terjedésnek indult lejátszóeszközök (pl: hordozható DVD-lejátszó, discman, stb.) is bekavarhattak a békés repülésbe.

Egy olyan esetet legalábbis biztosan jegyeznek, amikor egy DVD-lejátszó hatására az egyik irányjelző műszer annyira megzavarodott, hogy pont az ellentétes irányt jelezte a pilótának, mint amerre a gép valójában tartott. Ez további aggodalmakat keltett, hiszen ezek az eszközök még csak nem is bocsátottak ki rádiójeleket. A megoldás tehát a teljes tiltás lett.

Ezzel párhuzamosan ugyanakkor a repüléshez használt technológia is haladt a korral. A repülőgépek műszereit például jelentősen érzéketlenebbé tették az interferenciával szemben. Figyelembe véve ezt, valamint hogy soha, egyetlen szerencsétlenséget sem okoztak ezek az eszközök az FAA (Szövetségi Légügyi Hatóság) enyhített a szabályozáson. 2013-tól kezdve a repülés teljes ideje alatt, még a fel- és leszálláskor is hivatalosan használhatóak lettek a különböző elektronikus ketyeréink. Feltéve, ha előtte repülőgépes üzemmódba kapcsoltuk őket, amivel ugyebár tiltunk minden ki és bemenő adatkapcsolatot. De legalább filmezni és zenét hallgatni lehet.

A kérdés viszont továbbra is áll: miért? Annyira biztosan nem fontos, hogy a légiutas-kísérők egyesével ellenőrizzék mindenki telefonját, hogy betartja-e a szabályokat. Márpedig biztosan sokan vannak, akik akár véletlenül, akár szándékosan, de nem kapcsolják be a repülőgépes üzemmódot, mégsem történnek a katasztrófák. Ráadásul az FCC a további biztonság érdekében 2004-ben külön szabályozta a 800 MHz-es frekvenciasávot, ahol a repülők kommunikációja is folyik, ezáltal is tovább csökkentve az interferencia esélyét. A szabályokat viszont még mindig nem törölték el.

A kérdés igazából költő, a válasz nagyon egyszerű és kézenfekvő: mert csak. Hagyomány. Nincs itt semmi látnivaló.

Kedvenc FCC vezérünk, Ajit Pai.

Bár 2013-ban már felmerült a gondolat az FCC-ben, hogy lépni kéne, a mostani kompetens vezetőség, kiváltképp az elnök, Ajit Pai 2017 áprilisában eltörölte a kezdeményezést. Hogy miért? Talán jobb lesz ha bemásolom egy az egyben az érvelést, de sok tudományt ne keressetek benne:

Én, a repülőjáratok pilótái, a légiutas-kísérők és Amerika repülőközössége mellett állok ki, szemben az FCC 2013-as felfoghatatlan tervezetével, melyik engedélyezte volna, hogy az emberek telefonálhassanak a gépeken. Nem gondolom, hogy a tervezet továbbvitele a köz érdekét szolgálná. Tartós eltörlése a megtárgyalandó témák közül győzelem lesz azon amerikaiak számára, akik hozzám hasonlóan, értékelik a csendes pillanatokat 10 ezer méteres magasságban.

Ezt leírom még egyszer, annyira szép:

…értékelik a csendes pillanatokat 10 ezer méteres magasságban.

A valódi ok feltehetően sokkal kevésbé mélyenszántó bölcsesség. Történetesen ugyanis egyes járatokon borsos extra felár ellenében lehet a fedélzetről is telefonálni, de még akár WiFi-t is kaphatunk. Egy ilyen jól profitáló üzletet pedig kár lenne elrontani a józan ész érdekében. Szerencsére Európában egy fokkal életszerűbb a szabályozás, itt legalább használhatjuk a mobilinternetet, noha telefonálni itt sem lehet. Majd talán újabb negyed évszázad múlva…

Forrás: Techquckie

Ha kedveled a hasonló, tech tematikájú érdekességeket, akkor van számodra egy egész dossziénk. Többek közt megtudhatod, miért mennek tönkre elektronikus eszközeink, mekkora lehet a legnagyobb fájl, vagy hogy milyen messze érdemes ülnöd a monitortól.

Beoplay P6

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!