imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Az Apple bemutatta az iPhone X-et

Minden, amit eddig az Apple Carról tudunk!


Bár az utóbbi időben aránylag csend honolt az Apple autós projektje körül, kicsit jobban belegondolva már egészen sok információval rendelkezünk. Ezeket szedtük most össze egy cikkben.

Mi az a Project Titan? Az Apple most tényleg egy autón, vagy csak egy önvezető szoftveren dolgozik? Esetleg nem is csinál semmit? Mikor mutatják be? Mennyibe kerül majd? Hol áll a fejlesztési folyamat? Megannyi kérdés, amelyekre néhány kiváltságos Apple alkalmazotton kívül senki nem tudja a választ. Szerencsére a különböző helyekről kiszivárgott információknak hála, azért nem kell teljesen a sötétben tapogatóznunk.

Az iPhone a megjelenése előtt Project Purple néven futott. Az Apple Watch volt a Gizmo. Mi lehet akkor a Titan? Jelenlegi tudásunk szerint az Apple autós törekvéseinek, leginkább egy autónak, vagy egy önvezető szoftvernek az összefoglaló neve. Jó, de akkor most melyik is pontosan? Jó kérdés, hallottunk már ezt is, azt is. Egy biztos: egy készülőben lévő, még be nem vezetett termék koncepciója rengetegszer megváltozhat. Az iPhone is volt mindenféle alakú, méretű, színű és anyagú, mielőtt kiadták volna – valószínűleg ugyanez a helyzet a Projekt Titannal is.

Pár dologban viszont nagyban eltér egy autós próbálkozás az Apple eddigi piaci termékeitől. Egyrészt ott vannak a szabályozások. Tekintve, hogy egy autó rendeltetésszerű működésén emberéletek múlhatnak, természetesen sokkal több és szigorúbb szabálynak kell megfelelni, mint mondjuk egy telefon esetében. Másrészt a közlekedés területén már nagyjából le vannak osztva a lapok a gyártók között. Márpedig az Apple-nek ezidáig senki nem osztott belőlük. Nem véletlen mondta Elon Musk, hogy ezt a vonatot lekésték.

Biztosan van benne valami – főleg, ha a terület koronázatlan királya állítja –, ugyanakkor ne feledkezzünk meg róla, hogy bár konkrétumot még nem láttunk, az előkészületekről már egy ideje lehet hallani a kismadaraktól.

Az első hírek

Mi az iMagazinon először 2015 elején írtunk a dologról. Addigra már egy ideje szállingóztak a pletykák egy titkos autós projektról, de akkorra lett megfigyelhető egyfajta tendenciaszerű mozgolódás. A hírt az amerikai utakon egyre gyakrabban feltűnő fekete Dodge kisbuszok generálták, tetejükön az Street View-féle utcafotózásra alkalmas kamerafelszereléssel.

A titokzatos fekete kisbuszok egyike. | Kép forrása: Claycord

Hamar kiderült azonban, hogy egyrészt sokkal több (egész konkrétan 12) kamera figyelt az autók tetején, mint amennyire szükség lenne a 360 fokos fotózáshoz, másrészt, hogy ezek úgy vannak beállítva, hogy leginkább az utat és az autó sarkait figyeljék. Egy Apple alkalmazott ráadásul az egészet megfejelte azzal, hogy azt mondta: „egy olyan projekten dolgozunk, ami miatt a Tesla futhat majd a pénze után.”

Bob Mansfield átveszi az Apple autós projektjét

Ugorjunk az időben előre vagy másfél évet, egészen 2016. július 26-ára. Ekkor írtunk meg, hogy Bob Mansfield vezetheti az Apple autós projektjét, amely minden bizonnyal az Apple részéről is igen nagy mérföldkőnek számíthatott a folyamat során. Mansfield igazi Apple veterán: 14 éven át dolgozott az Apple-nél, számtalan különböző pozícióban, vezette az iMac és a MacBook fejlesztését, de alelnökként is tevékenykedett.

Bob Mansfield

Mansfield akkorra többször is nyugdíjba ment már. Először 2012-ben, akkor viszont Scott Forstall távozása után hívták vissza gyorsan; aztán 2013-ban, igaz, ekkor állítólag félig-meddig a cégnél maradt, mint Tim Cook segítője a különleges projektekben. A WSJ szerint ilyen projekt volt például az Apple Watch. 2016-ban is a nyugdíjból hívták vissza a szakembert. Ilyet feltehetően csak akkor tesz meg egy gigavállalat, ha egy különösen megbízható, tapasztalt rókára van szükségük. Na és vajon miért kellett nekik Mansfield? Hát persze, hogy a Project Titán vezetésére.

Csak önvezető szoftver, nem kocsi

Alig telt el három nap az előbb említett hír után, máris lelombozódtak a kedélyek. Az a hír járta, hogy az egész fejlesztés új irányba fordult: egy valódi autó helyett inkább a szoftverre koncentrálna az Apple. A hír ráadásul a megbízható forrásnak számító Mark Gurmantól származott.

Volt is benne ráció. Gurman ugyanis nem zárta ki, hogy legyen autó, egyszerűen csak sokkal valószínűbbnek tartotta, hogy a hardver készítésével az Apple inkább egy komoly tapasztalattal rendelkező autóipari partnert keres magának, ők pedig elbíbelődnek majd a szoftverrel, ami a lelkét adja majd az egésznek. Nem lenne példa nélküli a koncepció, gondoljunk csak például az iPhone-okra. Az Apple nem gyárt, csak felügyeli a beszállítókat.

Project Titan: Egy új remény

Majdnem kereken egy évvel később új reménysugár csillant fel: lehet, hogy mégis lesz valódi autó. A kínai Yicai Global lap azt az információt kapta, hogy az Apple tárgyalásokat folytat a szintén kínai CATL-lel, az ország legnagyobb autóakkumulátor gyártójával. Róluk azt érdemes tudni, hogy különböző elektromosenergia kezelési és tárolási eszközökkel, valamint töltésvezérlő rendszerekkel foglalkoznak elektromos járművek számára.

Márpedig egy önvezető szoftvernek aligha van szüksége dedikált aksira. Marad a következtetés, hogy mégiscsak lesz valami abból az autóból. Főleg, hogy közben az Amerikai Közlekedési Hatóságtól beszereztek mindenféle engedélyt, hogy az utakon tesztelhessenek önvezető autókat. Na meg Tim Cook is elkottyintotta magát közben olyan mondatokkal, mint hogy:

Az automatizált rendszerekre fókuszálunk most. Ez egy olyan alapvető technológia, amely meggyőződésünk szerint kiemelten fontos. Mondhatjuk úgy is, hogy minden MI projekt szülőanyja. Egyben az egyik legbonyolultabb MI projekt is, amin jelenleg dolgozunk.

Apple Car

Itt tartunk tehát most. Egyre több jel mutat abba az irányba, hogy előbb-utóbb valami konkrétumot is látunk majd megvalósulni. Persze továbbra is kérdés, hogy mit és mikor, de legalább egy kis kapaszkodónk van az egészhez.

Forrás: iMore

Ha autót nem is, Apple telefont már most is vehetsz. Az iPhone SE-t ráadásul kifejezetten baráti, 100 000 forintos indulóártól.

Back to School Akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!