imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Szuper tablet, szuper áron

Már elérhető az új, 2018-as iPad!

Na, vajon most hogy hívják majd az iPhone-okat?


X nagybetűvel, s kisbetűvel, (PRODUCT)RED csupa naggyal nyomtatva, SE utótagok, arab és római számok egyaránt, nem feltétlen egymást követő sorrendben. Lassan ott tartunk, hogy ahány iPhone, annyiféle elnevezés – itt az idő a nevezéktan rendberakására.

Hiába karcolgatja az Apple tőzsdei kapitalizációja az egybillió, azaz ezer milliárd dolláros álomhatárt, a termékpaletta – csakúgy mint régen, Steve Jobs korában – relatíve kevés termékből áll. Jó, nyilván van már itt minden az AirPods-tól kezdve, a HomePodon és az Apple Watch-on át a különböző iPhone-okig, iPadekig, MacBookokig, de azért ha nagyon akarjuk, a teljes felhozatalt kipakolhatnánk egyetlen nagyobb asztalra.

Apple-termékek ökoszisztémája

A látszólagos egyértelműség ellenére, ez a kevéske eszköz kismillió különböző rendszer alapján került elnevezésre. A Watch esetében a Series utáni szám szokott bonyodalmakat okozni, hiszen kvázi nullától kezdődik a számlálás, amit sokan nem tudnak, főleg a használt piacon. Az MacBooknál alig lehet eldönteni, hogy amikor valaki MacBookot emleget, akkor azt gyűjtőnév (azaz minden Apple laptop) értelemben teszi, vagy konkrétan a MacBook, mint termékre gondol. De ezen kívül is csak úgy röpködnek a méretet jelző előtagok, a Pro utótagok, nem beszélve a Touch Bar meglétéről vagy hiányáról.

Az iPhone-oknál mostanra már végleg teljes lett a káosz. Egy ideig még lehetett tartani a lépést, amíg egyik éveben a számozás, másik évben az utána biggyesztett s betű változott csak, de mostanra kezd elveszni a fonál. Tavaly ősszel gyakorlatilag két generációt is kihagytunk elnevezés szempontjából. Kimaradt a 7s, és kimarad a 9 is. A 10-est pedig római számmal kell írni, csak hogyne legyen túl egyszerű az élet.

A helyzet még így sem olyan rettenetes, mint a ’90-es években, amikor Steve Jobs visszatérése előtt olyan neveken futottak Macek, mint Macintosh Quadra 660AV, amit néhanapján Macintosh Centris 660AV-nek becéztek, de már nem hiányzik sok hozzá, hogy visszatérjen a diszkó-korszak és a Trapper farmer. Lassan eljött tehát az ideje, egy nagyobb rendrakásnak névügyben.

Az időpont már csak azért is aktuális, mert a jelenlegi vonalat nem igazán lehet tovább vinni. Legyen iPhone 11? De római számmal? Akkor kelleni fog mellé iPhone XI Plus is – ami már sokkal inkább emlékeztet egy pápa nevére, semmint egy iPhone-éra. Aztán mi legyen a 8-assal? Ha jön ki belépő modell, akkor az lesz a 9? De hát a kilenc kisebb mint a 10 (X), ami meg ugye egy évvel öregebb lenne nála. Nem, ezt így ebben a formában nem igazán mehet tovább, egész biztosan lépni fog valamit az Apple.

Rutinja már lenne benne, hiszen ha emlékeztek, nem is olyan régen még az iPadekkel is hasonló volt a helyzet. Kezdtünk az iPaddel, jött az iPad 2 és további számozások, iPad mini, aztán az Air és a rákövetkező számozások, melléjött még a Pro és az ember már azt sem tudta mit fog a kezében. Aztán egy huszárvágással az Apple visszatért a sima iPad elnevezésre, a profibb gépek meg megkapták a Pro jelzőt, a különböző generációkat meg a név mögé biggyesztett évszámmal szokás jelölni – bár ez már nem az Apple, hanem a köz találmánya.

Jó eséllyel tehát az iPhone-oknál is valami hasonló gyakorlatot fog követni a vállalat. És ezt nem csak mi, hanem Robert Cihra, a Guggenheim elemzője is így gondolja. A befektetőknek írt jegyzetében e képpen elmélkedik:

Úgy gondoljuk, az Apple ki fogja használni a következő frissítési ciklust, hogy megváltoztassa az iPhone-ok elnevezési, brandingelési mintázatát. A középkategóriás LCD-s iPhone-t csak simán iPhone-nak fogják nevezni, bármiféle számozás nélkül. A csúcskategóriás iPhone egyelőre megtartja majd az „X“ utótagot, jelezve ezzel az erősebb specifikációt.

Nem biztos, hogy ebben a kérdésben feltétlen egy beszállítói forrásokkal aligha rendelkező elemzőre hallgatnék, az mindenesetre jól jelzi a helyzetet, hogy szerintük is elérkezett az idő egy újragondolásra.

Ez már csak kis érdekesség a cikk végére, de meglepő módon a megjelenőfélben lévő termékeknek általában a legnagyobb titka a neve szokott lenni. Gurman, Kuo és haverjaik a legtöbb esetben annyi információval látják el a világot jóelőre, hogy majdhogynem otthon is összeszerelhetnéd magadnak az érkező terméket. A neve viszont mindig csak az utolsó pillanatban, vagy konkrétan a bemutatón szokott kiderülni.

Forrás: Cult of Mac

Ennek okairól egyébként még az iPhone X kapcsán írtunk, ha gondolod fusd át a cikket, érdekes.

iPhone 8 (PRODUCT) RED

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!