iOS vs Android fekete pénteken

Közel négyszer annyit vásárolnak iOS-ről mint Androidról

#HÍREK
2014. 11. 30.
Az egész világon az online kereskedelem legnagyobb eseménye a fekete péntek, ilyenkor nagyságrendekkel több vásárlást könyvelhetnek el a webáruházak egy átlagos naphoz képest, a különböző akcióknak köszönhetően. Az IBM megnézte, hogy alakultak az eladások az Egyesült Államokban egy nappal korábban, hálaadáskor, mivel sok kereskedő már aznap elindította a promóciókat.

A legnagyobb, fizikai üzletekkel is rendelkező kereskedők eladásai közel 30%-kal nőttek az USA-ban az IBM adatai alapján, az átlagos rendelési érték azonban 2,45%-kal csökkent a tavalyihoz képest. Ez persze nem feltétlenül azt jelenti, hogy az emberek kevesebbet költenek, sokkal inkább azt, hogy kisebb értékű termékeket is egyre többen vásárolnak online, ahelyett, hogy elmennének az adott üzletbe.

Az IBM az adatokat a valós idejű statisztikákat megjeleníteni képes Digital Analytics Benchmark rendszerén keresztül gyűjtötte be, mely nagyjából 800 amerikai internetes webáruházat figyel. A rendszer arra is jó, hogy vásárlási szokásokat elemezzen, illetve meg lehet nézni, hogy milyen eszközökről átlagosan mekkora értékben vásárolnak az emberek, valamint természetesen a weboldalak azon látogatóiról is lehet elemzéseket készíteni, akik nem feltétlenül vásárolnak.

A mobileszközök térnyerése ezek alapján folyamatosan növekszik. Míg tavaly az összes forgalom kicsit kevesebb mint felét, 42,57%-ot adták az okostelefonok és táblagépek, idén már az összes látogatás 52,11%-áért voltak felelősek, vagyis ez volt az első év, amikor többen nézték a kereskedők weboldalait mobilkészülékekről mint asztali vagy hordozható számítógépekről. Az eladásoknál még nem ez a helyzet, az összes értékesítés 25,79%-a történt mobilról 2013-ban, idén ez közel 7 százalékpontos növekedés után 32,33%-volt, azaz a megrendelések gyakorlatilag egyharmadát adták le okostelefonról vagy táblagépről a felhasználók.

Az érdekességek azonban most következnek. Régóta köztudott, hogy ugyan az Androidos mobileszközök mennyiségben mára jelentősen felülmúlják az Apple készülékeit, az internetes forgalomban és vásárlásban még mindig az iOS-eszközök  a meghatározó szereplők a piacon. Az átlagos rendelési értékben még annyira nem szembetűnő a különbség: 119 dollár az iOS javára az Android 95 dollárjával szemben. Az IBM által figyelt weboldalak forgalmának 36%-a érkezett iOS-ről fekete pénteken, és 16%-a Androidról, vagyis itt már több mint kétszeres a különbség. A legjelentősebb eltérés az összes vásárlásban jelentkezik: az összes megrendelés 25,15%-a, vagyis több mint negyede érkezett iOS-ről, míg Androidról csupán 6,89%. Ez azt jelenti, hogy közel négyszer annyit vásárolnak iOS-ről, mint Androidról, függetlenül attól, hogy milyen arányban oszlik meg a piaci részesedés a két készülék között.

IBM felmérés

Ha általánosságban hasonlítjuk össze az okostelefonokat és táblagépeket, az IBM felmérésből látszik, hogy a nagyobb kijelzős eszközökön valamiért átlagosan többet költenek a felhasználók: 122 dollárt az okostelefonok 105 dollárjával szemben. A különbség ráadásul nőtt a tavalyi évhez képest, akkor még csak 10 dollárral volt nagyobb a táblagépekről indított vásárlások átlagos összege. A látogatások 36,35%-a érkezett okostelefonról, és 15,42%-uk táblagépről. Viszont az összes eladás 14,38%-át bonyolították kisebb a kijelzős eszközökről, míg 17,86%-át a nagyobbakról, vagyis a kevesebb látogatás ellenére a táblagépekről többet vásároltak a felhasználók – valószínűleg a nagyobb kijelző kényelme miatt.

IBM

A fenti adatok tehát az „elő-fekete-péntekre” vonatkoznak, vagyis hálaadás napjára, illetve a hálaadás estéjére, amikor sok helyen már elindultak a fekete péntekre tervezett akciók. Ha magát a pénteki napot nézzük, az összes vásárlás tavalyhoz képest 8,5%-ot nőtt. A mobilkészülékekről leadott vásárlások aránya kisebb volt mint előző este, 26,1%. Lehet, hogy a pulyka mellől sokan nem álltak fel, és hagyták faképnél a családot, hogy leüljenek a számítógépük elé, hanem inkább az asztalnál rendeltek telefonról?

A fekete pénteki adatokból is az látszik egyébként, hogy okostelefonról inkább végigpörgetik az emberek az akciókat, míg táblagépekről főleg vásárolnak. Fekete pénteken a vizsgált webáruházak összes látogatójának 33,6%-a érkezett okostelefontól, míg táblagépről csupán 12,8%-uk (ebből az is látszik, hogy a mobil az előző naphoz képest kicsit visszaesett, az összes látogatás kevesebb mint felét adta). A vásárlásoknál azonban pont fordított a helyzet: táblagépről érkezett a megrendelések 14,3%-a, okostelefonról pedig 11,7%-a.

Ha az operációs rendszereket nézzük, az arányok hasonlóak a hálaadás napihoz. Az átlagos rendelési érték 127,34 dollár volt az Apple eszközein, az androidosokon 20%-kal kisebb, 101,82 dollár. A látogatásokban kétszeres különbség van, a weboldalak összes látogatójának 31,8%-a érkezett iOS-ről, míg Androidról csupán 14,5%. Ha pedig az összes eladás értékét nézzük, ismét közel négyszeres különbséget figyelhetünk meg: minden 5. eladás iOS-eszköztől érkezett (20,2%), míg az androidos felhasználók az összes értékesítés 5,6%-áért voltak felelősek.

Érdekességképpen kicsit beletúrtam az iSTYLE webshop statisztikáiba is ami a mi fekete pénteki eredményeinket illeti. Ugyan itt az iOS–Android összehasonlítás annyira nem áll meg, hiszen főleg Apple-profilú a webáruház, érdemesnek találok kiemelni pár adatot. Egyébként itt jegyezném meg, hogy az összes általunk árult audioeszköz, illetve az okoskiegészítők 90%-a minden további nélkül működik andoridos eszközökkel is, szóval kedves androidos olvasóink, vásárlásra fel! :)

iSTYLE látogatás

A pénteki és szombati összes látogatás 39,56%-a érkezett iOS-es készülékről, 11,21% pedig Androidról. Ha a mobileszköz vs számítógép arányokat nézzük, az látszik, hogy nálunk is áttörte a határt a mobil, vagyis az összes látogató 51,2%-a okostelefonról vagy táblagépről érkezett. Az összes megrendelés 23,28%-át iOS eszközökről adtátok le, mely értékben 13,67%-ot képvisel. A rendelések 1,9%-a érkezett androidos eszközről, viszont érdekes módon értékben ez az összes megrendelés közel 3%-át adja, vagyis nálunk az átlagos rendelési érték magasabb volt Androidon mint iOS-en – lehet, hogy az androidos felhasználók épp a telefonjukat vagy táblagépüket cserélték iOS-es készülékre, míg az Apple-tulajok kiegészítőket vettek az iPhone-jukhoz vagy iPadjükhöz. Ha az összes eladás értékét nézzük, akkor a számítógépről érkező felhasználók még mindig jelentős többségben vannak: ők adták az összes vásárlás 74,83%-át ha a tranzakciókat nézzük, és 83,37%-ot, ha az összes megrendelés értékét vesszük figyelembe.

iSTYLE mennyiségiSTYLE érték

IBM adatok forrása: TechCrunch 1, 2. Borítókép: 1WorldSync.