Hibaelhárítás

Nem indul a géped?

#TIPPEK
2015. 01. 09.
Ez bizony ijesztő. Vajon megmaradt a sok értékes adatunk? Mennyi lesz a szervizelés költsége? Gyakran azonban nem olyan rossz a helyzet, mint amilyennek látszik.

Mielőtt egy szervizt felkeresnénk, érdemes megpróbálkozni otthon a hiba elhárításával. Először is már a hibajelenségből következtethetünk arra, mekkora is a baj. Ha a Mac számítógépünk többször is kernelpánikkal indul, — ez a Macek „kék halála” — jó eséllyel hardveres meghibásodással állunk szemben.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy ilyenkor a legnagyobb valószínűséggel valamelyik memóriamodul hibás. Ha gépünk házilag bővíthető és tudjuk is ennek a módját, érdemes a megfelelő csavarhúzóval felszerelkezve eltávolítani sorban a RAM-modulokat, megvizsgálva melyikkel indul a gép és melyikkel nem. Ha a memóriákkal végzett próba nem járt sikerrel, sajnos komolyabb hardveres meghibásodással állhatunk szemben.

Segítségünkre lehet a hiba feltárásában az Apple Diagnostics, vagy az Apple Hardware Test, melyet gépünk korától függően érhetünk el. 2013 júniusa utáni gépeken az indítás után tartsuk lenyomva a D-gombot és elindul a diagnosztikai program, amely alaposan végigteszteli a számítógép hardverelemeit. Régebbi gépeken típustól függően különbözőképpen érhetjük el az Apple Hardware Testet, ebben a következő weboldal ad részletes segítséget: http://support.apple.com/hu-hu/HT1509

A hibás indulás másik gyakori oka a merevlemezen, vagy SSD-meghajtón keresendő. Azt érdemes észben tartani, hogy örök életű adattároló nem létezik, ezért nem lehet elégszer hangsúlyozni a biztonsági mentés fontosságát. A tapasztalatok azt mutatják — ez inkább saját vélemény, nem statisztikákkal alátámasztott információ —, hogy a notebookokban levő 2,5 “-os hagyományos merevlemezek élettartama a legrövidebb. Az asztali gépekben dolgozó 3,5″-os HDD-k már jobban teljesítenek, de ugyanúgy elromolhatnak bármikor, az SSD-k tekintetében pedig viszonylag új technológia lévén még nem lehet summás következtetéseket levonni. Mindenesetre egy betegen kerregő hagyományos merevlemezről talán nagyobb az adatmentés esélye, mint egy tönkrement SSD-ről.

Ha a gép indítása után egy áthúzott kör vagy egy mappa, benne kérdőjellel jelenik meg, az azt jelenti, hogy a számítógép adathordozójával probléma van, ez lehet fizikai meghibásodás, vagy a partíció sérülése. A hiba feltárására több lehetőségünk van. Minden 10.7-es vagy újabb rendszert futtató gépen található egy rejtett helyreállítási partíció, amelyről hibaelhárítás, vagy a rendszer újratelepítése céljából elindíthatjuk a gépünket a Command-R gombok indítás utáni nyomva tartásával. Ha az alma szimbólum már megjelent, elengedhetjük a gombokat. Régebbi gépekhez kaptunk rendszerlemezt, erre a feladatra az is megfelel. Ha már beléptünk, megtaláljuk a Lemezkezelőt (Disk Utility), melynek segítségével megvizsgálhatjuk, szükség esetén pedig javíthatjuk merevlemezünket, SSD-nket, ha a probléma nem hardveres eredetű. Legelőször kattintsunk az Elsősegély (First Aid) fülre, majd a merevlemezünkre a bal oldali sávban. Alul ellenőrizzük, hogy a S.M.A.R.T. állapot rendben van-e. Ha problémát jelez, a lemezünknek fizikai hibája van, cserére szorul, ha még lehetséges, mentsük le az adatainkat és cseréljük vagy cseréltessük ki.

A következő lépés a lemez javítása, amit a Lemezkezelő jobb alsó részén találunk. Érdemes a lemezellenőrzés helyett egyből a javítást választani, hiszen ez a funkció elvégzi az ellenőrzést és ha szükséges a javítást is. Ha az ellenőrzés során piros betűs hibaüzenetek jelennek meg, az problémákat jelez a partíción, amit a Lemezkezelő megkísérel kijavítani. Ha ez sikerrel járt, ezt közli velünk a folyamat végén, ha nem, akkor hibaüzenettel zárul a folyamat, többnyire arra kér, hogy mentsük a még menthető adatainkat és formázzuk a lemezt.


Végezetül egy kis házi praktika arra az esetre, ha szeretnénk, hogy mindig legyen a fiókunkban egy bootolható telepítő és helyreállító eszköz. Erre akkor van szükség, ha a merevlemezünkön a helyreállítási partíció is sérült, vagy szeretnénk teljesen újraparticionálni és szűz telepítést végrehajtani a Mac gépünkön. Amire szükségünk van, egy legalább 8 GB méretű pendrive, valamint az App Storeból letöltött aktuális OS X Yosemite telepítőre, ami az Alkalmazások mappában legyen. (Alapértelmezetten oda is töltődik le.) A Lemezkezelőben a partíció fülre kattintva particionáljuk meg a pendrivet ügyelve arra, hogy a partíció elrendezése 1 partíció legyen, a beállításokban pedig válasszuk a GUID partíciós tábla lehetőséget. A partíció neve legyen Untitled – ez fontos! Ha ezzel elkészültünk, nyissunk egy Terminal ablakot, majd másoljuk be pontosan így ezt:

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app/Contents/Resources/createinstallmedia ‐‐volume /Volumes/Untitled ‐‐applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Yosemite.app ‐‐nointeraction

Ezután a Terminal kéri az adminisztrátori jelszónkat és elmehetünk kávézni, de talán még egy ebéd is belefér amíg elkészül a telepítőnk. Alternatív megoldásként tapasztaltabb felhasználók figyelmére érdemes az Alsoft terméke, a DiskWarrior, amely tapasztalataim szerint még a Lemezkezelőnél is hatékonyabban képes lemezhibákat helyreállítani.

A szoftver megvásárlása után segítségével létrehozhatunk egy módosított helyreállító pendrivet, amely az Apple minden eszköze mellett tartalmazza a DiskWarriort is. Egy későbbi adatmentéssel és helyreállítással foglalkozó cikkben még foglalkozunk vele.