Apple Store

Nem Store-ok többé az Apple Store-ok

#HÍREK
2016. 08. 22.
Az Apple utcai boltjai hatalmas sikernek számítanak: 2001-ben nyílt meg az első – maga Steve Jobs mutatta be a nagyközönségnek –, azóta pedig 488-nál tart a számuk, világszerte 17 országban. Ráadásul a kiskereskedelmi egységek között az egy négyzetméterre eső legnagyobb bevétellel is büszkélkedhetnek.

Angela Ahrendts, a Burberry korábbi vezérigazgatója 2014-ben csatlakozott az Apple csapatához mint az online és utcai boltokért felelős alelnök. Már akkor sejthettük, hogy ez valószínűleg változásokat fog hozni, főleg, hogy a hírek szerint maga Jony Ive is beszállt az üzletek újragondolásába. Azóta jó néhány „újfajta”, vagyis a korábbiaktól eltérő belsőépítészeti elemekkel operáló Apple Store nyílt.

Apple Union Square
Apple Union Square | Kép forrása: Apple

Azonban nem csak a külcsín változik. Egyrészt, az új üzletek közül a nagyobbakat maga az Apple sem sima boltokként pozicionálja, sokkal inkább azt szeretnék, hogy ezek egyfajta közösségi térként szolgáljanak – ezt az Apple Union Square megnyitásakor mondták. Ott már feltűnhetett, hogy a bolt neve szimplán „Apple Union Square”, és nem „Apple Store, Union Square” azóta azonban a hivatalos weboldalról az összes bolt elnevezéséből eltűnt a „Store” szócska. így lett például Apple World Trade Center, Apple Rosenstraße vagy Apple Mall of the Emirates. John Gruber szerint teljesen logikus a lépés:

A „Store” brandingnek csak akkor volt értelme, amikor még egy friss koncepcióról volt szó. Mostanra az Apple üzletei jól bejáratottak lettek, szóval van értelme a „Store” elhagyásának. Gondoljunk csak azokra a márkákra, amik az Apple társai a kiskereskedelemben. Senki nem megy a Tiffany Store-ba vagy a Gucci Store-ba, az emberek simán csak a Tiffanyba vagy a Gucciba mennek.

Apple Zorlu Center, Törökország | Kép forrása: Apple
Apple Zorlu Center (Törökország) | Kép forrása: Apple

Az átnevezéseken kívül a felszín alatt is történtek változások, már ami a boltokban betölthető pozíciók megnevezéseit illeti. Három új munkakört vezetnek be. A Pro az Expert fölött áll a ranglétrán, ő tudja a legtöbbet az Apple új termékeiről és szolgáltatásairól. A Creative Pro a nevéből kitalálható módon a kreatív témákat keni-vágja, míg a Technical Expert egy új pozíció a Technical Specialist és a Genius között. Ők mobileszközöket szervizelhetnek, és szoftveres problémákban tudnak segíteni például az Apple Watch vagy az Apple TV esetében.

Apple Store alkalmazott
Kép forrása: Apple

Ezen kívül a meglévő pozíciók közül is jónéhányat átneveznek, a Red Zone Specialist például simán Specialist lesz, a Back-of-House Specialist pedig Operations Specialist. Az üzletek felosztásának belső elnevezéseit is megváltoztatják, a korábban meglehetősen félelmetesnek hangzó – bár ha valaki volt már Apple Store-ban, az tudja, hogy tulajdonképpen találó – Red Zone neve mostantól Product Zone (ez az eladótér), a Back-of-House pedig a Backstage.

Apple Store
Kép forrása: Apple

Ezen kívül egy credót, vagyis „hitvallást” is kiadtak, ez a rövid szöveg tartalmazza azokat az alapelveket, melyek alapján a boltok dolgozói mindennapi munkájukat végzik. Ez egy rövid, hat bekezdéses versszerűség, melyben például az alábbi szerepel:

Újradefiniáljuk az elvárásokat.
Először saját magunk, majd a világ számára.
Mivel kicsit őrültek vagyunk.
Mivel az „elég jó” nem elég jó.
Mivel a tetteink mutatják meg, kik vagyunk.

Források: MacRumors, The Verge, Daring Fireball. Borítókép: Apple.