Spotify

Nem tud versenyezni az Apple pénzével a Spotify

#HÍREK
2016. 08. 24.
Az Apple Music megjelenése óta elég feszült a viszony a svéd streaming-szolgáltató és a cupertinói techcég között. Az Apple ugyan nem támadja nyíltan a Spotify-t, ez utóbbi viszont nem egyszer a nyilvánosság előtt emlegette fel vélt vagy valós panaszait.

Nemrég lejártak a Spotify szerződései a három nagy lemezkiadó céggel (Universal Music Group, Warner Music Group, és Sony Music Group), a szolgáltató azonban ezidáig nem tudta meghosszabbítani őket, így jelenleg tulajdonképpen „hónapról-hónapra” élnek. Az ok: a Spotify kevesebbet szeretne fizetni a mostaninál a kiadóknak, azok azonban az Apple-re mutogatnak mint követendő példa.

MusicBusinessWorldwide úgy tudja, hogy a svéd streaming-szolgáltató jelenlegi – és korábbi – szerződéseiben 55%-os részesedés szerepelt, vagyis a bevételek ilyen arányban kerültek a nagy kiadókhoz. Az Apple Music esetében ez az érték 58%, vagyis ha nem is sokkal, de egy kicsit többet húz be az Apple bevételéléből a zeneipar. A különbség nem tűnik nagynak, mégis ezen a 3%-on megy a vita egy ideje.

Spotify

A Spotify álláspontja szerint ez azért nem igazságos, mert az Apple csak a három hónapos próbaidőszak után fizeti ezt az összeget (az ingyenes időszakban is fizetnek, csak nem tudni pontosan mennyit), ráadásul nekik egyszerűen nincs annyi pénzük, mint a három nagy riválisuknak – Apple, Google, Amazon –, akik más forrásokból is szert tesznek bevételekre.

A Spotify éppen ezért még az 55%-nál is kevesebbet szeretne fizetni, állítólag 50% alatti értékeket dobtak be a tárgyalásokon. A cég bevétele 2015-ben egyébként kicsit több mint 2 milliárd dollár volt, ennek a 84%-át költötték a „jogdíjakra és egyéb költségekre”, végül közel 200 millió dolláros veszteséget termelve. A becslések szerint körülbelül a bevételek 70%-a került a zeneiparhoz.

A kiadók állítólag több ötletet is bedobtak a bevételek – és a fizetős felhasználók számának – növelésére, például, hogy az új albumokat egy ideig (mondjuk 2 hétig) csak az előfizetők érhessék el. Attól persze nem kell tartani, hogy hirtelen eltűnnének a három nagy lemezkiadó zenéi a Spotify kínálatából, hiszen ez egyik félnek sem lenne jó. A bizonytalanság azonban inkább a Spotify-nak jön rosszul, mivel így a régóta tervezett tőzsdére lépéskor sokkal rosszabb helyzetből indulna a cég.

Forrás: MusicBusinessWorldwide via MacRumors.