imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Elérhető az iOS 12!

Töltsd le és mondd el a véleményed!

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Nem vették fel az Apple Music-hoz, ezért újragondolta az appot egy fiatal dizájner


Gyakornoknak jelentkezett az Apple-höz az a fiatal dizájner, akit a cég ugyan elutasított, de méltatta a munkáját, és arra biztatta, hogy folytassa azt, amiben hisz. Jason Yuan elfogadta a kihívást, és alapjaiban tervezte újra az Apple Music egyes funkcióit.

Rendszeres olvasóink talán tudják, hogy az iMagazin szerkesztőségében nem mindenki rajong az Apple Music-ért, vagy épp csak jobban kedvelünk más zene streaming platformokat. Én személy szerint a Spotify-t részesítem előnyben. Nem nagyon értek a zenéhez, nincs is kialakult zenei ízlésem, a Spotify-ra pedig azért fizettem elő annak idején, mert az ingyenes próbaidőszak alatt tudott olyan zenéket mutatni, amik az adott hangulatomhoz, a napszakhoz vagy a kedvemhez passzoltak.

Nem tudnám megmagyarázni, miért nem jött be az Apple Music, és éppen ez a csodálatos Jason Yuan munkájában: megmutatta, hogy a dizájnerek munkája nem csupán vonalak rajzolgatásából és színek válogatásából áll. A fiatal művész a Northwestern University hallgatójaként jelentkezett gyakornoknak az Apple Music-hoz, hogy ott töltse szakmai gyakorlatát, de elutasították. A srác blogposztja szerint az Apple nem különösebben indokolta meg a döntését: egy kedves válaszlevélben csak annyit írtak, hogy a beküldött pályázata elnyerte a tetszésüket, illetve hogy mindenképp folytassa a munkát a személyes fejlődésének érdekében.

Jasonnek több se kellett. Úgy érezte, többet érdemel az Apple Music iOS alkalmazása a jelenleginél, ezért hát elkezdte újratervezni azt. Rendes UX-es, vagyis felhasználói élmény dizájner módjára első lépésként egy olyan kutatást folytatott le, amiben arra volt kíváncsi, hogy az Apple Music felhasználók a zenekedvelők mely kategóriáiba sorolhatóak. Az első szempont az alap élményt határozta meg, azaz hogy miként tud a felhasználó új zenéket megismerni. Úgy találta, hogy az előfizetőket két fő csoportra lehet bontani.

Gyűjtögetők és “nomádok”

Vannak a gyűjtögetők, akik már meglévő zenegyűjteménnyel rendelkeznek, és vannak a “nomádok”, akik csak kedvük szerint benyomnak egy lejátszási listát. Ők nem foglalkoznak azzal, hogy a megkedvelt zeneszámokat lementsék. Jason szerint ez a réteg valószínűleg párhuzamosan használják a Spotify-t is, mert ott sokkal jobbak a lehetőségek az ő szempontjukból. Ide tartozok én is. Maga az app felépítése is a gyűjtögetőkre épül, az Apple Music nagybetűvel hirdeti:

Ha olyasvalamit hallasz ami tetszik, akkor mentsd el a könyvtáradba!

Persze nem meglepő ez a fajta a filozófia az Apple-től. Tulajdonképpen az iTunes korszakból származtatható, ahol mindenki gyűjtögető volt. A streaming világ átlagfelhasználói viszont egészen máshogy szeretnek zenét hallgatni. Ez annyit tesz, hogy lejátszási listák helyett előadókat, illetve albumokat kell a hallgatóságnak ajánlani a siker érdekében. Mivel a célcsoport két részre bomlik, ezét köztes megoldást kellett kitalálni. Jason Yuan a saját megoldását My Sampler-nek nevezte el: szerinte ezzel megoldhatóak lennének a jelenlegi New Music Mix betegségei.

A My Sampler előadókat kínál fel, amelyeket hosszan lenyomva tartva 15 másodperces részletet mutat a zenész valamely számából, ennyi idő alatt pedig eldönthetjük, hogy kedveljük-e vagy sem. Olyan megoldás ez, mint a Tinder: első benyomás alapján hozzáadhatjuk vagy elvethetjük a listánkról a zenéket, szinte bármilyen gondolkodás nélkül. A húzogatós módszerrel Jason visszaadná azt a játékosságot az Apple Music-nak, amit úgy érzi, hogy az Apple korábban alábecsült. Ez nagyon szakmainak hangzik; legyen igaza, végül is a koncepció szép.

Az újratervezés második fázisát a brand identitás jelentette. Az ifjú UX-es úgy találta, hogy az Apple Music rengeteg nehezen érthető szimbólumot tartalmaz, vagy épp olyan előnézeti képeket látunk, amik semmilyen érzelmet nem váltanak ki a felhasználóból, és épp ezért nem is koppintunk rá. Mivel a képek kommunikációja elég gyenge, ezért könnyen elveszhetünk a hangulatok és előadók között. Jason nagyobb hangsúlyt fektetne utóbbira és egységesítené a jelrendszert a könnyebb érthetőség érdekében. Emellett olyan grafikákat készített, amelyek jobban beleillenek az összhatásba, így az nem hat zavarónak, mint például egy felugró banner egy weboldalon.

Harmadikként pedig a teljes vizuális felületet vette górcső alá, amely olyan elemeket tartalmazott, mint a könnyű navigálhatóság, a menüpontok váltása, az elegáns és passzoló betűtípusok és az olyan apróságok, mint a szövegek nyújtása a görgetéseknél. Jason Yuan elmondása szerint önmaga miatt rendkívül hasznos volt az elmúlt 3 hónap munkája, bár nem várja, hogy az Apple bármit is átemeljen belőle, tanulmányait pedig egy másik egyetemen folytatja a jövőben. Szerinte a legfontosabb eredménye a munkájának az az, hogy rájött, milyen óriási szerepe van a felhasználói élmény fejlesztésének és kutatásának, ami által humánusabbá, érzékenyebbé és figyelmesebbé válik a felhasználó.

Forrás: 9to5mac

Kifutó MacBook Pro modellek

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!