Apple-autó koncepció

Önvezető elektromos autón dolgozik az Apple?

#HÍREK
2015. 02. 15.
Évek óta hallani olyan pletykákat, hogy az Apple az autóiparba történő belépésen gondolkozik – ez majdnem olyan népszerű elmélet, mint a nagy képernyős televízióé. Az utóbbi napokban azonban felpörögtek az események, rengeteg, egymástól független hír és forrás látszik bizonyítani azt, hogy valami történik a háttérben.

Az egész történet még múlt héten kezdődött, amikor páran kiszúrták, hogy Amerika-szerte titokzatos fekete Dodge kisbuszok mozognak, tetejükön egy érdekes kamera- és szenzorrendszerrel. Sikerült kideríteni, hogy az autók ugyan nem az Apple tulajdonában vannak, de az Apple bérli őket. A tetejükön megfigyelhető kamerákról sokan a Google Street View szolgáltatására asszociáltak, vagyis hogy az Apple is utcaszintű nézetet tervezhet a Maps alkalmazásba valamelyik jövőbeni frissítéssel.

A titokzatos fekete kisbuszok egyike. | Kép forrása: Claycord
A titokzatos fekete kisbuszok egyike. | Kép forrása: Claycord

Rob Enderle technológiai elemző szerint azonban nem ez a helyzet, mivel a térképekhez használt kamerák elhelyezkedése általában más, mint amit a fekete Dodge-okon láthatunk. Itt ugyanis például az utat és az autó sarkait figyelő kamerákat fedezhetünk fel, amit tipikusan az önvezető autókhoz szoktak használni. Ráadásul összesen 12 kamerát számolt meg a kocsin, ami jóval több annál, mint ami az utcafényképezéshez szükséges. A kisbuszok feltűntek New Yorkban, San Franciscóban és Hawaiin is, az Apple természetesen nem kommentálta a híreket.

Ezután érkezett az a pletyka, hogy egy Apple-alkalmazott azt mondta, olyan projekten dolgoznak, ami miatt „a Tesla futhat a pénze után.” Ez a sztori kissé zavaros, mivel az állítólagos alkalmazott egy anonim e-mailben kereste fel a Business Insidert, amiben azt írta, hogy a legújabb projektjük túl érdekes ahhoz, hogy csak úgy elmenjünk mellette. Azt is írta, hogy a Tesla mérnökei folyamatosan „elhagyják a süllyedő hajót”, hogy az Apple-nél dolgozzanak.

Értelemszerűen, ha valóban egy Apple-nél dolgozó ember írta a fentieket, akkor természetes, hogy nem fedi fel a kilétét, de az utóbbi években nem nagyon volt példa olyanra, hogy az Apple-től közvetlenül szivárgott volna ki egy nagyobb projekt terve. Ráadásul a Teslától történő elvándorlásnak pont az ellenkezője figyelhető meg: a Tesla eddig nagyjából 150 korábbi Apple-alkalmazottatt csábított magához, míg a LinkedIn tanúsága szerint fordítva ez a szám körülbelül 50. Az is igaz mondjuk, hogy Elon Musk, a Tesla CEO-ja szerint az Apple erősen próbálkozik náluk, egyszeri 250 ezer dolláros bónuszt, és 60%-kal magasabb alapbért kínálva az embereknek.

Tesla Model S
Tesla Model S | Kép forrása: Tesla Motors

A pletykavonat itt azonban nem állt meg, a Wall Street Journal cikkével robogott tovább, ami már egészen konkrétan azt állította, hogy az Apple egy önvezető elektromos autó fejlesztésén dolgozik (ami jelenleg egy kisbusz), a cégen belül ráadásul több száz embert állítottak a projektre, ami „Titan” kódnévre hallgat. A projektet állítólag több mint egy éve hagyta jóvá Tim Cook, a vezetésével pedig a Fordtól még korábban átcsábított Steve Zadeskyt bízta meg.

Zadesky a hírek szerint egy több mint 1000 főből álló csapatot építhet, és épít is, a cég különböző területeiről vesz magához embereket. Fordos múltja egyébként elég régen volt, hiszen az Apple-nél már az első iPod megtervezésében is segédkezett, és dolgozott a „Project Purple”-ön is – ez a Multi-Touch érintőképernyővel vezérelhető eszköz lett később az iPhone. Csapata állítólag a cupertinói főhadiszállástól néhány kilométerre, elkülönítve dolgozik a szupertitkos projekten.

Ha ez nem lenne elég, szeptemberben az Apple felvette Johann Jungwirth-öt, aki a Mercedes–Benz korábbi kutatás-fejlesztési vezetője volt a Szilícium-völgyben. Titulusa a cégnél a „Director of Mac Systems Engineering” lett, vagyis  ez alapján a Mac-vonallal dolgozik, ami mondjuk abból a szempontból furcsa, hogy eddigi 20 éves karrierje során mindig csak autókkal foglalkozott. Egyes elméletek szerint ezt a címet természetesen csak a média megtévesztésére hozták létre.

És mit csinált Jungwirth a Mercedesnél? Többek között a lenyűgöző, és futurisztikus Mercedes F 015-ért volt felelős, ami egy önvezető üzemanyagcellás-elektromos hibrid autó, és amit a CES-en a nagyközönség is megcsodálhatott. Természetesen a sorozatgyártástól még nagyon messze áll, egyelőre csak egy koncepció, de az autógyártás jövője valószínűleg ebbe az irányba mutat. Márpedig az Apple értelemszerűen a jövőt hajszolná.

Aztán jött a Reuters, ami autóipari forrásokra hivatkozva ugyanazt állította mint a Wall Street Journal, vagyis hogy az Apple egy önvezető elektromos autón dolgozik, és emiatt autóipari beszállítókkal is élénk párbeszédet folytatnak. A WSJ szerint Apple meglátogatta már például a Magna Steyrt is, akik Mercedesek és BMW-k gyártása során szereztek tapasztalatot. A Reuters szerint ugyan beszélgetnek az autógyártásban tapasztalt partnerekkel, de „túl sok segítséget nem akarnak tűlük”, az Apple inkább a saját feje után menne.

Röviden összefoglalva a lényeget, nagyjából itt tartunk most. A fentiek alapján elképzelhető, hogy az Apple érdeklődést mutat az autók iránt, de semmi konkrétum nem derül ki az értesülésekből. Lehet, hogy a CarPlay-rendszert terjesztenék ki úgy, hogy operációs rendszereket készítenek autók számára. Ennek persze némileg ellentmond az a gyakorlat, hogy az Apple a hardvert és a szoftvert mindig együtt fejleszti. Márpedig ebben az esetben a „hardver” maga az autó lenne.

Autót gyártani márpedig nem egyszerű. Sőt, nagyon drága és nagyon nehéz. Önvezető elektromos autót pedig még ennél is drágább és nehezebb. Több más cég is évek óta kísérletezik hasonlókkal, tehát még ha 1-2 éve is kezdett az Apple a projektbe, akkor is évek telhetnek el addig, amíg valami kézzelfoghatót láthatunk belőle. A Google a saját önvezető autóját évek óta fejlesztgeti, és még most sem végzett a projekttel – viszont hatalmas előnyre tehettek már szert ezen a téren.

A Google önvezető autójának terve | Kép forrása: Google
A Google önvezető autójának terve | Kép forrása: Google

Az Elon Musk-féle Tesla Motorsnak közel 10 évébe és sok milliárd dollárjába került, hogy letegyen az asztalra egy épkézláb elektromos autót, a Model S-t – igaz ez nagyon jól sikerült. Az Apple tehát erőteljes lemaradásból indulna, az autógyártás és autóipar területéről szerzett bármiféle tapasztalat nélkül. Pénzük mondjuk van: a jelenlegi nagyjából 180 milliárd dolláros készpénzállomány csak kicsit kevesebb, mint a GM, a Ford és a Volkswagen értéke – összesen.

Az Apple híres mondásáról sem szabad elfeledkezni, miszerint „minden igenre jut ezer nem”, vagyis nagyjából ilyen arányban jutnak el az ötletek végleges termék-stádiumba. Lehet, hogy az Apple érdeklődik az autóipar után. Lehet, hogy akár saját autó gyártását is fontolgatják. Lehet, hogy aztán a kukába dobják az egész ötletet. Akárhogy is legyen, az iCar / Apple Car /  Car érkezésére még biztosan éveket kell várnunk.

Handras – Már 2009-ben megírtam a blogomban, hogy milyen lesz az iCar, mert akkoriban is felröppentek pletykák egy Apple autóról. Akkor azt is megírtam, hogy milyen lesz, ide klikkelve olvashatjátok: iCar (unibody)

Források: 9to5Mac, Reuters, MacRumors, Cult of Mac, iMore, The Verge 1 / 2, The Wall Street Journal, Business Insider, Claycord. Borítókép (mely természetesen csupán illusztráció): Franco Grassi.