cover1

Ozobot oktató robot gyerekeknek

#TESZTEK
2015. 12. 28.

Az Ozobothoz a gyártó számos kreatív felületet biztosít, hogy a gyermekek irányíthassák, versenyeztethessék és logikai feladványokat oldhassanak meg ezzel az egészen elbűvölő kis robotkával. Láttunk már hasonló játékokat, sőt olyat is, ami sokkal több funkcióval bír, az alacsony ára és a cukifaktor miatt mégis versenyben marad ez a pöttöm droid.

Bevallom, kissé elfogult véleménnyel vagyok az olyan robotokról és egyéb játékszerekről, szoftverekről, amelyek programozni tanítanak. Ennek az eredete talán, hogy kisiskolás koromban én magam is egy ilyen program segítségével szerettem meg a kódolás világát. Ez akkor még egy kis, pár pixel nagyságú teknőst jelentett, amelynek parancssorok megadásával mondhattad meg, hogy milyen irányba menjen, és milyen színű csíkot húzzon maga után. Nos, ha jobban belegondolok ez a működési elv nem is áll annyira messze az Ozobot világától.

Ez a kis robot alig nagyobb, mint egy jól megérett meggyszem. Cuki LED fénnyel világít a tetején, és a talpán érzékelők segítségével fejti meg, milyen színű sávon halad éppen át. Merthogy sávokon szeret haladni.

A játék egészen kiskorúaknak ajánlott, én viszont azt javaslom, hogy a kiskorú mellé csapódjon egy nagykorú is, legalább az első szárnypróbálgatások alkalmával. Habár a beüzemelés nem igényel komoly technológiai ismereteket – meg kell nyomni a bekapcsoló gombot, ennyi, kész vagyunk.

Az ingyenes Ozobot és OzoGroove applikációkat letöltve az App Store-ból máris lehetőségek tárháza fogad bennünket. A gyermekek egészen egyszerű játékokkal játszhatnak, amelyek interaktív formában vonják be a robotot a tablet kijelzőjén megjelenő pályákon. Találhatunk az alkalmazáson belül ügyességi és stratégiai játékot, szerencsejátékot, különböző verseny pályákat, kreatív kihívásokat, illetve akár táncoltathatjuk is a kis „fizikai avatarunkat”.

Unknown-8

Logikai játékok segítségével a kicsik összemérhetik ügyességüket, akár egymás ellen játszva is. Vagy akár pályát rajzolhatnak a robotka számára az ujjukkal, amelyre parancskódokat (színesen villogó pöttyöket) helyezhetnek, és amin a droid végighalad majd, követve az utasításokat.

A gyártó weboldaláról lehetőségünk nyílik előre gyártott pályák közül válogatni, amit kinyomtatva megfigyelhető a robot viselkedése, de akár több játék is versenyeztethető egymással.

ozobot3

Több logikai feladványt is találunk a gyermekek számára, ahol a fekete vonalon hagyott üres négyzeteket kell olyan színnel kitölteni, hogy a kis játék a kezdőponttól egészen a célig eljusson. Ez szerintem remek módja a gyermekek játékos tanításának, mivel a feladványok nagyon jól fejlesztik a logikai képességeket. Természetesen a korhoz igazítva választhatunk skálázott nehézségi szintek közül szinte az összes játékban az alkalmazáson belül.

Izgalmas időtöltést jelenthet a legkisebbek számára, hogy egy vastagabb filctoll segítségével akár maguk is rajzolhatnak útvonalakat egy nagyobb méretű papírlapra, ráadásul különböző színű filctollak használatával a droidon található LED fény színét is befolyásolhatják.

Unknown-9

Számomra azonban nem az applikáció által kínált játékok tűnnek a legérdekesebbnek, hanem a Blockly weboldalán található programozásra tanító oktató felület. Igaz, a cég mindenhol úgy emlegeti, hogy a színkódokkal a gyermekek „programozhatják” a robotot, de amit így el lehet sajátítani az inkább a programozási logika, mint egy programnyelv. A Blockly weboldalán viszont akár játékos formában is elsajátíthatják a gyermekek a JavaScript alapjait.

Unknown-5

A Shape Tracker játék célja azt elérni, hogy az Ozobot egy meghatározott vonalat rajzoljon le. Itt ügyelni kell arra is, hogy a LED a megfelelő pillanatban az elvárt színnel világítson, illetve a sebességre is. A parancssorokat viszont nem JavaScript nyelven kell a robot tudtára adni, hanem színes blokkok segítségével egy grafikai felületen állíthatjuk össze a kívánt műveletek sorrendjét. A kezdő pályák egy kisebb gyermek számára sem okozhatnak nehézséget, a nehézségi szinteken feljebb és feljebb lépegetve pedig hasznos ismeretekre tehet szert gyermekünk, hiszen megismerheti a programozás alapjait. A grafikus megjelenítés mellett opcionálisan akár a tényleges kódsorokat is megvizsgálhatjuk, hogy a nyelv szintaxisát is elsajátíthassa a gyermek ilyen játékos formában.

Ez a droid értelemszerűen nem felnőttek számára lett tervezve, és bár igaz, hogy bármit is kap a gyermek, végül a legtöbb játékkal az apuka tölti el a legtöbb időt, azért a legfőbb célcsoport szerintem mégis a 8-14 év közötti technológiai érdeklődésű gyerekek.

DSC02759

Az tetszik nekem a programozható robot koncepcióban, hogy akár meghozhatja a kedvet a kódolás világának megismeréséhez. Megkérdeztem három szoftverfejlesztő ismerősöm, hogy mi volt az a pont az életükben, amikor kialakult a tudat, hogy IT területen szeretnének dolgozni. Háromból ketten mondták, hogy már kisgyerek korukban elnyerte őket a szenvedély, mikor először tapasztalták, hogy parancssorok megadásával befolyásolhatják egy számítógép működését. Igaz egyikük számára ez a világmegváltó pillanat épp akkor jött el, amikor a buszon a gomb megnyomásának következtében pár méterrel távolabb felgyulladt egy jelzőfény. De hát mindent el kell kezdeni valahol!

Ha tehát technológia iránt érdeklődő gyermek számára keresel ajándékot, vagy csak délutáni elfoglaltságot, akkor szerintem érdemes tenni egy próbát az Ozobottal. Ki tudja, talán épp ez által talál rá egy új, hasznos szenvedélyre.