imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Az Apple bemutatta az iPhone X-et

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Phil Schiller bejelentette az App Store megreformálását


Jövő hétfőn indul a WWDC, ehhez képest érdekes az időzítése annak az interjúnak, melyet az App Store-ért is felelős Phil Schiller adott a Verge-nek, melyben az Apple alkalmazásboltjának átalakításáról beszélt.

Az App Store átalakítása, vagy egyes feltételek megváltoztatása tipikusan egy olyan téma, ami a WWDC-n előkerülhetne. Ehhez képest az Apple elébe ment a dolgoknak, Phil Schiller egy hosszabb interjúban beszélt a jövőben várható reformokról, valamint az Apple egy hivatalos közleményt is kiadott a témában. Vajon mi lesz hétfőn, hogy erre már nem jut idő?

Az első jelentős változás az előfizetések terén várható. Jelenleg hivatalosan csak néhány kategóriában szerepelhetnek előfizetéses appok (vagyis olyanok, amikért mondjuk havi- vagy éves díjat kell fizetnünk), a jövőben azonban az összes kategóriában elérhető lesz ez az árazási modell – igen, a játékok esetében is. Hogy ez végül a felhasználók számára jó lesz-e vagy sem, azt az idő dönti el. A fejlesztőknek viszont idővel mindenképp jobb lesz, hiszen ha egy évnél tovább képesek megtartani egy vásárlót (vagyis az előfizet a második évre is), onnantól kezdve már csak a bevételek 15%-át kéri el az Apple a korábbi 30% helyett.

Forrás: The Verge
Forrás: The Verge

Az előfizetéses modell elterjedése jelentős változásokat hozhat az egész App Store ökoszisztémájában. A reformra azért is szükség volt, mert a kisebb, független fejlesztők az elmúlt időszakban egyre többet panaszkodtak, hogy nem tudnak jövedelmező vállalkozásokat létrehozni a jelenlegi rendszerben. Most egyébként az App Store-ból származó bevételek 75%-a a játékokból jön össze, ott is főleg azokból, melyeket ingyenesen lehet letölteni, aztán alkalmazáson belüli vásárlással juthatunk bennük különböző előnyökhöz.

A játékok mellett ott vannak a jól ismert nagy nevek, például a közösségi hálózatok és a felhőszolgáltatások, és aztán ott van mindenki más, akik küzdhetnek a felhasználók kegyeiért. A fejlesztők éppen ezért régóta kérnek olyan újításokat az Apple-től, mint például az ingyenesen letölthető demók, vagy a fizetős frissítések lehetősége. Phil Schiller ezzel kapcsolatban nem mondott semmi konkrétumot:

Az Apple minden lehetőséget megvizsgál. Mérlegeljük, hogy mi nyújtana jobb élményt a felhasználóknak, és ez alapján hozzuk meg a döntéseket.

Forrás: The Verge
Forrás: The Verge

Az viszont biztos, hogy az új előfizetéses modell valamikor ősszel érkezik meg, a nagyobb részesedés viszont már június 13-tól életbe lép azoknak a fejlesztőknek, akik eddig is így terjesztették az alkalmazásaikat, és vannak több mint egy éve előfizető felhasználóik. Az előfizetési díjakat ráadásul országok szerint különbözően lehet majd beállítani – ez logikus, hiszen így működik az Apple Music is, ami Magyarországon feleannyiba kerül egy hónapra mint mondjuk Ausztriában.

A másik folyamatosan felmerülő probléma a kereséssel kapcsolatos. Phil Schiller szerint figyelnek a panaszokra, és folyamatosan fejlesztik a keresőt, bár a Verge megjegyzi, hogy a különböző tesztek eredményein ez nem nagyon látszik. Visszatér viszont a kategóriák fül idén ősszel, ráadásul egy lényeges újdonsággal is készül az Apple: többet nem látjuk a kiemelt appok között azokat, melyeket már letöltöttünk korábban. És érkezik az általam régóta áhított opció is, amivel gyorsan megoszthatjuk egy általunk használt app linkjét az ismerőseinkkel – Schiller azt mondta, ez egy 3D Touch opció lesz a főképernyőn.

Megjelennek a fizetős keresési találatok is – kérdés, hogy ezzel mennyire kedveznek a kisebb fejlesztőknek, akikről már fentebb is szó volt, hiszen jellemzően a nagy halak rendelkeznek elég pénzzel ahhoz, hogy ilyen marketingre költsenek. Phil Schiller elmondta, hogy eddig is rengeteg megkeresést kaptak, hogy bizonyos alkalmazások – pénzért – kerüljenek be egyes válogatásokba, kerüljenek kiemelt helyre, vagy írjanak hozzájuk ajánlót az App Store szerkesztői, ezeket azonban eddig mindig elutasították. Végül úgy döntöttek, hogy a fizetős keresési találatok hivatottak ezt megoldani. Egyszerre legfeljebb egy ilyet láthatunk majd, és elkülönül a többi találattól:

Kép forrása: The Verge
Kép forrása: The Verge

A hirdetésekért csak akkor kell fizetniük a fejlesztőknek, ha valaki rá is bök a találatra, illetve Schiller ígérete szerint mindig relevánsak lesznek az adott keresési kifejezésre. Azt is elmondta, hogy nem monitorozzák a felhasználók keresési szokásait, így ezt nem is adják át a fejlesztőknek, vagyis nem fognak látni szép statisztikákat ezzel kapcsolatban. 13 éves, vagy annál fiatalabb gyerekeknek egyáltalán nem mutatnak reklámokat.

Érdekes kérdés, hogy a fenti reformok mennyire változtatják majd meg az App Store-t, és mennyire segítik a kisebb fejlesztőket a túlélésben – valamint mennyire lesz jó a felhasználóknak, vajon hosszú távon drágulnak-e számukra az alkalmazások? Az biztos, hogy mióta Phil Schiller megkapta feladatként az App Store ellenőrzését, több pozitív változás is történt az Apple alkalmazásboltja közül. Az egyik ilyen, hogy egy ideje a frissen felkerülő appok 50%-át 24 órán belül ellenőrzi az Apple, de 48 órán belül 90%-uk átesik ezen a folyamaton.

Forrás és képek: The Verge.

Beoplay A2 Active akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!