Tim Cook úszik a pénzben

A mobilpiac profitjának majdnem az egésze az Apple-é

#HÍREK
2015. 02. 10.
Január 27. óta tudjuk, hogy az Apple rekordeladásokat, rekordbevételeket és rekordprofitot generált a 2014-es karácsonyi negyedévben (október-december). Ennek tükrében nem meglepő, hogy kiemelkedően jól teljesített a mobiltelefon-piac többi szereplőjéhez képest is.

Ebben a három hónapban összesen 74 millió darab iPhone-t sikerült értékesíteniük, 687 dolláros átlagáron. Ezzel az eredménnyel az övék lett a teljes globális piac profitjának a 93%-a (19,4 milliárd dollár bruttó haszon), míg a második helyezett a Samsung lett 9%-kal (1,8 milliárd dollár). Hoppá, álljunk csak meg egy pillanatra! Hogyan lehet az, hogy ha ezt a két számot összeadjuk, akkor 100% fölötti eredmény jön ki?

Apple–Samsung-részesedés

Hát úgy, hogy a piac többi résztvevője a legjobb esetben is nullszaldós karácsonyi negyedévet tudhat maga mögött, a szerencsétlenebbek pedig veszteséget termeltek. Ebből a szempontból a Microsoft „jár élen”, ők összesen átlagosan 18%-ot buktak az eladott telefonokon, aminek köszönhetően 414 millió dollár ment a levesbe az utolsó negyedévben. A többiek közül a BlackBerry könyvelhetett el szerény nyereséget a maguk 16 millió dollárjával, ami azonban nem mutatható ki százalékos részesedésben a globális piacon. A többiek nagyjából a nullszaldó környékén mozogtak, a Lenovo/Motorola 89, a Sony 76, az LG 63 és a HTC 6 millió dollár veszteséget termelt.

Táblázat: Barron's
Táblázat: Barron’s

Ha az egész éves adatokat nézzük, akkor az Apple részesedése a haszonból már kicsit alacsonyabb, de még mindig kiugróan magas: 2014-ben az ezen a területen realizált nyereség 79%-át vitte haza a cupertinói cég, a második pedig természetesen ismét a Samsung lett 25%-os eredménnyel. Gondolom mostanra már senki nem lepődik meg azon, hogy a két szám összege 104 lett, hiszen rajtuk kívül éves szinten – ismét – az összes gyártó veszteséges volt. A legnagyobb arányban ismét a Microsoft képviseltette magát, ők a windowsos telefonokon egy év alatt 2 milliárd dollárt (nagyjából 544 milliárd forintot) buktak, de a Lenovo/Motorola felsővezetésének a vállát sem fogják megveregetni a részvényesek az 540 millió dolláros veszteség láttán.

Mike Walkley, a számokat közlő Canaccord Genuity elemzője szerint az Apple még csak most kezd belelendülni – meg is emelte az AAPL-részvény célárfolyamát 145 dollárra:

Szerintünk az iPhone 6-ra váltók száma miatt az eladások 2015-ben is erősek lesznek, mivel a becsléseink alapján a jelenlegi 404 millió iPhone-felhasználó közül csak 15% frissített az újabb modellre. Azt várjuk továbbá, hogy a nagyobb kijelzős iPhone-ok komoly piaci részesedést vesznek majd el a felső kategóriás androidos okostelefonoktól 2015-ben, amivel 487 millióra növekszik az aktív felhasználók száma. […] Az Apple legszerényebb becsléseink alapján is évi 210-215 millió iPhone-t adhat el 2018-ig.

Ezt támasztja alá az alábbi diagram is:

Ábra: The Overspill
Ábra: The Overspill

Forrás: Barron’s via 9to5Mac.