imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

iPhone 8

Itt találsz mindent az iPhone 8-ról

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Prune – egy játék a fákról


Volt egyszer egy bonszaiom. Egy japán gyertyánszil, kék téglalap alakú cserépben. Könyvet is vettem hozzá, eszközöket, különleges tápszert. Sok embertől hallottam, hogy nagyon nehéz gondozni egy ilyen fácskát, nagyon kényesek, és könnyen elpusztulnak. Éppen ezért nagyon büszke voltam, hogy évekig nevelgettem, formálgattam, mígnem talán három év után egyik pillanatról a másikra kiszáradt.

Na de mégis hogy jön egy bonszai egy Apple-hírekkel foglalkozó weboldalra? Úgy, hogy nemrég jelent meg a Prune nevű játék, mely ha nem is bonszaiokról, de fákról szól, amiket nagy körültekintéssel kell megnyesnünk ahhoz, hogy teljesítsük a különböző pályákat. Egy játék ami fákról szól? Meg kell hagyni, roppant érdekesen hangzik, de pont ez a csodálatos benne.

Ha valaki rendszeres olvasónk, valószínűleg észrevette már, hogy általában a minimalista grafikai megjelenítést képviselő, valamilyen formában egyedi játékokért szoktam a leginkább lelkesedni. Ilyen volt például képi világ szempontjából az Alto’s Adventure vagy az Alone, a hangulat és ötlet oldaláról pedig a Shadowmatic. Amikor először megláttam a Prune promóját az App Store-ban, egyből arra gondoltam, hogy végre ismét egy egyedi játék jelent meg iPadre és iPhone-ra.

Prune

Mi a játék lényege? Röviden összefoglalva: egy fát kell növesztenünk. Ez elsőre nem hangzik túl izgalmasan, és sokaknak talán másodjára sem, mert bár a dolog nem olyan egyszerű, mint amilyennek hangzik, a Prune „élvezetéhez” kell egyfajta kattanás. A fánk természetesen(?) a talajból nő ki, majd a célja az, hogy a fényhez eljutva virágokat növesszen, pont annyit, amennyi csillag van az égen. Ez azonban nem olyan egyszerű, mivel a legtöbbször különböző eldugott helyeken támad gusztusa gyökeret ereszteni, ráadásul mindenféle akadályok is a víg növekedés és kéjes fotoszintetizálás útjába állnak.

A fa növekedését úgy befolyásolhatjuk, hogy megmetsszük. Ahol levágtunk belőle, ott nem nő tovább, cserébe a többi részén igen, ráadásul gyorsabban – minden fánk fix mennyiséget tud nőni, tehát a metszésnek köszönhetően érhetjük el a kívánt magasságot. Ezen kívül az irányt is így szabályozhatjuk, ugyanis sokszor – szó szerint – tereptárgyakba ütközhetünk. Ez nem tesz jót a növénynek: egy idő után letörnek azok az ágai amik nekimennek az akadálynak, és nem is növekszik ott tovább.

Prune

Ha mindez nem lenne elég, előfordulhat, hogy egy adott pályán erős szél fúj, ami nagyban befolyásolja a fa növekedésének irányát. Sőt, nem csak egyszerű sziklákba futhatunk bele, hanem pirosan izzó gömbökbe is, amik leginkább a fácskánk felperzselésével szeretik múlatni az időt, ezért érdemes tisztes távolságra növekedni tőlük. A játék eleinte meglehetősen könnyű, azonban gyorsan bekeményít, és azon kaphatjuk magunkat, hogy egy adott pályán már vagy századszorra kezdjük el a fanevelést és nyesegetést – pont mint én tegnap éjjel fél kettőkor. A Prune fejlesztői így írnak az appról:

A Prune egy szerelmeslevél a fákhoz. Egy játék a fametszés szépségeiről és örömeiről. Egyetlen ujjmozdulattal növesztheted és alakíthatod a fákat, mindegyiküket egy-egy különleges műalkotássá, ahogy az utadba kerülő akadályokat próbálod elkerülni velük.

Prune

Ami a grafikát illeti – mint a képekből is látszik –, nem kell mindenféle valósághű háromdimenziós megjelenítésre gondolni, a jól bevált 2D-s sziluettes megoldást használja a játék. Ez, és a halk, nyugtató zene viszont pont elegendő ahhoz, hogy magával ragadjon a hangulat, még akkor is, amikor elég gyorsan kell kaszabolnunk az ágakat, nehogy megint elégesse a fánkat egy csúnya izzó gömb.

A Prune azon iOS-játékok sorát gyarapítja, melyeknek sikerült valami egyedit és hatásosat letenniük az asztalra. A Shadowmatic esetében annak idején eltaláltam, hogy az alkalmazás Apple Design Awards díjat nyer, amit most is meg merek kockáztatni, hiszen nem véletlenül láthatjuk a játék promóját kiemelt helyen az App Store-ban – bár ebben az esetben annyira nem vagyok biztos az elismerésben. Noha nem olcsó a maga 3,99 eurós árával – cserébe nincsenek alkalmazáson belüli vásárlások vagy reklámok –, a hasonló játékok iránt fogékonyak biztosan imádni fogják.

• Prune letöltése az App Store-ból (univerzális, 3,99 €)
Apple Watch akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!