imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Elérhető az iOS 12!

Töltsd le és mondd el a véleményed!

Siri, a maximalizmus csapdájában


A HomePod megjelenésével ismét felszínre kerültek azok a virtuális asszisztens érintő kritikák, amelyek már egy ideje ott vannak a levegőben. Most a Siri koncepcióját megálmodó egyik társalapító elmagyarázta, szerinte miért van ez.

Amikor az Apple 2011-ben, az iPhone 4s-sel együtt bemutatta virtuális személyi asszisztensét a Siri személyében, csak ámult a világ. Egyszerűen annyira high-tech sci-fi varázslásnak hatott, hogy lehet „beszélgetni“ a telefonnal, hogy az joggal hozott lázba sokakat. Az elkövetkezendő években az Apple egyre többet fejlesztett a dolgon, becsatlakozott a konkurencia is a saját megoldásaival, és együtt többszörösen igazolták a koncepció létjogosultságát. Igenis van értelme ezeknek az asszisztenseknek.

Sőt, a dolog mostanra már oda jutott, hogy nem pusztán jópofa extráról, hanem egy lényeges, központi funkcióról van szó, amivel kapcsolatban a felhasználók ugyanúgy elvárják az évenkénti fejlődést, mint mondjuk a kamera, vagy teljesítmény esetében. Márpedig az a helyzet, hogy az Apple jelenleg nem áll éppen túl jól ebben a versenyszámban, a funkciók alig bővülnek, az elérhető országok számával egyetemben. És ez a HomePod megjelenése kapcsán ismét elkezdett probléma lenni.

Most Norman Winarsky, a Siri egyik alkotó-alapítója beszélt arról, ő hogyan látja a helyzetet. Elsősorban arra tér ki, hogyan változott az asszisztens „jövőképe“ az Apple előtti és utáni időkben. Szerinte a Sirinek elsősorban csak pár jól körülhatárolt területen kellett volna hiperintelligensnek lenni (például utazás, szórakoztatás, stb.), majd ezután szép fokozatosan bővíteni a képességek palettáját, hasonló színvonalon. (Ez az elgondolás szinte teljesen egyezik azzal, amit Dr. Németh Géza is említett a vele készített interjúnkban.)

Ezzel szemben mint tudjuk, a Siri egy általános célokat kielégítő, egyszerre mindenhez – és ilyen módon semmihez sem igazán – értő asszisztens lett az Apple kezei között. Ahogy Winarsky fogalmaz:

Ezek nehéz problémák, és ha egy olyan vállalat vagy, aminek emberek milliárdjaival kell számolnia, még nehezebbek. Valószínűleg a tökéletességnek egy olyan szintjét keresik, amit egyszerűen nem érhetnek el.

Az Apple tehát Winarsky szerint éppen a saját perfekcionizmusával küzd. Olyan magasra tették a lécet, amit nem feltétlen lehetséges megugrani. Jól mutatja a helyzetet Greg Joswiak, marketingért felelős alelnök szeptemberi nyilatkozta, amelyben a Sirit „get shit done machine“ néven emlegette. Valószínűleg, ha kicsit alább tudnák adni azt az ambíciót, hogy a Siri mindent tudjon, akkor lehet, hogy közelebb kerülnének ahhoz, hogy ha nem is mindent, de amit igen, azt magas szinten tudjon.

Ezzel szerintem a felhasználók is meg lennének békélve…

A Siri fejlesztése még 2008-ban kezdődött, az SRI International vállalat egyik alprojektje ként, aminek Winarsky volt az elnöke. 2010-re már oda jutott a koncepció, hogy kiadták első iOS-es alkalmazásukat is az App Store-ban. Az alábbi videóban ebbe nyerhettek betekintést, így nézett ki és ezeket tudta az asszisztens a felvásárlás előtt. Amire egyébként nem kellett sokat várni, mindössze két hónappal az App Store-os bemutatkozás után az Apple bekebelezte a céget, az appot levette az alkalmazásbolt kínálatából, majd 2011-ben az iPhone 4S-be integrálva újra bemutatta.

A történetet innentől már mindenki ismeri. A kérdés inkább az, hogy merre folytatódik tovább…

Forrás: MacRumors

A kilátásokat illetően van okunk a bizakodásra. Bő fél évvel ezelőtt a Siri fejlesztése Eddy Cue Szolgáltatások csapatától átvándorolt Craig Federighi OS csapatához. Bár apróságnak tűnhet, a változtatás Siri eddig legnagyobb fejlődését hozhatja magával. Ha kíváncsi vagy, miért, olvasd el vonatkozó írásunkat.

iPhone XS | Részletre is

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!