imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Rendeld elő már most az iPhone X-et!

SMS-nyak, neked már van?


Az okoseszközök teljesen megváltoztatták életünk. Olyannyira, hogy úgy tűnik, fizikális változások is végbe mehetnek testünkön, és nem feltétlen jó értelemben. 

A hangzatos Text Neck (SMS-nyak), a Blackberry Thumb (Blackberry hüvelykujj) és a Smartphone Pinky (Okostelefon kisujj) mind-mind generációs népbetegség. Egy részük tudományosan is bizonyított, de van, amelyik létezését továbbra is vitatják.

A laptop, telefon és tablet mára már szinte a kezünkhöz ragadtak. A diákok és a fiatalabb generáció talán még inkább él az eszközeik biztosította folyamatos szórakozási lehetőséggel. De az irodai munkát végzők sem mentesülnek a technika negatív hatásaitól. Nem véletlenül mondja ki a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről szóló 50/1999. (XI. 3.) EüM rendelet is, hogy

A képernyős munkakörökben a munkáltató úgy köteles megszervezni a munkafolyamatokat, hogy a folyamatos képernyő előtti munkavégzést óránként legalább 10 perces szünetek szakítsák meg, továbbá a képernyő előtti tényleges munkavégzés összes ideje a napi hat órát ne haladja meg.

Vagyis tessék szünetet tartani munka közben, a szellemi és fizikális frissesség megőrzése érdekében, mielőtt még azon kapnád magad, hogy fáj a hátad és tartásod az előemberek pozíciójára rögzült, vagyis kialakult az SMS-nyakad.

Kicsit tudományosabban megfogalmazva: „A digitális eszközök helytelen használatakor a gerinc íve jelentősen megváltozik, a rugalmasságot biztosító S-alakú görbületek helyett C alakban görbül. Ez a testtartás mind nyakunkra, mind derekunkra drámai többletterhet ró. A 4-6 kilogramm súlyú fej 60 fokos szögben történő előredöntése a telefon képernyőjének nézegetése közben közel 30 kilogrammnak megfelelő nyomást gyakorol a nyaki gerincre, és minél jobban előredöntjük a fejünket, annál nagyobb lesz a többletteher.”

Mit tehetsz ennek elkerülése érdekében? A legegyszerűbb lenne azt mondani, hogy szakadj le a digitális köldökzsinórról, de azért ennél vannak kevésbé drasztikus megoldások is. Úgy mint:

  • Nyomkodás közben próbáld meg minél magasabbra, lehetőleg normál szemmagasságba emelni a telefonod. Hogy ne a fejed kelljen előre hajtanod, hiszen a vállaid jobban bírják a terhelést. Ugyanez igaz a számítógép monitor pozícionálásra is.
  • Tarts szünetet, ahogy már korábban javasoltuk. De ne csak munkaközben, akkor is, ha például a tableteden játszol.
  • És végül a legnehezebb: a rendszeres mozgás. Az alsó- és felső hátizmok, nyaki izmok megerősítése nagyon sokat segíthet. És különben is, a mozgás jó dolog. Pont.

 

Amellett, hogy fejünk egyre nehezebbé válik, más testrészeink is érintettek a dologban. Jelen esetben a kezeink. Az elmúlt évek során két deformitás is nevet kapott, az egyik a Blackberry Thumb, a másik pedig a Smartphone Pinky.

Az első, melynek létezése szintén bizonyított, nevét a sokgombos készülékekről kapta. Az úgynevezett RSI – Repetitive Stress Injury, magyarul ismétlődő terhelés miatti sérülés, mely leginkább a ínhüvely gyulladáshoz hasonló fájdalmat eredményezett. Ez a fizikai QWERTY-billentyűs telefonok túlzott ugyanazon mozgástartományú nyomkodásától jött létre az emberek hüvelykujjában.

A Smartphone Pinky fogalma sokkal újabb, ellenben még nem bizonyított. Számtalan kép kering az interneten kisujjakról, melyek középperce vagy egésze deformálódott. A kissé megnyomorodott ujjak tulajdonosai az okostelefonokat okolják, azonban szakértők szerint nem egyértelműen a készülékek a ludasak.

Rachel Rohde, a Kézsebészek Amerikai Egyesületének Közoktatási Bizottságától így nyilatkozott:

Önmagában az még nem okozhatja az ujjak deformitását, hogy a kezünkben tartjuk a telefonunk. Nagyon sok év erős szorítása kellene ahhoz, hogy ilyen látványos változások menjenek végbe végtagjainkon. Mint kézsebész, én úgy gondolom, ezen esetek mögött inkább olyan egyéni kondíciók állnak, melyekről az adott emberek még nem tudnak. Mindazonáltal nem zárható ki, hogy a telefonok ebben bármilyen szerepet játszanak.

Forrás: Balance Gerincterápia, Spine Health, U.S. news, Popular Science

A problémák megelőzésében és mozgásban remek társad lehet egy Apple Watch, hiszen az watchOS 4 már elképesztően sok tevékenységet tud monitorozni. Nézz körbe az iSTYLE webshopján, most rengeteg modellt akciósan kínálnak.

Apple Watch akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!