imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

iPhone 8

Itt találsz mindent az iPhone 8-ról

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Soha nem fogják megérteni az Apple-t


Ken Segall marketingguru. Tagja volt annak a csapatnak, akik létrehozták az Apple legendás Think Different kampányát a ’90-es évek végén, sőt mi több, Rob Siltanennel ő írta a híres reklám szövegét. Többek között neki köszönhetjük továbbá az i-betűt is. Mármint az Apple-termékek elnevezésében, ugyanis az első iMac nevét kitaláló csapatban is szerepelt.

Segall a blogján, a Ken Segall’s Observatory-n posztolt egy nagyszerű írást azzal a címmel, hogy „Egy nap majd megértik az Apple-t”, mely állítását rögtön az első bekezdésben meg is cáfolja, azzal, hogy túlontúl optimista volt, és soha nem fogják megérteni az Apple-t. Soha. De mit akar mondani ezzel Segall, ki és mit nem fog soha megérteni az Apple-lel kapcsolatban? Nézzük meg!

Ken azt mondja, hogy az egész jelenséget az emberi természetre és viselkedésre lehet visszavezetni. Steve Jobs egyik híres mondása volt – melyet aztán jelmondatának választott az első Macintosht tervező csapat is –, hogy „jobb kalóznak lenni, mint belépni a haditengerészethez.” Ő egy kicsit lefordítja ezt a mai nyelvre is egy Star Wars-példán keresztül: jobb a lázadókhoz tartozni, mint a Birodalomhoz.

Az első iMac. Segall volt az egyike azoknak, akik kitalálták a nevét. | Kép forrása: Ken Segall
Az első iMac. Segall volt az egyike azoknak, akik kitalálták a nevét. | Kép forrása: Ken Segall

Persze az Apple mai méretét tekintve – a világ legértékesebb cégéről beszélünk közel 100 ezer alkalmazottal világszerte – sokkal inkább tűnhet a Birodalomnak, vagy éppen a haditengerészetnek. És pont ezért nagyon népszerű sport hibákat keresni a cégben, valami olyan apróságot, amivel végre sikerülhetne áttörni a kőkemény páncélt. Ilyen minden egyes „gate”, legyen az akár a bendgate, de az Apple Watch-csal kapcsolatban is láthattuk, hogy sokan lázasan keresnek valami „hatalmas” hibát, amiből aztán botrányt lehet csinálni – nahát, karcolódik a tükörpolírozott rozsdamentes acél.

Minden ilyen próbálkozás ellenére Segall azt mondja, folyamatosan elcsodálkozik azon, hogy sokaknak még mindig nem sikerült megragadniuk a lényeget, azt, hogy hogyan gondolkozik az Apple. Pedig újra és újra ugyanaz a forgatókönyv játszódik le a cég életében. Példának egy cikket hoz fel, mely a USA Today nemzetközi kiadásában jelent meg múlt héten Jon Swartz tollából. A cikk arról szól, hogy az Apple most van pályája csúcsán, és innen csak a lejtő jöhet, el fog „tunyulni”, ahogy annak idején ez megtörtént az IBM-mel és a Microsofttal is.

Segall viszont emlékszik arra, hogy ugyanebben a lapban, ugyanez a szerző három évvel ezelőtt, 2012-ben azt írta, hogy az Apple Steve Jobs haláláig volt a csúcson, mostantól pedig kezdődik a sötét korszak és a lassú hanyatlás. De én is emlékszem, hogy az elmúlt közel 10 évben szinte minden új termék bemutatása után, vagy éppen új termék nem bemutatása miatt folyamatosan előkerült a téma: az Apple halott, az Apple hanyatlik, az Apple-nek legfeljebb egy/három/öt éve van hátra. Most jelent meg az Apple Watch, és tudjuk: ha Steve élne ez soha nem történhetett volna meg, illetve az Apple el fog bukni, lelassult, már csak éveik vannak hátra…

2007: az első iPhone. Steve Jobs ismét megváltoztatja a világot.
Steve Jobs és az első iPhone.

Ken azt mondja, azért nem sikerül ezeknek a kritikusoknak és szerzőknek megjósolni az Apple jövőjét, mert nem értik az Apple múltját. Mivel nem értik meg, hogy milyen események és tényezők segítették a múlt sikereit, nem tudják megjósolni a jövő sikereit. Rengeteg negatív cikk jelent meg az elmúlt években arról, hogy az Apple lemaradt, már nem olyan innovatív mint korábban, a konkurencia elhalad mellette. Ezekben az években azonban keményen dolgoztak a háttérben, és végül megjelent az iPhone 6, az Apple Pay és az Apple Watch. Segall kicsit ironizál:

Az volt a közfelfogás, hogy az Apple elfelejtette, hogyan legyen innovatív. A Samsung lett az új király. Könnyedén mondhatták ezt, hiszen Steve Jobs meghalt. Szegény, céltalan Apple. Az a sok találékony mérnök és dizájner csak üldögél, hosszú ebédszüneteket tartanak, és céltalanul bolyonganak a folyosókon, mivel nincs aki utat mutasson nekik.

Az elmélet persze abszurd volt. Az az apró, téves elképzelés támasztotta alá, hogy az iPad után három-négy évig az Apple „képtelen volt” bemutatni egy új forradalmi terméket. De ez nem jelent semmit és teljesen értelmetlen, mivel a kritikusok elfelejtik, hogy Steve Jobsnak hat évre volt szüksége ahhoz, hogy az iPod után megjelenjen a következő forradalmi termék: az iPhone. Mivel azonban a csapból is ez folyt, az emberek elkezdték elhinni. Ha sokat hallunk valamit újra és újra, hajlamosak vagyunk elfogadni a létjogosultságát.

Segall szerint szerencsére utólag minden világossá válik. Rengeteg munka folyt az cégnél abban az időszakban, amit ő csak „a nagy siránkozás korszakának” nevez. Talán több munka, mint bármikor korábban ennyi idő alatt. Ennek eredményei pedig az új iPhone-ok, az Apple Pay és az Apple Watch. Ez pedig azt bizonyítja szerinte, hogy az Apple nagyon jó munkát végez abban, hogy Apple legyen. A cég célja ugyanis, hogy olyan termékeket készítsenek, amikbe bele lehet szeretni. Ilyen dolgok esetében pedig nincsenek, és soha nem is voltak menetrendek és határidők.

Tim Cook saját bevallása szerint szinte le sem veszi az Apple Watch-ot. | Forrás: AFP
Tim Cook tavaly szeptemberben az iPhone 6-tal és az Apple Watch-csal. | Forrás: AFP

Két példán keresztül mutatja be, hogyan működik az innováció az Apple-nél, hogyan tudnak előnyt kovácsolni az új technológiákból a cég és a felhasználók számára is. Jó régen, 2011-ben jelent meg az NFC-technológia az okostelefonokban. Boldog-boldogtalan belerakta a készülékeibe, csak az Apple maradt csöndben, az iPhone-ok pedig NFC-mentesek. Sokak szerint ez kitűnő példa volt arra, hogy az Apple nem csak lelassult, mint innovátor – hivatalosan is lemaradt.

Tim Cook egyébként kerek perec el is árulta a titkot – ami sosem volt titok, csak nem beszéltek róla ilyen nyíltan korábban: az Apple csak akkor lép be egy területre, ha tudják, hogy valami különlegeset tudnak ajánlani. Az NFC esetében pedig ez a különlegesség az Apple Pay lett. Nem csupán mérnöki munkára volt szükség hozzá, hanem meg kellet nyerni a nagy bankok és kereskedők kegyeit is. Bármikor beépíthették volna az NFC-technológiát bármelyik iPhone-ba – nem gondolhatjuk komolyan, hogy ez nehézséget okozott volna az Apple-nek. De az ezidáig nem lett volna Apple-minőségű megoldás. Rontotta volna az Apple hírnevét.

Segall szerint a másik kitűnő példa az Apple Watch. A Galaxy Gear okosórát egy évvel az Apple Watch első nyilvános szereplése előtt mutatták be. Annak, aki nem érti meg, hogyan működik az Apple, ez tökéletes példája lehetett annak, hogy a cég kezd lemaradni, a konkurencia meglép. De ha megnézzük, az Apple pontosan ugyanazt csinálta, mint korábban minden egyes alkalommal, lassan évtizedek óta. Egy már létező piacra lépett be, kivárt, és olyat alkotott, ami kiemelkedik a vetélytársak sorából.

A Gear Watch-csal a Samsung tökéletesen bebizonyította, hogy ők nem az Apple. Igyekeztek megverni és megelőzni a vetélytársukat, ezért a nyilvánvaló megoldást választották – fogták, és lekicsinyítették az okostelefont a csuklóra; kamerával együtt. Számukra ez csupán technológiai kihívás volt.

Az első Galaxy Gear okosóra.
Az első Galaxy Gear okosóra.

Mit csinált az Apple? Bebizonyította, hogy ők nem a Samsung. Ahogyan azt korábban tették az iPod, iPhone és iPad esetében is. Hosszasan tanulmányozták a kategóriát, tanulmányozták az időmérés múltját, az órákat, a technológiát, elképzelték, hogy találhatnák fel újra a kategóriát, milyen lenne a nagyszerű dizájn és a funkcionalitás. Megértették, hogy egy karóra egyszerre műszaki eszköz és divatcikk, és ennek megfelelően ötvözték a technológiát a divattal. Ebben az irányban fejlesztettek, ehhez megfelelően toboroztak új embereket, igazi szupercsapatot létrehozva: Angela Ahrendts, Paul Deneve, Marc Newson(!), Kevin Lynch, hogy csak a legismertebbeket említsük.

Szóval, ha úgy nézzük, igen, az Apple évekkel lemaradt a Samsung mögött az okosórák terén. Aztán amikor egy egésszé álltak össze a részek, létrehoztak valamit, ami fényévekkel a többiek előtt jár. És Segall szerint ez jó ideig így is fog maradni. A sorait a tanulsággal zárja:

Hogy van-e tanulság? Van, méghozzá az egyik legősibb: a dolgok nem mindig azok, aminek látszanak. Az Apple a világ egyik legkonzekvensebb cége. Ha megpróbáljuk értelmezni a tevékenységüket a jelenben, nagyon tanulságos lehet, ha megnézzük a múltjukat. Ez nagyon egyszerű – még ha sok kritikus képtelen is rá.

Az új MacBook. | Kép forrása: Apple.
Az új MacBook. | Kép forrása: Apple.

Segall ugyan nem tér ki rá, de ebbe a képbe tökéletesen illeszkedik az új MacBook is. Hatalmas „felháborodás” övezte, minden egyes róla szóló cikk alatt ellepik a hozzászólásokat a hangos kritikák. Mert az emberek nem értik, ha pedig valamit nem értenek, akkor támadják. Steve Jobs egyszer azt mondta, az Apple célja a technológia demokratizálása. Sokan félreértették ezt a kijelentést, a demokratizálást úgy értelmezték, hogy mindenkihez eljuttatni a technológiát – azáltal, hogy elérhető áron adjuk.

A lényeg azonban nem ez. Hanem az, hogy a technológiát olyanoknak is kívánatossá teszik, akik alapvetően idegenkednek tőle. Erre tökéletes megoldás a technológia és a divat keresztezése – szépet, szerethetőt kell alkotni. A MacBook nem azoknak készült, akik fogékonyak a technológia iránt, akik gigahertzekben és megabyte-okban gondolkoznak. Hanem olyanoknak, akik alapvetően nem érdeklődnek iránta. Pedig nekik is jobbá tehetné az életüket a technológia, ehhez azonban valami olyat kell a kezükbe adni, amit szívesen használnak, amit szeretnek.

Az Apple pedig ebben zseniális: szerethetővé teszi a technológiát. Mert eddig mindenki elmosolyodott, akinek odaadtuk az Apple Watch-ot, és érezhette valakinek a szívdobogását.

iPhone SE akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!