Tesla Model S

Hogyan szipkázza el a Tesla az Apple dolgozóit?

#HÍREK
2015. 02. 07.
Minden vágyad, hogy a Teslánál dolgozz Elon Musknak? Úgy tűnik, nagyon egyszerű a képlet erre: dolgozz az Apple-nél! A két cég között ugyanis komoly csatározás alakult ki az alkalmazottak kegyeinek megnyeréséért, amiben ráadásul egyelőre a Tesla áll nyerésre.

A jelenségről a Bloomberg írt egy összefoglalót a napokban. A helyzet bemutatását Doug Field esetével kezdik. Doug 2008 nyarától dolgozott az Apple-nél mint hardvertervező, munkája során olyan termékek létrehozásában segédkezett, mint a MacBook Pro, a MacBook Air vagy az iMac.

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója. | Kép forrása: Forbes
Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója. Az „igazi Vasembernek” is becézik. | Kép forrása: Forbes

Sokat keresett, és tetszett neki a munkája, így esze ágában sem volt váltani. Ez így volt egészen 2013 őszéig, amikor megcsörrent a telefonja, és a vonal másik végén Elon Musk beszélt. Nem sokkal ezután Doug lett a Tesla egyik alelnöke. Ezt nyilatkozta akkor:

A Teslánál dolgozni számomra, és mások számára is azt jelenti, hogy a világ legjobb autójának létrehozásáról dédelgetett álmainkat valósíthatjuk meg – miközben a Szilícium-völgy egyik leginnovatívabb cégének részei lehetünk.

Tesla töltőállomás.
Tesla töltőállomás.

Nem ő volt az első – és minden jel szerint nem is az utolsó – magasabb pozícióban dolgozó Apple-alkalmazott akit sikerült magához csábítania a Teslának. Eddig legalább 150 embert szipkáztak el a cupertinói cégtől, ami egyébként több, mint például azok száma, akiket egyes autógyártóktól igazoltak le. Musk szerint az Apple áll a legközelebb a Teslához, legalábbis ami a cégek dizájnnal kapcsolatos filozófiáját illeti. Az Apple – szokásához híven – nem kívánta kommentálni a jelenséget.

Adam Jonas, a Morgan Stanley szerint a Teslának a jövőben ez még nagyon jól jöhet, ahogy az autók egyre jobban kezdenek hasonlítani a számítógépekre. A tradicionális autógyártók ugyanis nem sok olyan dolgot tudnak felkínálni a számítástechnikai területről érkező dolgozóknak, amiért hozzájuk igazolnának. Szerinte 10 éven belül az autók értékének 60%-át a szoftverek fogják meghatározni. Ebben pedig a Teslának már-már tisztességtelen előnye lesz addigra.

Tesla Model S
Tesla Model S

A Teslához igazoló korábbi Apple-alkalmazottak leggyakrabban két okon jelölnek meg a váltásra: a Tesla autóit, és Elon Musk személyét. Musknak hírneve van, hasonlóan ahhoz, ahogy régen Steve Jobsnak is volt. Állítólag ugyanannyira lobbanékony természet, és ugyanannyira kényszeresen fontosak számára a legapróbb részletek is. Ha írhatok személyes véleményt, erre szerintem az egyik legjobb példa az, ahogyan a Model S „tanksapkája” automatikusan kinyílik, ha közelítünk felé a töltővel. Apróság, és ha úgy vesszük, sok haszna nincs, de hatalmas odafigyelésről tanúskodik.

Egy neve elhallgatását kérő korábbi Apple-alkalmazott azt nyilatkozta a Bloombergnek, hogy Elon Musk imádja az Apple-t, és élvezi, ha Steve Jobshoz hasonlítják. Egy szintén névtelenül nyilatkozó Szilícium-völgybeli fejvadász pedig azt monda a lapnak, hogy a Tesla ugyanolyan embereket vonz és szólít meg mint az Apple: azokat, akik elhivatottak, keményen dolgoznak, és szeretik ha erős vezető áll a cég élén.

A Tesla Model S műszerfala és középkonzolja a 17"-es érintőkijelzővel.
A Tesla Model S műszerfala és középkonzolja 17″-es érintőkijelzővel.

Persze az Apple hatása hétköznapi emberek számára is szembetűnő lehet például a Model S-ben. A nagyjából 20-30 millió forintba kerülő felső kategóriás elektromos autó szinte minden funkcióját egy 17″-es központi érintőképernyőről vezérelhetjük, ráadásul az autó szoftverét ugyanúgy vezeték nélkül frissíthetjük, mint az iPhone-t vagy az iPadet. A szoftver dizájnját is egy korábbi Apple-dolgozó, Brennan Boblett rajzolta egy volt Apple-gyakornokokból álló csapattal. Boblett szerint:

Úgy terveztük meg, hogy egyszerűen, gondolkodás nélkül lehessen használni. Sokkal inkább hasonlít egy iPhone-ra, mintsem egy Fordra.

Egy Tesla-szalon az Egyesült Államokban.
Tesla-szalon Palo Altóban, az Egyesült Államokban.

Az sem véletlen, ha esetleg úgy tűnik, hogy a Tesla boltjai, illetve értékesítési gyakorlata hasonlít az Apple-ére: az autógyártó szalonjait az a George Blankenship segített létrehozni, akinek annak idején az Apple-nél ugyanez volt a feladata. A Tesla 2012-ben 1,2 millió dollár fizetést adott neki. Jonas egyszer beszélgetett is Muskkal a cég felvételi technikáiról:

Elon elmagyarázta nekem, hogy nagyon egyszerű felvennie valakit az Apple-től, mert amikor tapasztalt szoftvermérnököket hallgat meg – akik fontos humánerőforrást jelentenek – személyesen találkozik velük, és együtt »kockulnak«. Szeretnek kódolásról és ilyesmiről beszélgetni.

Hogy ne maradjanak le, és kiemelkedő mérnökökhöz jussanak, a többi autógyártó is próbál irodákat és központokat létrehozni a Szilícium-völgy közelében. Nekik azonban nincs egyszerű dolguk amikor munkatársakra vadásznak, mivel a helyi mérnökök teljesen máshogy gondolkoznak, mint a klasszikus autógyártók. Detroit szerintük „öreges” és nem látszik ugyanaz az innováció. Dave Sullivan autóipari elemző nem is tud olyan hagyományos autógyártó cégről, akiknek sikerült volna korábbi Apple-dolgozókat alkalmazniuk.

Tesla Model S
Tesla Model S

A jelenséget ugyan nem kommentálja nyilvánosan az Apple, de próbálkoznak ők is munkaerőt szerezni a Teslától. Musk szerint egyszeri 250 ezer dolláros bónuszt, és 60%-kal magasabb alapbért ajánlanak fel az embereinek:

Az Apple nagyon keményen próbálkozik embereket szerezni a Teslától. De eddig csak nagyon keveseket sikerült átcsábítaniuk.

Forrás: Bloomberg. Képek és borítókép: Tesla Motors.