imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Szuper tablet, szuper áron

Már elérhető az új, 2018-as iPad!

Sosem fog megváltozni a Facebook


A Daring Fireball szerzőjének, John Gruber ajánlásával bukkantunk Om Malik írására, amelyben sorra veszi az okokat, hogy a világ vezető közösségi média hatalma miért nem fog sohasem más, jobb irányokba haladni.

Mióta egyértelműen kiderült a világ számára, hogy a Facebook több milliárd ember befolyásolására képes, gigantikus manipulációs hatalommal rendelkezik, hirtelen mindenki elkezdett kicsit szúrós szemmel tekinteni Mark Zuckerberg megalomán vállalkozására. Elkezdtük félteni gyermekeinket, a demokratikus alapokon nyugvó választásainkat, adatainkat, személye terünket. Legutóbb például az ingyenes VPN köntösbe bújtatott spyware-nél borult a bili.

A menetrend szerinti kollektív kiborulások arra mindenképp alkalmasak, hogy megindítsanak egy párbeszédet, felszínre hozzák, hogy itt bizony probléma van, de érdemi változás valószínűleg sosem lesz elérhető. Legalábbis Malik erre a következtetésre jutott, gondolatmenetét alapos érvekkel is alátámasztotta, ezeket közöljük most.

Banális alaptézisnek hathat, de az első és legfontosabb ok a vállalat „DNS-ében„ keresendő a szerző szerint. Merthogy minden vállalatnak van egy, rettentően meghatározó profilja, amelytől nem fog tudni soha megszabadulni. A Microsoft mindig elsősorban asztali szoftvereket gyártó cég volt/lesz a múltban és a jövőben egyaránt. Csinálhatnak bármit, ez a címke örökké rajtuk marad. Ahogy a Google-ön is a keresőszolgáltatás, vagy ahogy az Apple-ön a termék, dizájn és felhasználói élmény hármasa.

A Facebook DNS-ébe márpedig egy növekedés és elköteleződés függő közösségi média platform van beleírva.

Ez határoz meg minden szabályt, döntést, nyilatkozatot és stratégiát a vállalat körül. A nagyobb mértékű növekedés és elköteleződés több adatot jelent. A több adat pedig több reklámbevételt a Facebooknak, ami pedig szépen meghajtja a részvényárakat. Ez pedig lehetővé teszi, hogy folyamatosan a versenytársak előtt járjanak. Ilyen egyszerű a képlet, és lényegében ezért nem fog változni semmit a Facebook – mert az egész közösségi média monstrum ebből a növekedési alapelvből született. Elég csak ránéznünk a következő ábrákra és láthatjuk, miről is van szó.

Itt például jól látszik, hogy az elmúlt nyolc évben a Facebook töretlenül menetelt előre felhasználói bázisának építésben. A legutóbbi adatok szerint 1,4 milliárd (!) ember használja napi szinten, és 2,1 milliárd ember havi szinten a szolgáltatást. Ezek bár önmagukban is elképesztő számok, de még mindig nem magyarázzák meg, miért user-függő a Facebook. Vegyük viszont hozzá a következő diagramot:

Itt az látszik, hogy hogyan kúszott fel hónapról hónapra egyetlen havi rendszerességű Facebook látogató értéke. A kezdeti 1,14 dolláros fejkvóta most 6,1 dollárnál tart, és ugyebár van belőlük 2,1 milliárd fő. Ha a két ábrát egymásra tesszük, jól látszik, hogy a bázis növekedés kéz a kézben jár azzal, hogy mennyit érnek a felhasználók. Éppen ezért kell a vállalatnak folyton egyre több és több aktív user.

Igen ám, de a Facebook éppen egy kis válságban van. A legfontosabb piac (Egyesült Államok és Kanada) ugyanis épp erősen telítődőben van. Ahhoz, hogy továbbra is folytathassák a pénzcsinálást azt kell elérniük, hogy a meglévő felhasználók még több időt töltsenek az oldalon és még többen elköteleződjenek. Ha ezt nem sikerül összehozni, erősen gondban lesznek, ugyanis az említett piacokon 27 dollárt ér az aktív user, míg Európában csak 8,86, az ázsiai és csendes-óceáni régióban 2,54-et, a világ többi részén pedig csak 1,86 dollárt. Nem csoda, hogy foggal-körömmel próbálják magukhoz láncolni az embereket.

Ennek a törekvésnek a része az is, hogy hirtelen a Facebook lett – az elsősorban Amerikát érintő – fake news ellenes harc úttörője. Rendszeres számolnak be róla, hogy mennyire szörnyű, hogy ilyenek megtörténhetnek, és sorra jelentik be az intézkedéseiket, amikkel elejét akarják venni a problémának. Mindezt jó hangosan, lehetőleg úgy, hogy a felhasználók is hallják.

Malik szerint mindezt azért, hogy a szépen vissza tudják csalogatni a kétkedőket, akiknek elment a kedve az egésztől, hogy „nyugi, mindent megteszünk, hogy a Facebook egy szép és biztonságos környezet legyen, ahol nyugodtan eltöltheted a fél napodat közösségesdit játszva“.

A szerző saját tapasztalatokkal is be tudta mutatni a kétségbeesett kapaszkodás jelenségét. Tavaly szeptemberben fogta magát és eltávolította profilját az oldalról. Állítása szerint azóta is minden áldott nap kap valamilyen üzenetet, amelyben megpróbálják visszaédesgetni. Szólnak neki, hogy melyik barátja posztolt mostanában, kinek lesz a születésnapja, milyen események történnek – egyszóval az összes kiépített érzelmi tőkét próbálják bevetni a visszaszerzéshez. Hiába iratkozik le ezekről, mindig kapja tovább, máshonnan, más módon.

Hogy miért? Nem azért mert annyira szívükön viselik a társasági életét, hanem mert 27 dolláros veszteséget jelent a statisztikában.

A Facebook célja végsősoron, hogy minél jobba felnyomja az személyre-targetált reklámjai értékét. Ezt pedig csak úgy tudja megtenni, ha sokat adatot gyűjt, sok embertől. Ha növekszik a bevétel, növekszik a részvény, boldog lesz a Wall Street, az erős részvénypiaci helyzettel pedig lényegesen könnyebb bezúzni a konkurenciát, és elszívni a legnagyobb agyakat.

És ezügyben nincs az a címlap, aggodó szülői tanács, kormányfő, aki el tudná tántorítani a vállalatot. Mert az egész mechanizmus DNS-ének alapját képezi. Mondhatni, függőségük a függőségünk…

Forrás: Om Malik

Beoplay H9i

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!