imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

iPhone 8

Itt találsz mindent az iPhone 8-ról

Stream-harc: Spotify és Tidal


Második, egyben záró fejezetéhez érkezett összefoglaló cikkünk, amelyben annak járunk utána, melyik a legjobb streamingszolgáltatás jelenleg a piacon.

Disclaimer
Közepesen nevezném magamat audiofilnek. Igényes vagyok a zene minőségére, jobb kedvelem a tömörítetlen hangzást, van egy aránylag jó hangrendszerem és egy RHA MA750i in-ear fülhallgatóm. Viszont nem nézem le azokat, akik a Youtube-ról hallgatják a zenét, nem hallok ki minden apróságot a számokból, és nem fetrengek görcsben akkor sem, ha Spotify-ról vagy Apple Music-ról hallgatom a streamet.

vs

Spotify

A Spotify a piac úttörője, sokat köszönhet neki a többi szolgáltató, mivel ők taposták ki azt az utat, amin a többiek, tanulva a buktatókból, könnyebben haladtak előre. A szolgáltatás 2008-ban indult Svédországban, akkor még Spotify AB néven. A növekedés aránylag lassan indult be, 2010-re érték el a 10 milliós felhasználóbázist, és 2011-ben is csak 2,5 millió fizetős előfizetőt tudhattak magukénak.

Mára körülbelül 100 millión használják a szolgáltatást, ami messze magasabb szám, mint bármelyik konkurenciáé, de ebből csak 50 millió felhasználó az, aki ténylegesen fizet is. Többek között emiatt is küszködik a cég állandó pénzügyi nehézségekkel, amin nem segít az sem, hogy időközben gombamód megszaporodott a riválisok száma.

321

Felület

Szemben az Apple Music-kal, a Spotify a sötét felület híve; nekem speciel ez szimpatikusabb is, mint a világos téma, de hát kinek a pap, kinek a papné. Messze a svédek hozták össze a legátláthatóbb kezelőfelületet, kis megszokás után minden kézre áll majd, és még jól is néz ki. Persze ez sem tökéletes, néha egy-egy funkció megtalálásához kellett egy kicsit kutakodnom a neten. Arra például a mai napig nem sikerült rájönnöm, hogy az alkalmazás törlésén kívül hogyan tudom egyszerűen eltávolítani az összes offline mentett számot, a fórumokból ítélve leginkább sehogy. Mindenesetre ennek a kategóriának abszolút a Spotify a nyertese nálam.

spotify

Szolgáltatások

A többi szolgáltatóhoz képest talán a Spotify ajánlja a legkevesebb extrát. Nem nagyon vannak exkluzív előadók, se TV-műsor, se zenészfészbúk. Ami a jó hír, hogy így több idejük maradt olyan dolgokra fókuszálni, amik fontosabbak egy zenei szolgáltatásnál. Például a zeneajánlójuk szinte tökéletes, köröket ver a többi szolgáltatás megoldásaira.

A Discover Weekly nevű például hetente összeállít 30 számot a zenei ízlésünk alapján. De még hogy! Én minden héten alig várom a hétfőt, hogy megkapjam az új listát, és kivadásszam belőle a számomra érdekes gyöngyszemeket. Ez a playlist tényleg kitágítja a zenei horizontot, olyan – sokszor alig ismert – előadókat és albumokat ajánl fel, amikre egyébként esélytelen lenne magadtól rábukkannod. Fedeztem már fel ezen keresztül magamnak norvég örömtechnót, lehetetlen amerikai elektrofunkot, brazil tropicalremixet, és afrikai törzsi global bass-t. Szóval tényleg egyfajta zenei kalandra csábít az összeállítás, amit én nagyon tudok értékelni.

eheti

És itt még nincs vége az ajánlásoknak. A Release Radar nevű, szintén automatikusan frissülő 30 számos playlist minden pénteken megmutatja, milyen új megjelenések érdekelhetnek, szintén az ízléseddel tökéletes harmóniában. A Your Daily Mix pedig minden nap egy-egy új válogatásba (összesen 6-ba) kalapozza össze a követett előadóid, és a stílusuknak megfelelő számokat, vegyítve a már ismerteket a műfaj egyéb, fontos művészeivel. Kiváló tematikus bulikhoz!

Ha pedig minden lejátszási listát végighallgattunk már, akkor sem maradunk felfedezés nélkül. A Discover fül alatt ugyanis további rengeteg előadó és album vár arra, hogy meghallgasd. Unalmas óráimnak kedvenc időtöltése pedig az, hogy körbenézek a világ toplistáin. El se tudjátok képzelni, milyen számokat hallgatnak legtöbbet mondjuk Uruguay-ban. Ilyet egyébként:

A felfedezésen kívül természetesen itt is vannak előadói rádiók, tudja kezelni a gépünkön található többi zenefájlt, és vannak hangulathoz/tevékenységhez kapcsolódó összeállítások is dögivel. Ha pedig kedvünk tartja, bekövethetjük az ismerőseinket, így mindig láthatjuk, ki mit hallgat éppen. Végül pedig a kedvencem: automatikusan érzékeli, ha egy másik eszközünkön már éppen fut egy lejátszás, és ha kívánjuk, egy gombnyomás alatt távirányítóvá változik mondjuk az iPhone, nem kell hozzá semmilyen külső alkalmazás.

Viszont ezzel nagyjából a végére is értünk a szolgáltatásoknak. Az látszik, hogy a hangsúly a zenén és a felfedezésen van. Én nem is várok többet egy streamingszolgáltatótól, de lehet, hogy van, akinek ez kevés lesz.

Hangminőség

Az Apple Music-nál leírtak alapján érdemes értelmezni a továbbiakat. Az ingyenes verzió csak 160 Kbps-ot tud produkálni, ami azért még mobilról hallgatva is elég soványka. Cserébe a prémium már 320 Kbps-ra is képes, de ehhez viszont a beállításokban extreme-re kell csavarni a minőséget. A hangminőség teljesen belesimul a mezőnybe, nem tud se többet, se kevesebbet társainál. Azt mintha lehetne érezni, hogy a hangerő valamivel vastagabb az Apple Music-hoz képest, de erre azért nem mernék mérget venni.

spot

Pont a cikk írása közben érkezett a hír, hogy a Spotify egyes felhasználóknál felajánlott egy Spotify HiFi nevezetű szolgáltatást is 5-10 dolláros árakon. Ez a leírás szerint a Tidal-hez hasonló lossless CD minőséget jelent. A különböző árcímkék pedig arra szolgálnak, hogy kiderítsék: mennyit hajlandóak fizetni az emberek a veszteségmentes hangzásért. Ha valóban jó áron bevezetésre kerül a funkció (márpedig szinte biztosra vehető), akkor engem biztosan egy életre megvettek maguknak.

Summa

Nem fogok zsákbamacskát árulni, nekem messze a Spotify vált be a legjobban. Érződik, hogy tényleg a zenéről szól a dolog. Az ajánlásoktól odáig vagyok meg vissza, a kezelőfelület logikus, még ha nem is hibátlan. Ráadásul szinte minden platformon lehet használni, van Windows, macOS, Linux, Chrome OS, Telia Digital-tv, iOS, Android, BlackBerry, Windows Phone, Symbian, webOS, Squeezebox, Boxee, Sonos, WD TV, Roku, MeeGo, TiVo, PlayStation 3 és PlayStation 4 kliens is.

Nincsenek viszont extra szolgáltatások és exkluzív előadók. Többször is belefutottak már kellemetlen bakikba. Nemrég volt az SSD-botrány, miszerint az alkalmazás sok száz gigányi adatok írogatott random, de korábban is szivárogtak már ki felhasználók személyes információi, vagy derültek ki egyéb sebezhetőségek. Ezen kívül számomra is többször feltűnt már, hogy az asztali kliens mintha megakasztaná a rendszer sebességét, különösen videólejátszás közben. Érthetetlen.

12

Az árazás egyéni előfizetés esetén 4,99 euró, a hat felhasználót támogató családi csomag esetén pedig 7,99 euró. Ez utóbbi már az Apple Music-nak köszönhető, drágább volt az előfizetés, de nem bírták tartani a versenyt a konkurencia áraival, így ők is leszállították azokat. Ha nehezen szánod rá magad, hogy kipróbáld, érdemes várni, hiszen gyakran szoktak jelentős kedvezményeket adni, engem például az 1 euróért 3 hónap prémium akcióval vittek bele a buliba.

Aztán persze ott van az ingyenes verzió is, de én ezt nem ajánlanám senkinek. Csak meg fogod utálni a szolgáltatást az állandó reklámok miatt, alig kapsz valami funkciót (például nem működik az offline lejátszás se), és még a hangminőség is gyér.

Pro és Kontra

1.) Tökéletes ajánlások vs. Nem nagyon vannak zenén felüli extrák
2.) Átlátható kezelőfelület vs. Sokszor futnak bugokba
3.) Szinte minden létező platformra van alkalmazás vs. Az ingyenes verzió inkább elrettentő, semmint csalogató

tidal-share.239a2bdc

Tidal

Utolsó versenyzőnk, a Tidal, 2014 őszén indult a norvég/svéd Asiro cég jóvoltából, amit később a híres-neves rapper, Shawn „Jay-Z” Carter vásárolt fel. 2015 márciusában aztán megindult a marketingkampány a Tidal köztudatba való berobbantásának érdekében. Mivel Jay Z szakmabeli, nem volt nehéz rávennie pár kollégáját, hogy segítsenek neki beindítani a boltot. Egy sor híresség cserélte Tidal-kék színűre profilképét a közösségi médiában, és reklámozták a szolgáltatást a #TIDALforAll hashteggel.

A hónap végén aztán tartottak egy sajtókonferenciát, amin már 16 neves előadó jelent meg a színpadon (Beyoncé, Rihanna, Kanye West, Nicki Minaj, Daft Punk, Jack White, Madonna, Arcade Fire, Alicia Keys, Usher, Chris Martin, Calvin Harris, deadmau5, Jason Aldean, J. Cole, Claudia Leitte, és persze maga Jay-Z): mindegyikük vagy társtulajdonosa, vagy érdekeltje volt a Tidal-nek. Ez a mentalitás egyébként nagyon jellemző az egész szolgáltatásra: egy olyan helyet akartak megteremteni, ami nem csak a felhasználóknak, hanem a zenészekről is szól.

celeb

Küldetésüket megerősítendő az összes előadó a nyilvánosság előtt aláírt egy nyilatkozatot, aminek ez az első sora:

A történelem során minden mozgalom úgy kezdődött, hogy pár személy összeállt egy közös vízióért – ez a vízió pedig a status quo megváltoztatása.

Nézzük, mennyire sikerült beváltaniuk a szép szavakat!

Felület

A kezelőfelületet alapvetően 3 szín jellemzi: fekete, fehér, és a Tidal-kék. Az egész dizájn kicsit olyan, mintha a Spotify dizájnerei tervezték volna, ennek minden előnyével és hátrányával együtt. Asztali nézetben a playlist fül például a megtévesztésig hasonlít a svédek megoldására. Összeségében nézve talán a Tidal kezelőfelülete a legszebb mind közül, de persze ez ismét csak egyénfüggő kérdés.

Átláthatónak aránylag átlátható, ebből a szempontból valahol a két rivális közé helyezném el. Nincsenek nagy kavarok benne, de kell hozzá egy kis megszokás. Ami kicsit számomra zavaró volt, hogy rögtön a főoldalon egyszerűen túl sok információ töltődik be, rengeteg kategória, album, videók stb.

cd

Szerettem viszont, hogy az éppen játszott albumot teljesképernyős nézetben egy forgó CD-lemez ként jelenítette meg. Az egyetlen baj csak ezzel (és a videókkal is), hogy kegyetlenül be tudják akasztani még a MacBook Prót is, sokszor laggolnak az animációk.

Szolgáltatások

A fentiek alapján nem lesz meglepő: a Tidal egyik legnagyobb erőssége az exkluzív előadókban rejlik. Persze, hogy szívesebben adod a neved egy kollégád bizniszéhez, mint a „véresszájú producerek profitorientált tömegtermékéhez”. Ennek megfelelően rengeteg művészt tudnak felmutatni maguk mellett, ilyen például Jay-Z hitvese, Beyoncé; de halála után Prince albumai is sokáig csak itt voltak elérhetőek. A lista hosszú, de szerencsére a Tidal segít kiigazodni. Minden exkluzív anyag albumborítáján egy vékony kék sáv hirdeti büszkén: EXCLUSIVE. A szolgáltatásban egyébként több mint 40 millió szám érhető el.

exc

Bár ezek a zenészek egy fokkal érdekesebbek, mint az Apple-only társaik, de ugyanazt érzem itt is, mint a cupertinói szolgáltatásnál: nálam sokra nem mennek ezekkel az előadókkal. Ezen kívül a Tidal is bővelkedik audiovizuális tartalommal. Csomó szám mellé lejátszható a klip, illetve vannak kisfilmek is (kb: 30 perc). Ha valaki tehát imádja azt nézni, ahogy a new wave rapper Desiigner hosszú perceken keresztül artikulálatlan gengszter angollal beszél magáról, ez lesz az ő szolgáltatása. Egyéb esetben ez is csak egy újabb olyan funkció, amitől megakad a kezdőlap.

designeer

Ami egy fokkal jobb, hogy akadnak koncertfelvételek is. Igaz, nekem sikerült egy olyat kifognom, amiben valami dél-amerikai tag pont a számomra elfogadható hangmagasságnál egy oktávval feljebb énekelt „forró latin számokat” spanyol gitárzenére, de megpróbálom elképzelni, hogy néha akadnak tényleg érdekes koncertek is. Csak arra nem jöttem rá, miért itt kéne nézzem ezeket, amikor tele van ilyen felvételekkel az internet.

A playlistek nagyjából rendben vannak, de semmi különös. Amik viszont nagyon bejöttek, azok a Workout lejátszási listák, amik vagy Bpm szerint vannak összeállítva, vagy aszerint, hogy hány kilométert, milyen tempóban szeretnénk lefutni. Az ajánlások itt sem voltak túl meggyőzőek, úgyhogy elég hamar kénytelen voltam letenni róluk.

excl

Hangminőség

Meg is érkeztünk a Tidal legnagyobb erősségéhez, a hangminőséghez. Már az alapszolgáltatás is 320 Kbps-al sugároz, de dupla áron előfizethetünk a HiFi csomagra is. Ebben az esetben CD minőségben, azaz 1411 Kbps-al kapjuk a Flac számokat. Hogy ez kinek fontos, az eléggé relatív. Az egyik alapító is leszögezte: ez a szolgáltatás nem mindenkinek szól. Ha megvan a megfelelő hangrendszered hozzá, és már gyerekkorod óta bakelitről hallgatod a zenét, akkor örülni fogsz ennek. Azonban ha elvagy a gyári fülessel és csak a metrón hallgatsz zenét, akkor tényleg fölösleges, nem fognak kijönni a különbségek. A Verge ezzel kapcsolatban csinált is egy vaktesztet, amiből pontosan ugyanez jött le. Voltak, akik kihallották, voltak, akik nem. Neked kell eldöntened, hogy te melyik csoportba tartozol, de puszta sznobizmusból tényleg fölösleges dupla annyit fizetni.

Nem tudom, hogy a minőségnek, vagy csak a beállításoknak köszönhető, de az összes szolgáltatás közül a Tidalnél volt a leghangosabb a stream. Ugyanabban a környezetben az Apple Music-kon már rég közel a maximumra kellett tekertem a hangerőt, amikor a Tidal röhögve hozta ugyanazt az értéket 60%-os beállításon.

Summa

Elsősorban azoknak ajánlom Tidalt, akik nagyjából mindig ugyanazokat a számokat hallgatják, hiszen túl sok felfedezésre nem ad terepet a szolgáltatás. Viszont cserébe olyan minőségben is tud streamelni, amitől egy hithű audiofilnek könnye csordul örömében. Emiatt szerintem a Tidal csak akkor éri meg igazán, ha a HiFi csomagra fizetsz elő. A hangminőségen kívül ugyanis nem éreztem azt, hogy bármiben kiemelkedőbb lenne a konkurenciánál, sőt. Ha pedig a Spotify tényleg beszáll a lossless bizniszbe, akkor fel kell majd kötniük a gatyát, mivel a felhasználók többségének nem jelent túl sok pluszt, hogy itt a zenészek viszik a bizniszt.

tidal-for-all-jay-z

A magasabb minőség viszont vastagabb árcímkével is jár, Magyarországon a veszteségmentes hangzásért 3000 forintot kell fizetni havonta. Az alapszolgáltatás ára pedig a szokásos, 1500 forint havonta. A Tidal egy hónapig ingyenesen is kipróbálható, ajánlott rögtön a HiFi csomagot kipróbálni és eldönteni, kell-e ez neked. Az Apple Musichoz hasonlóan itt sincs ingyenesen hallgatható verzió.

Pro és Kontra

1.) Igényes dizájnú kezelőfelület vs. Túlzsúfolt, sokszor akadozik
2.) Rengeteg exkluzív előadó vs. Érdektelen extra szolgáltatások
3.) Lossless lejátszás vs. Dupla ár a HiFi verzióért

MacBook Air és Apple TV akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!