SUPERHOT

SUPERHOT: zseniálisan egyedi FPS Macre

#TESZTEK
2016. 05. 17.
Tegnap este megnyitottam a Mac App Store-t, hogy letöltögessem a megjelent frissítéseket. A főoldalon a kiemelt appok között pillantottam meg a SUPERHOT című játékot, amiről korábban is hallottam már, és hosszú idő óta az első olyan FPS volt, ami felkeltette az érdeklődésemet.

Belső nézetes lövöldözős játékkal Dunát lehet rekeszteni, a piacot jó ideje uralják a különböző sorozatok, melyekhez rendszeresen jelennek meg új részek. Ezek közös vonása, hogy ugyan egyre szebbek grafikailag, lényeges változást nem nagyon hoznak a műfajba, túl sok innovációt nem mutatnak fel. Nem úgy a SUPERHOT, a minimalista FPS, amiben csak akkor telik az idő, ha mozgunk. Az eredetileg Kickstarteren indult kezdeményezés 30 hónap, és több ezer munkaóra után egy egészen nagyszerű játékban teljesedett ki.

A játék elindítása után a rendhagyó főmenübe jutunk, ami tulajdonképpen egy régi számítógépet ábrázol. Egy ismerősünk ránkír, hogy van egy új, szuper jó játéka, amit szívesen átküld nekünk, néhány másodperccel később pedig meg is érkeznek a fájlok. Én nem vetettem rá magam egyből a superhot.exe-re, hanem kicsit körülnéztem a „menüben”: tulajdonképpen ez is egy külön világ, hosszú percekre elveszhetünk benne, mindenféle demókat, ASCII-rajzokat, sőt, minijátékokat rejt. Zseniálisan megalapozza a hangulatot ahhoz, amikor végül elindítjuk magát a játékot.

SUPERHOT

A grafika rém egyszerű, nem kell élethű megvalósításra gondolni: fehér szobákban fogunk harcolni piros ellenségekkel, a használható tárgyakat pedig fekete szín jelzi. Bal kattintással ütünk/lövünk/felveszünk vagy használunk egy tárgyat, jobb kattintással eldobjuk ami a kezünkben van, szóközzel ugrunk. Bénának hangzik? Valóban nem a Call of Duty száznegyvenhetedik részét idézi, de csak hozzátesz a hangulathoz, nem elvesz belőle. Az egyébként egészen lehengerlő hangulathoz, ami miatt igazi élmény a SUPERHOT.

SUPERHOT

Képzeld el az alábbi szituációt: belépsz egy bárba, ahol azonnal látod, hogy bizony nem akciós vodkaszódával, hanem az alkoholnál is károsabb ólommal szeretne megkínálni a személyzet. Felkapsz egy biliárdgolyót az asztalról, hozzávágod a szemközti figurához aki pisztolyt szegez rád. Ettől megtorpan, eldobja a fegyvert, amit te a levegőben elkapsz, mellkason lövöd vele, majd miközben millió üvegszilánkként robban szét, ugyanazzal a lendülettel jobbra fordulsz, kikerülsz két sörétet egy másik fickó fegyveréből, majd egy jól irányzott lövéssel szétrobbantod a fejét. Szusszannál egyet, de oldalról további ellenségek özönlenek a szobába. Meghúzod a ravaszt, de kifogyott a fegyvered, így hozzávágod az egyikőjükhöz, aki eldobja a baseballütőjét. Felkapod, és megkínálod a többieket is a fa testápolóval, miközben a folyamatosan záporozó lövedékek között cikázol. Sikerrel jársz, vége a pályának.

SUPERHOT

Ez a jelenet valós időben mindössze pár másodperc alatt játszódik le, a SUPERHOT esetében az idő azonban szuperlassan telik, egészen addig, amíg mi nem csinálunk valamit: mozgunk, lövünk, ütünk vagy ugrunk. A játék tehát a Mátrixból ismerős „bullet-time” sebességgel zajlik. Így viszont egészen pontosan megtervezhetjük minden mozdulatunkat és minden lövésünket, amire szükség is lesz, mivel a reflexeink helyett sokszor a taktikai képességeinket kell használni. A lassítás az egyedi grafikával és szétrobbanó ellenségekkel nagyszerű hangulatot varázsol, folyamatosan igazi profinak érezhetjük magunkat ahogy egyre bonyolultabb kombókat fűzünk össze. A pálya végén egyébként valós időben is visszanézhetjük a ténykedésünket, sőt, ezt meg is oszthatjuk a játékhoz készített KILLSTAGRAM oldalon.

SUPERHOT

Ahogy átverekedjük magunkat néhány pályán, ismét ismeretlen ismerősünkkel beszélgetünk, aki a játék frissített változatát küldi el nekünk. Innen aztán fokozatosan ráébredhetünk, hogy bizony sokkal többről van szó, mint egy egyszerű lövöldözős játékról – a SUPERHOT mögött ugyanis egy érdekes történet is húzódik. Nem akarom lelőni a lényeget, úgyhogy erről nem is írok most bővebben. Ha végigjátszottuk a sztori módot, akkor sincs minden veszve, sőt: két újabb játékmód aktiválódik, az egyikben végtelen sokáig lehet egy véletlenszerű pályán minél több ellenséget lenyomni, a másikban pedig az ismert pályákat kell mindenféle kihívással újra teljesíteni.

SUPERHOT

A SUPERHOT egyáltalán nem könnyű: bizony, sokszor fogjuk újrakezdeni a pályákat, amíg végül el nem találjuk a tökéletes ütemezést. Ráadásul nem is olcsó: a listaára 24,99 euró, bár most még pár napig 22,99-ért tölthetjük le a Mac App Store-os megjelenés alkalmából. Viszont engem azonnal beszippantott és órákra belefeledkeztem – rég volt már olyan, hogy egy FPS ennyire lekötött volna. Persze valószínűleg kell hozzá egyfajta kattanás.

• SUPERHOT letöltése a Mac App Store-ból

(A játék honlapján egy böngészőben játszható demót is találunk, de vigyázat, ez nem adja vissza teljesen a SUPERHOT hangulatát és nagyszerűségét. Egyébként vicces módon a játékmenet miatt akár trackpaddel is viszonylag kényelmesen játszható.)