Swatch alapító vs. Apple Watch

A Swatch feltalálója hordaná az Apple Watch-ot

#HÍREK
2014. 09. 22.
Elég sok véleményt hallhattunk már az Apple Watch-ról, legutóbb tegnapelőtt néztük meg, hogyan vélekedik róla John Gruber. Most pedig egy interjún keresztül nézzük meg svájci szemszögből az Apple első óráját. Az interjút a Swatch egyik feltalálója, Elmar Mock adta egy svájci híroldalnak.

Nem mai az interjú, közvetlenül az Apple Watch bemutatása után készítette az SWI swissinfo.ch Elmar Mockkal. Mock szerint a svájci óraipar figyelmen kívül hagyja az Apple Watch-ot, és ez nagy hiba. Ugyanolyan hiba, mint amit a ’70-es években követtek el, amikor nem figyeltek oda a japán kvarcórákra. A Swatch-ot 1970-ben találta ki Elmar Mock, Jacques Müller és Ernst Thomke azzal a céllal, hogy megfizethető, svájci választ adjanak a japán órák térnyerésére.

Mock szerint nem csak maga az Apple Watch az igazán veszélyes, hanem az is, hogy egy számítástechnikai cég belépett az óragyártók piacára. Az, hogy az órát kommunikációs eszközként használjuk a csuklónkon, elég jó ötletnek tűnik, és hatalmas érdeklődésre tarthat számot a piacon. Arra a kérdésre, hogy készen állnak-e a vásárlók az ilyesfajta eszközökre Mock ezt válaszolja:

Az Apple Watch messze a legvonzóbb az okosórák közül. Egyértelműen hordanám.

Apple Watch Sport

Szerinte nem szabad elfelejtenünk azt a tényt, hogy az okostelefonok sem váltották le azonnal a hagyományos telefonokat, az iPhone bejelentésekor pedig a BlackBerry biztos volt benne, hogy a vásárlóknak hiányozni fog a fizikai billentyűzet, a Nokia pedig a túl nagy kijelzőt kritizálta.

Az interjúban rákérdeznek arra a pletykára is, miszerint Jony Ive azt mondta, Svájc kezdhet félni. Mock azt mondja, ez nem igaz, de azért nem, mert Svájc már rég elvesztette az óraháborút. Ma a világon 200 órából csupán 1 készül Svájcban, igaz, a profit azon az egy órán magasabb, mint a többi 199-en együttvéve. A svájci óragyártók átálltak arra az üzleti modellre, hogy mechanikus ékszereket készítsenek, és tökéletesítették az ezzel kapcsolatos marketingjüket és kommunikációjukat. Mock szerint az okosórák nem fogják kiváltani a mechanikus órákat, ahogy a Kalasnyikov sem váltja ki a szamurájkardot.

Svájc viszont elszalasztotta az okosórákban rejlő hatalmas piaci lehetőséget. Mock szerint sokkoló, hogy a cégek vezetői nem veszik észre, hogy ez akár egy évi 30 milliárd dolláros piac is lehet akár évi 100 millió eladott okosórával. Ebből pedig ki fognak maradni a svájci óragyártók. Ráadásul a Swatch is egy 180°-os fordulatot vett, és megint elkezdett a luxusórák irányába tapogatózni, ami Mock szerint ugyanolyan hiba, mint amit a svájci óraipar a ’70-es években elkövetett. Arra a kérdésre pedig, hogy a svájci óraipar híján van-e a változatosságnak, Mock válasza:

Sajnos Svájcnak nincs egy Steve Jobsa, aki a jövőbe vezetné az óraipart. Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy az ipar rossz úton jár, az viszont biztos, hogy elszalasztotta az okosórák nyújtotta lehetőségeket.

Forrás: SWI swissinfo.ch via Daring Fireball. Képek: Apple.