imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Rendeld elő már most az iPhone X-et!

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Szerinted jó ötlet jogosítványt adni az önvezető autóknak?


A mesterséges intelligencia egy különösen érdekes dolog, főleg ha a jogi szabályozásra gondolunk. Mint az bebizonyosodott, sokan már azt is elfelejtik, hogy igazából csak kódsorokról van szó, megfelelő hardverrel a háta mögött. Most egy másik M.I. került a górcső alá, de szintén a jogi kérdések miatt. Vajon ki a felelős, ha egy kódsor okoz balesetet? Egyáltalán szabad vezetnie közúti forgalomban egy kódsornak?

Az biztos, hogy a jövőben rengeteg munkája lesz egy olyan ügyvédnek, aki kifejezetten ezzel a témával foglalkozik. Mivel tényleges jogszabályok még nem fedik le ezt a témakört, ezért a szabályozás komoly gondokat okoz, ha itthon még nem is, de Amerikában biztosan. A Kaliforniai rendelkezések szerint, minden közúti forgalomban közlekedő gépjárműben kötelező, hogy legyen kormánykerék és pedál is. A mozgó járműben kormánykeréknél utazó embernek rendelkeznie kell a szükséges engedélyekkel és ő a felelős minden, az autóval kapcsolatos történésért. Az viszont nincs kikötve, hogy a járművet ténylegesen neki is kelljen vezetnie. Itthon a január 1-je óta érvényben lévő KRESZ szabályok szerint a vezető az a személy, aki az úton járművet vezet, vagy állatot hajt. Ebből is látszik, hogy itthon még egyáltalán nincs egy kicsit se az szabályozva, hogy mi van akkor, ha egy program vezeti a gépjárművet.

googlecar

A Google-nek nagyszabású tervei lehetnek, hiszen az Amerikai Közlekedésbiztonsági Hivatalnak benyújtott kérvényében arra a tényre világított rá, hogy rövidesen érkezhetnek olyan autók a közúti forgalomba, amelyek emberi beavatkozás nélkül is képesek lennének biztonságosan vezetni. Egészen konkrétan egy olyan autóról volt szó, amelyben semmilyen kezelőszerv nem található, és az utasok közül sem kéne senkinek jogosítvánnyal rendelkeznie. Ebben az eseteben viszont magának a M.I.-nek kéne rendelkeznie valamilyen hitelesítéssel. Ez viszont a gyakorlatban egy darabig még nem kivitelezhető, viszont az Amerikai Közlekedésbiztonsági Hivatal ennek hatására nyújtotta be az első szabályozási tervezetet az önjáró autókról, ami jó kiindulási pont lehet a kérdés megvitatásában. Ebben a módosításban nagyobb teret engednének a vezetőszoftvereknek, de a felelősség továbbra is a sofőrt terheli, és a kezelőműveknek a megléte is elengedhetetlen.

chartoftheday_4092_how_do_consumers_feel_about_self_driving_cars_n

A közvéleményt is megosztja a kérdés, sokan félnek attól, hogy mi van ha egy gép irányít. Itthon például az M4 kapcsán is sokan szkeptikusak voltak az autonóm pilótával kapcsolatban, mégis a gyakorlatban remekül működik. Valami ilyesmi most is a helyzet az önvezető autókkal kapcsolatban. Egy kis statisztika bújás után viszont egész érdekes számokkal találkozhatunk. A legbiztonságosabb utazási mód továbbra is a repülőgép, mindösszesen 1 a 15 millióhoz az esélyünk, hogy végzetes lesz az utazásunk. Az autóknál ezt kicsit nehezebb lenne megmondani, de a statisztikák szerint 1 millió kilométerenként nagyjából 6,8 baleset születik. A hivatalos jelentés szerint a Google autója ugyanekkora távon összesen 5-ször ütközik, és az ütközések 93%-a emberi hiba miatt volt (például hátulról belehajtanak). Az autónként átlagosan levezetett 3 680 000 kilométeren csak 13 alkalommal kellett vészhelyzet miatt átvennie a kormányt  a sofőrnek, derül ki a januári jelentésből. A szoftver egyébként tényleg komoly tesztelésen megy át minden nap, hiszen az összes prototípust egybevéve napi 4 800 000 kilométert tesznek meg az autók.

AmpliFi Wi-Fi rendszer és router
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!