imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

iPhone 8

Itt találsz mindent az iPhone 8-ról

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Tim Cook az autókról és az Apple hullámvölgyeiről beszélt


Tim Cook még február 12-én adott egy interjút a Fortune-nek, ami a mai nap folyamán jelent meg az újság weboldalán. A beszélgetésben így ugyan nem esett szó a most meglehetősen nagy fordulatszámon pörgő Apple kontra FBI ügyről, azért akadtak érdekes kérdések: például az, hogy mi a helyzet az Apple-autóval, és mit gondol Tim Cook a lassuló növekedésről.

A mostani Fortune-interjúban nem csak arról esett szó, hogy vajon ismét egy olyan időszak következik-e a cég életében, amire korábban is láthattunk példát – nevezetesen a csökkenés évei –, hanem Tim Cook a régóta rebesgetett Apple-autóról is ejtett pár szót. Persze ez utóbbival kapcsolatban nem mondott semmi konkrétumot, de utalt rá, hogy az is lehet, hogy soha nem lesz ilyesmi, vagy ha igen, akkor azt külső gyártók fogják készíteni. Az alábbiakban az online megjelent interjú fordítását olvashatjátok.


 

Fortune: A kritikusok jól odavágtak az Apple-nek a lapos első pénzügyi negyedéves teljesítménye miatt, annak ellenére, hogy sikerült eladni 74 millió iPhone-t, és 18 milliárd dollár profitot termelni. Mit gondol erről?

Tim Cook: Jó vagyok a hangzavar kizárásában. Mindig arra jutok, hogy a jó dolgokat csináljuk? Emlékszünk rá, milyen irányba kell haladnunk? Arra figyelünk, hogy a lehető legjobb termékeket készítsük, melyek segítenek az embereknek és gazdagabbá teszik az életüket valamilyen formában? A válasz ezekre a kérdésekre: igen. Az emberek nagyon szeretik a termékeinket. A vásárlóink boldogak. Ez az, ami hajt minket. Biztos vagyok benne, hogy idővel minden felzárkózik ehhez.

timcooksad

Szokott arról beszélni, hogy az Apple már korábban is volt ilyen helyzetben, vagy inkább teljes egészében kerüli a témát?

Segít, ha a cégen belül emlékeztetjük az embereket, hogy az Apple korábban is átesett ciklusokon: „Ennek is vége lesz egyszer.” Én úgy vélem, hogy ezek a ciklusok, valamiféle furcsa módon igenis nagyszerűek. Azért hasznosak az Apple számára, mert így rendületlenül törekszünk az innovációra. Más cégek inkább visszavonulnak. A legnagyobb innovációink és legjobb termékeink egy része kihívásokkal teli időszakban született. Továbbá a javak egyre olcsóbbakká válnak, így felpörgethetjük az innovációt a gazdasági visszaesés időszakában.

Olcsóbb javakról beszél, de az Apple hagyományosan nem egy nagy felvásárló.

Nos, a javak különböző formákban nyilvánulnak meg. Lehet több boltot építeni ugyanannyi pénzből. Nyithatunk olyan földrajzi régiók felé, mint például India, ahol olcsóbbak a dolgok. És egy ideje már átlagosan három-négyhetente vásárolunk fel cégeket. Szóval igen, az is igaz, hogy a cégek olcsóbbak lesznek. A saját részvényeink is olcsóbbak lesznek. A pohár így számomra félig tele van, nem félig üres.

Az Apple hozzáállása korábban az volt, hogy minden Cupertinóban történik, ami a szellemi tulajdon szempontjából fontos. Változik ez?

A szellemi tulajdon nagy többségét itt állítottuk elő, és továbbra is itt fogjuk előállítani. Jelen vagyunk Izraelben is, és ott is foglalkozunk ilyesmivel. Általánosságban elmondhatjuk, hogy az történt, hogy felvásároltunk pár olyan céget, amik máshol találhatóak. Miután ez megtörtént és megismertük az adott helyeket, további embereket vettünk fel ezeken a helyszíneken.

Johny Srouji (balról a második)  Tim Cookkal és más Apple-alkalmazottakkal Izraelben | Kép forrása: Bloomberg
Johny Srouji (balról a második) Tim Cookkal és más Apple-alkalmazottakkal Izraelben | Kép forrása: Bloomberg

Biztos vagyok benne, hogy volt olyan időszak, amikor a Macek adták a bevétel 75%-át, ugyanúgy, ahogy ma az iPhone-ok. Van valamilyen ideális eloszlás a bevételekben a termékkategóriák szempontjából?

Volt olyan időszak, amikor a Mac adta a bevételek 100%-át. Aztán jött az iPod, és megváltozott az eloszlás. Én úgy tekintek erre, hogy számunkra az a legfontosabb, hogy a legjobb termékeket állítsuk elő. Ez pedig létrehoz valamilyen eloszlást a bevételben. Ennek az eredménye az, hogy mostanra egymilliárd aktívan használt Apple-eszköz van. Folyamatosan olyan szolgáltatásokat mutatunk be, melyekre szüksége van a vásárlóinknak, így a szolgáltatások bevétele az elmúlt negyedévben majdnem 9 milliárd dollár volt.

Kicsit máshogy kérdezem: hosszú időn át az volt az Apple hozzáállása, hogy a szolgáltatásokat azért fejlesztik, hogy segítsenek eladni a készülékeket.

Soha nem így közelítettük meg a dolgot. Itt megint visszakanyarodunk oda, hogy a célunk nagyszerű termékeket készíteni. A szolgáltatásokra is termékekként tekintünk. Legyen szó akár az Apple Pay-ről, az Apple Music-ról vagy a rengeteg alkalmazásról az App Store-ban, ezeket mind az aktív készülékek száma hajtja. Pénzügyileg pedig nagy lehetőségek rejlenek bennük.

Nagyon szeretem az Apple Pay-t, bárcsak több helyen lehetne használni.

Biztos lehet benne, hogy dolgozunk rajta. Az elmúlt néhány negyedévben drasztikusan nőtt az elfogadóhelyek száma. A következő néhány hónapban további mindennapos helyeken lehet majd használni. [Országokat mondj légyszi, Tim!]

Fotó: Bloomberg
Fotó: Bloomberg

Rátérnék az innováció témakörére.

Ez a legfontosabb téma.

Valóban. Beszélt már általánosságban az autókról, de sosem kommentálta az Apple széles körben híresztelt autós projektjét. A Wikipédián van egy hosszú lista azokról az autóipari szakemberekről akiket leigazolt az Apple. Miért nem ragadja meg a lehetőséget, és mondja azt: „Tudja mit? Igen, ezért csináljuk ezt az egészet.”

Hát, valószínűleg nem fogom ezt mondani. [Nahát…] Azért tartunk ott ahol, mert kíváncsi emberek vagyunk. Technológiákkal és termékekkel kísérletezünk. Mindig azon gondolkozunk, hogy az Apple hogyan készíthet nagyszerű termékeket, olyanokat, amiket szeretnek az emberek, és amik segítenek nekik valamilyen módon. Ahogy tudja, nem foglalkozunk túl sok termékkategóriával. Erősen szelektálunk. Sok mindenről beszélünk, és sokkal kevesebb dolgot valósítunk meg. Sok mindent megvitatunk, és ezek közül csak nagyon keveset valósítunk meg.

Megengedhetik maguknak, hogy viszonylag nagy összegeket költsenek olyan dolgokra, amiket végül nem dobnak piacra?

Megtehetnénk? Igen. Megtesszük? Nem kell nagy összegeket költeni a kutatásra. Erről a konkrét területről nem beszélhetek amiről szó van. De ha elkezdünk valamire sok pénzt költeni, az már azt jelenti, hogy elköteleződtünk az irányába. Sok mindent kutatunk különböző csapatokkal. Ennek egyrészt az az oka, hogy kíváncsiak vagyunk. Másrészt pedig az, hogy találjunk egy technológiát, amit aztán később használhatunk. Számunkra sosem az volt a fontos, hogy elsők legyünk. Hanem az, hogy a legjobbak legyünk. Szóval sok mindennel kísérletezünk, sok technológiával. Először talán nem is tudjuk, hogy milyen termékhez használjuk majd fel. Az is lehet, hogy később rájövünk, hogy egy nagyszerű technológiának köszönhetően hogyan fejleszthetjük a jelenlegi termékeinket, vagy hogyan hozhatunk létre belőle valami újat. De ha egyszer elkezdünk nagyban költeni – például ha szerszámokba és hasonlókba fektetünk – akkor elköteleztük magunkat.

Szóval különbséget tesz aközött, hogy szerszámokra költenek nagyobb összegeket és hogy több száz fős csoportokat hoznak létre? Az utóbbihoz nem szükséges sok befektetés?

Nem. Nem mondanám akkora összegnek.

Elképzelhetőnek tartja, hogy egy nap egy gyártó szerződéses alapon autót készíthet valaki más számára?

Szerintem ez már ma is létező jelenség, de nem hiszem, hogy ez lenne az autóipar alapja. Nem így jött létre az iparág. Az az iparág is nagyjából úgy jött létre, mint az elektronikai ipar: a cégek először saját maguknak gyártottak, aztán idővel rájöttek, hogy a specializáció valószínűleg jobb az ellátási lánc szempontjából. A legtöbb cég ebbe az irányba halad, noha elképzelhető, hogy különböző szinteken és különböző módokon.

Tehát elképzelhetőnek tartja az autók esetében?

Igen, persze. Nem hiszem, hogy lenne bármilyen alapvető ok, ami miatt ne lehetne megcsinálni.

Egy mai fénykép az Apple Campus 2-ről. | Fotó: Ron Cervi / Instagram
Egy mai fénykép az Apple Campus 2-ről. | Fotó: Ron Cervi / Instagram

Rendben, még egy utolsó dolog: van már dátum, hogy mikor nyílik meg az új főhadiszállás?

Még nem szabtuk meg a határidőt. De szeretném ha nagyjából egy év múlva már elkezdenénk beköltözni. Úgyhogy valamikor 2017 eleje. [Szóval késésben van a projekt, az eredeti dátum 2016 vége volt.] Nagyon izgatottak vagyunk miatta. Megint együtt lehetnek az emberek, ami szerintem nagyon fontos. Nagyon sok különböző épületben vagyunk most szétszórva. Jó lenne, ha megint mindenki együtt lenne.

Eldöntötték már, hogyan hívják majd az új campust? Tisztelegnek majd valamilyen módon Steve Jobs előtt?

Szóba került már. Bizonyosan tisztelgünk majd előtte valamilyen formában. Együtt dolgozunk ezen Laurene-nal és a családdal.

Forrás és borítókép: Fortune.

Apple Watch akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!