imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Az Apple bemutatta az iPhone X-et

Ez a cikk több mint egy éve nem frissült. Kérjük, vedd figyelembe, hogy ennek tükrében a tartalom mára már idejétmúlt lehet.

Tim Cook: durván túlreagálta a tőzsde az eredményeket


Múlt héten hozta nyilvánosságra az Apple az elmúlt negyedév pénzügyi eredményeit – 13 éve először fordult elő az, hogy csökkent a bevétel az előző év azonos időszakához képest. Sőt, Tim Cook a jövőt sem látja túl fényesen: arra figyelmeztetett, hogy a mostani negyedév még az előzőnél is rosszabb lesz.

A hírre persze a tőzsde is reagált, és elkezdett zuhanni a részvényárfolyam. Ez persze nem meglepő, annak fényében, hogy még a rekordnak számító negyedéves eredmények után is az esetek 90%-ban esik az AAPL-papírok ára, azonban most zsinórban nyolc napig ez volt a trend, amire 18 éve (1998 óta) nem volt példa. (Hozzátennénk, hogy most a zárás utáni árfolyam enyhe, 0,19%-os növekedésben van.)

Így hát mindenki az Apple-t temeti, Tim Cook pedig a CNBC Mad Money című műsorában adott egy interjút, amiben megpróbálja kontextusba helyezni az eredményeket, valamint láthatóan erősen nyugtatgatja a befektetőket. A riporter, Jim Cramer egyből megadta a beszélgetés alaphangulatát, az első kérdésében arra utalt, hogy elmúltak az Apple szép évei, az ökoszisztéma halott. Tim Cook szerint ez erős túlzás:

Szerintem durván túlreagálták [a befektetők] ezt, igazából egy elképesztő negyedéven vagyunk túl ha objektíven nézzük, több mint 50 milliárd dollár bevétel és 10 milliárd dollár nyereség. A 10 milliárd több, mint amit bármilyen más cég csinált, szóval szerintem ez egy elég jó negyedév volt, persze láthatóan nem érte el a Wall Street várakozásait. […] A legfontosabb, hogy a vásárlók használják és imádják a termékeinket, az elégedettség sosem volt még ilyen magas, mint ahogy a márkahűség sem. És ez az ami igazán fontos számunkra. Hosszú távon ez a legfontosabb az Apple számára.

Tim Cook

Cramer azonban inkább a rövid távról szeretett volna beszélgetni, felhozta Tony Sanguinetti elemző véleményét, miszerint az Apple soha többé nem fog úgy nőni, mint korábban. Cook szerint a fejlett országokban egy idő után valóban eléri a maximumát az okostelefon-penetráció, és Kína ugyan gyengélkedik, de Indiában nagy potenciált lát. 2022-re ez lesz a világ legnépesebb országa, a lakosság fele pedig 25 év alattiakból áll majd. Már a mostani negyedévben is hatalmasat nőtt Indiában az Apple, Cook pedig a jövőben még durvább növekedésre számít.

De mi a helyzet a világ többi részével? Új termékekre van szükség, több lábon kell állnia az Apple-nek. Arra persze nem tért ki Tim Cook, hogy pontosan mire gondol:

Valami másra lesz szüksége az embereknek. Olyan dolgokat adunk majd, amik nélkül nem tudsz élni, csak egyszerűen még nem tudod, hogy szükséged van rá. Mindig is ez volt az Apple célja. Olyan termékeket létrehozni, amik tényleg gazdagabbá teszik az emberek életét. Ami után azon gondolkozol majd, hogy hogyan tudtál eddig enélkül élni.

Kína taglalása után Cramer visszakanyarodott még erre a kérdésre – pedzegette, hogy mára az Apple nem elég innovatív –, de Cook válaszából nem lettünk sokkal okosabbak:

Nem beszélünk a cég jövőjéről. Közismert, hogy eléggé titkolózóak vagyunk. Nem beszélünk a készülő termékekről. De azt elmondhatom, hogy hihetetlenül izgatottak vagyunk azokkal a dolgokkal kapcsolatban, amiken éppen dolgozunk. Hihetetlenül izgatottak. De nem akarok belemenni a részletekbe. De szerintem érdemes egy másik szempontot is figyelembe venni: eleinte egyik Apple-termékről sem gondolta senki, amikor megjelent, hogy átütő sikert hoz majd, aztán visszatekintve egészen más lett a helyzet.

Tim Cook

Itt Tim Cook valószínűleg az Apple Watch-ra gondolt, ez a riporternek is feltűnt, így rákérdezett. A válasz:

Szerintem az óra is ilyen, igen. Mert ha megnézzük az iPodot, amikor megjelent, egyáltalán nem könyvelték el sikernek, ma pedig mindenki hirtelen és óriási sikernek tartja. Ugyanez volt a helyzet az iPhone-nal. Az emberek azért panaszkodtak, mert nem volt fizikai billentyűzete. Aztán kiderült, hogy igazából senkinek nincs is szüksége rá. Szerintem amikor néhány év múlva visszatekintünk majd, azt mondjuk »hogyhogy azt gondoltam, nem fogom viselni ezt az órát?« Mert annyi mindenre lesz képes. És akkor hatalmas, hirtelen sikerként kezelik majd.

Hozzátette, hogy úgy állnak hozzá az Apple Watch-hoz, mint ami egy új kategóriát teremt, ugyanis az okosórák korábban nem voltak igazán kiforrottak. Lassan akarták bevezetni, jelenleg is csak 14 ezer helyszínen lehet megvásárolni, míg az iPhone esetében ez a szám 200 ezer. Tim Cook azt is elmondta, hogy egyelőre még ők is „tanulómódban” vannak, bár nagyon gyorsan tanulnak, sokkal többet tudnak mint egy éve, és ez alapján az Apple watch egyre jobb és jobb lesz.

Persze, jogosan tehetjük fel a kérdést, hogy mi mást mondhatott volna az interjúban Tim Cook, hiszen valószínűleg elsősorban az volt a célja, hogy megnyugtassa a befektetőket. Hogy ez sikerült-e, azt korai lenne megmondani, mindenesetre a minimális árfolyam-növekedés nem erre utal. A K+F költések viszont valóban sosem látott magasságokba ugrottak, így akár valóban érdekes termékeken ügyködhetnek az Apple-nél a színfalak mögött.

Forrás: iMore. Borítókép: TIME.

Back to School Akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!