Tim Cook

Tim Cook az Apple Watch-ról és az Apple Pay-ről beszélt

#HÍREK
2014. 10. 28.
Itthoni idő szerint tegnap este készített egy interjút Tim Cookkal a Wall Street Journal főszerkesztője, Gerard Baker a WSJ.D konferencia keretein belül a kaliforniai Laguna Beach-ben. Több érdekes témát is érintettek futólag a beszélgetés során, ezeket foglaljuk most össze röviden.

Szóba került az iPod classic halála. Az eredeti iPod utódját idén szeptemberben szüntette meg csendben az Apple, alig egy hónappal a 13. születésnapja előtt. Mi is megemlékeztünk az Apple egyik sorsfordító termékéről egy történeti áttekintésben, az iPod classic megölésének pontos okairól azonban eddig nem voltak információk. Most Tim Cook kerek perec elmondta, mi is volt a helyzet – egyszerűen nem gyártotta már senki a szükséges alkatrészeket:

Teljesen új terméket kellett volna terveznünk. Ehhez igen jelentős mérnöki munkára lett volna szükség. A kereslet azonban nagyon kicsi volt erre a termékre.

Kép forrása: Business Insider.
Kép forrása: Business Insider.

Vagyis egyszerűen az Apple úgy látta, egy új, esetleg flashmemóriával rendelkező iPod classic modell még a tervezés költségeit sem hozta volna vissza. Érintették az Apple Watch-ot is, vagyis az Apple szeptemberben bemutatott és jövő év elején megjelenő első hordható eszközét. Tim Cook elmondta, hogy nagyon izgatott az óra megjelenésével kapcsolatban, és le van nyűgözve, ahogy Jony Ive és csapata rájöttek, hogy „valaminek, amit hordasz, személyesnek kell lennie”, nem lehet „geek”. A megjelenés óta találgatásoknak teret adó akkumulátoridőről is mondott félig-meddig konkrétumot:

Naponta kell majd töltened.

Ez utóbbi nem nagy újdonság, eddig is sejthettük, John Gruber is hasonlóra tippelt gigászi Apple Watch-összefoglalójában. A témák között szerepelt az Apple Pay, az Apple vadonatúj, az Egyesült Államokban most debütált digitális fizetési rendszere is. Tim Cook elmondta, hogy maga is használta már egy Whole Foods üzletben és nagyon elégedett volt vele, nem kellett a bankkártyáját keresgetnie, egyszerű és nagyszerű volt:

Egy hete üzemel. Az első 72 órában átléptük az 1 milliós határt ami a kártyák aktiválását illeti. Máris elsők vagyunk. Több felhasználónk van, mint az összes versenytársunknak együttvéve. Pedig csak egy hete indult el. Fantasztikusan érzem magam emiatt! Csak akkor lehetsz sikeres kereskedő, ha az ügyfeleid szeretnek. Ez az első mobilfizetési rendszer, ami egyszerű, anonim és biztonságos.

Persze mi mást mondhatott volna az Apple CEO-jaként. Viszont úgy tűnik, az amerikaiaknak is tetszik a rendszer, máris az Egyesült Államok legtöbbet használt érintés nélküli fizetési rendszere. Persze az ottani piacon ez annyira nem nehéz, hiszen az USA-ban gyerekcipőben jár a PayPass-hoz hasonló rendszerek terjedése. Az egyik komoly helyi kihívó a CurrentC, mely ugyan sokkal bonyolultabban működik mint az Apple Pay, mégis egyes amerikai kereskedők direkt kikapcsolják az NFC-t a kártyalehúzókból a CurrentC megoldásának előnyben részesedése miatt. Szóval a háború ezen a fronton is beindult.

Kép forrása: The Verge.
Kép forrása: The Verge.

Ettől függetlenül Tim Cook megemlítette, hogy tervezik az együttműködést a legnagyobb ázsiai online kereskedővel, a nemrég tőzsdére lépett Alibabával is, hogy Kínába is eljuttassák az Apple Pay-t. Ahogy tehát tegnap is nyilvánvalóvá vált, az Apple egyre komolyabb figyelmet fordít a távol-keleti országra.

Szóba került az adatbiztonság is, ezzel kapcsolatban Tim Cook ismét elmondta, hogy az Apple-nél különös figyelmet fordítanak a személyes adatok védelmére, és nem tervezik ezt a hozzáállásukat megváltoztatni a jövőben. Amint korábban mi is hírt adtunk róla, ez a felfogás többek között az FBI igazgatójának sem tetszik, neki elég nyíltan üzent most Cook:

Az emberek adatai a sajátjuk. […] Ha a bűnüldöző szerveknek szüksége van valamire, menjenek a felhasználóhoz és szerezzék meg tőle. Egy Fort Knox-szerű dolgot tervezünk.

Természetesen Gerard Baker nem hagyhatta ki az Apple TV-t, illetve az Apple tévés piaccal kapcsolatos terveiről szóló kérdést sem. Tim Cook erre azt válaszolta, hogy nagy terveik vannak ezen a területen, mert a piac jelenleg olyan, mint egy „időkapszula” ami a felhasználói élményt illeti:

Mintha a 70-es években élnénk. Rengeteg fejleszteni való van még ezen a területen. Hogy mit tervezünk, azt nem árulom el.

Röviden tehát ezek voltak szerintem a kulcsmozzanatok a tegnapi interjúból. Sok érdemi újdonságot nem tudtunk meg, amit kiemelnék az talán az Apple Watch megerősített egynapos akkumulátorideje, illetve az Apple Pay népszerűsége és az, hogy a technológiát tervezik máshol is bevetni. Azt pedig, hogy az Apple hogyan tervezi megreformálni a tévénézést, továbbra sem tudtuk meg Tim Cooktól.

Források: iMore, AppleInsider, The Verge, AppAdvice, MacRumors. Borítókép: Montgomery Advertiser.