MacBook_cover

Több mint együttműködés: így készülnek az Apple-csodák

#HÍREK
2015. 11. 01.

Az Apple termékei mindig is innovatív, egyedi megoldásaikról voltak híresek, most azonban komolyabb betekintést nyerhetünk a cupertinoi cég mérnöki mesterműveibe, hála Lance Ulanoffnak, a Mashable újságírójának, akinek volt szerencséje személyesen elbeszélgetni Phil Schillerrel, az Apple marketing-alelnökével arról, mi teszi az Apple eszközeit olyan különlegessé, és miből fakad az a mérnöki zsenialitás, ami miatt a cég konkurensei előtt járhat folyamatosan.

Ott volt mindenki orra előtt, mégis könnyű volt elvéteni: a 2015-ös Macbookban olyan mérnöki különlegesség rejlik, melyet még soha nem láttunk azelőtt hordozható számítógépben. Egy vékony, fekete csík a gép parányi ikerhangszóróján: könnyen összetéveszthető egy egyszerű védőborítással, pedig valójában egyáltalán nem az.

Odakint “speaktenna” néven fut, magyarosan nyugodtan elnevezhetjük “hangtennának”. Az a fekete csík ugyanis a hangszórók, valamint a Wi-Fi és Bluetooth antennák eddig sosem látott összeházasítását jelöli. Helytakarékossági okokból ugyanis az új Macbook antennái és a hangszóró teljesen egybeépültek, és egy olyan egyedi hardverelemet alkotnak, mely még nem került eddig semmilyen gépbe.

Macbook hangtenna

De nem a “hangtenna” itt a lényeg, sokkal inkább amit képvisel: azt, ahogy az Apple kigondolja, megtervezi és megépíti a termékeit.

Phil Schiller nem ad túl sok interjút. Az Apple marketingért felelős alelnöke egy olyasvalaki, aki igazán szenvedélyesen tud beszélni cégük termékeiről, illetve egykori főnökéről, Steve Jobsról. Schillert hallgatva sokszor olyan érzés járja át az embert, mintha a 2011-ben elhunyt vezető visszhangja kúszna a fülébe. Persze az is lehet, hogy sok szófordulat, amit mi már Jobshoz kötünk, eredetileg Schillertől ered.

Schiller már 1987 óta dolgozik a cégnél, így ezidő alatt rengeteg változást megfigyelhetett annak működésében.

Az elejétől fogva, a Mac arról szólt, hogy az Apple maga kezébe veszi a dolog egészét: a hardvert, a szoftvert, hogy miképp működhetnek az alkalmazások, és persze most már egyre inkább az internetes szolgáltatást is. De ez ma már egészen mást jelent, mint 20 évvel ezelőtt. Ma már ezek a különféle csapatok nemcsak összevontak, nemcsak együttműködnek valamin: olyasmit akarnak létrehozni, ami csak ennek az együttműködésnek köszönhető. Olyan problémákat akarnak megoldani, amiket csak ezzel az egyedi előnnyel van lehetőségük.

Együttműködés

Együttműködés. Visszatérő elem mind Schiller, mind John Ternus, a Mac és az iPad tervező alelnökének szavai közt. Elmondásuk szerint az innováció jelentős része, az olyasmik, mint a hangtenna, nem lennének lehetségesek a tökéletesen összedolgozó csapatok nélkül.

Képernyőfotó 2015-11-01 - 18.31.21

Ebben az esetben az Apple mérnökeinek minden tudásukra szükségük volt, hogy a lehető legnagyobb technológia a legkisebb helyen férjen meg. Ennek köszönhető az újfajta akkumulátor-megközelítés is, ahogyan a hangtenna létrejötte is.

Rájöttünk, hogy nem tudnánk jó antennát és jó hangszórót is kiépíteni, mert kompromisszumokra lenne szükség. Mindkét alkatrésznek szüksége van a helyre.

A megoldás végül az volt, hogy teljesen összeházasítsák az antennán, illetve a hangszórón dolgozó csapatokat, hogy valami egészen újat hozzanak létre, közös erővel. Ternus nevetve mesélte, mi lett a két csapat közreműködésének végkifejlete:

Végeredményként kaptunk egy csomó antenna-mérnököt, akik többet tudtak a hangszórókról, mint bárki más a szakmájukban, és egy csapat hangszóró-mérnököt, akik többet tudtak az antennákról, mint bárki más a világon.

Ez a fajta együttműködési forma manapság már a cég DNS-ébe ivódott, de ez nem mindig volt így. Steve Jobs és Jony Ive visszatérése előtt is volt kapcsolat a különböző csapatok között, de nem ilyen szoros. Sokkal kevésbé volt egyszerű az út: folymatos ingázás volt a csapatok között: egyikük feljött egy ötlettel, továbbította a másik felé, az pedig visszaküldte a saját elképzeléseikhez igazítva. Ez ma már egészen máshogy működik.

Macbook inside

A szoros munkakapcsolat mellett a tanulás és a berögződés is legalább ilyen fontos a termékek létrejöttében.

Nagyon megrögzött módon dolgozunk, és ezt még nézni is csodálatos, mert ez egy olyan folyamat, ami évről évre folyamatosan építi magát. Ez a tanulási folyamat mindig a következő termék létrehozásában segít, függetlenül attól, hogy az a cég mely részéről ered.

Létrehozni valami újat

Bár az Apple mestere a különféle egyedi megoldásoknak, vannak alkalmak, amikor ők is bővítésre szorulnak egy probléma megoldásához. De az is jellemző, hogy másokat kell változásra bírjanak, hogy fel tudjanak nőni az elvárásokhoz.

Az Apple egészen egyedi módon támaszkodik a beszállítóira: Schiller szerint nem ritka, hogy ők finomítanak a külső cégek specifikációin, és segítenek be a tervezésbe: ezáltal az általuk küldött alkatrészek is közelebb kerülnek ahhoz, amit az Apple eredetileg elképzelt.

A Macbook alaplapja elfér az ember tenyerében
A Macbook alaplapja elfér az ember tenyerében

A cég számtalan beszállítóval együttműködik, mivel végső soron nem ők gyártják maguk számára az alkatrészeket. Kigondolják, mire van szükségük, majd keresnek valakit, aki meg tudja építeni azt nekik.

Ez volt a helyzet a Corning esetében is, akik az első iPhone Gorilla Glass üvegét biztosították: a cég rendelkezett a technológiával, de akkoriban, a műanyag telefonok korában a gyártók egyszerűen nem voltak hajlandók fizetni érte, és használni. Persze a helyzet nem mindig ilyen egyszerű: gyakran az Apple sem adja ki, hogy pontosan milyen beszállítótól származnak az egyes alkotóelemek.

Ennek is oka van, méghozzá érthető: elég megnézni az A9-es chip körüli elemzéseket, melyek sorra azt boncolták, milyen minimális különbségek vannak a két különféle gyártó által szállított chipek között.

Az eredmény persze elhanyagolható, de egy olyan felkapott cég esetében, mint az Apple, garantált, hogy az egekig lesz felfújva a szituáció. Azt akarják elkerülni azzal, hogy visszatartják az alkotóelemek forrását, hogy olyasmiket lássanak bele a felhasználók az egyes termékekbe, amik valójában nem úgy vannak.

macbook usbc

Mégis, bármilyen színvonalas eszközöket is tegyenek le az asztalra, az Apple-nél sincsenek híján az egészséges önkritikának. Arra a kérdésre, miszerint mindent jól csinálnak-e, Schiller meglepő őszinteséggel felelt:

Nem, persze, hogy nem. És nem akarjuk, hogy úgy hangozzon, mintha tökéletesek lennénk. Sosem vagyunk azok, mindig még jobbnak kell lennünk, és meg kell hallgatnunk, hogy mi az amit nem csinálunk jól.

Az Apple épp ezért mindig készen áll arra, hogy újravizsgáljon régebbi ötleteket, legyen szó egy nagyobb méretű iPadről, egy Apple ceruzáról, vagy valami teljesen új dologról.

Az ilyesfajta hozzáállás miatt tűnik ki mind máig a cég a konkurenciából. Mindenkit meglepett, amikor az Apple bemutatta a legújabb MacBook helytakarékosságának kulcsát: a mindent kiváltó USB-C portot. Egy ilyesfajta vállakozás persze egyszerre bátor, és veszélyes is.

Úgy gondoltuk, a legjobb amit tehetünk, ha kitoljuk a határokat a megszokotton túlra, néha még jobban, mint ahogy azt még kényelmesnek találnánk.

Az űrhajó kilövésre vár

Valószínűleg a legtöbb Apple-dolgozó remegő izgalommal várja az Apple Campus 2 bemutatását, de érdekes kérdés, hogy milyen hatással lesz az új központ a Schillerék által oly sokat emlegetett együttműködésre. Nem fog sérülni, ha esetleg az egyik csapat a hatalmas kör egyik, míg a másik pont az ellentétes végében található?

Épp ellenkezőleg. Az új campus épp ezen együttműködés megerősítésére lett tervezve.

Az “űrhajóként” is emlegetett épület ugyanis egyetlen objektumban köti össze a dolgozókat melynek mind külső, mind belső pereme teljesen bejárható. Óriási, nyitott terekkel van tele, melyek direkt arra ösztökélik a dolgozókat, hogy be akarják járni és fel akarják térképezni.

Egyértelműen a leghihetetlenebb együttműködésre ösztökélő hely lesz, amit valaha építettek.

Egyetlen cél

A csapatok összedolgozása, és a külsős beszállítókkal való munka azonban csak az út egy részét képezi az Apple célja felé. A jelenlegi helyzet szerint egyértelmű, hogy nem az Apple vezető az asztali számítógépek, illetve a laptopok piacán az Egyesült Államokban. Ugyanakkor a többi gyártóval ellentétben, náluk pozitív tendencia figyelhető meg.

Az új Macbook akkumulátora több összekapcsolt darabból áll
Az új Macbook akkumulátora több összekapcsolt darabból áll

Az előző negyedévben a cég több mint 5,7 millió Mac gépet értékesített, és az elmúlt 12 hónapban már 20 millió felett járnak: ez több, mint korábban bármely évben. Az IDC adatai alapján az Apple tavaly már az amerikai számítógép-piac 13%-át tudhatta magáénak. Schiller ugyanakkor nem ezekkel a számokkal határozná meg eredményeiket.

Rengeteg számot és statisztikát találni, és bármelyikből lehet idézni, de a legközelebb az van ahhoz, amit most tapasztalunk, ha azt mondjuk, hogy az amerikai piaci részesedés 25%-a felé közelítünk. Ha elmész egy repülőtérre, egy kávézóba, vagy egy iskolába, egyre inkább több Mac gépet látni, mint PC-t.

Bár a legtöbb statisztika szerint egyelőre elmaradnak a Lenovo és a HP 18 és 20%-os részesedésétől, az Apple mégis képes arra, hogy növekedjen, egy olyan időszakban, amikor mindenki más zsugorodik: növekedjen egy olyan időszakban, amikor komoly változásokon megy keresztül az ipar.

A legjobbak akarunk lenni ott, ahol versenybe szállunk

Bár a felhőszolgáltatások korában sokakban felmerül a kérdés, nem csökken-e az igény a komoly, kifogástalan hardverre, Schiller egészen másképp áll hozzá.

Egy jó hardver fontossága és értéke egyáltalán nem csökkent ezáltal. Végső soron nekünk az a célunk, hogy a legjobbak legyünk a kategóriákban, melyekben versenybe szállunk. Ez az amit csinálunk, és látszik azon, ahogy a vásárlók minket választanak mindenki más helyett. Még nem hallottam olyat, hogy “mivel a felhőben vannak az adataim, jó lesz egy olcsó hardver is, és ronda is lehet”.

Schiller szerint az emberek nem csak azért választják ezeket a termékeket, mert értékelik az innovációt és összeszerelésüket. Azért választják, mert szeretik őket.

Nagyon fontos számunkra, és soha nem felejtjük el, hogy olyan felhasználóink vannak, akik tényleg imádják ezeket a termékeket.

Elmondása szerint ez azonban nem újkeletű: már az első Macek használói is kapcsolatot, kötődést éreztek gépük iránt: ez olyasmi, amit nem sűrűn érzel egy élettelen tárgy iránt. Ezt szem előtt is tartják új termékeik elkészítésében, és nemcsak fantasztikus eszközöket akarnak letenni az asztalra, de olyanokat, melyekkel azonosítani tudjuk magunkat.

campus-walk

Tőlük, nekünk

Ez, a termékek iránti szeretet az, mely miatt az Apple-től is megérdemlik a kiemelt figyelmet és maximalizmust ezek az eszközök. A csapat minden évben még jobban tud teljesíteni, mint az azt megelőzőben, hiszen folyamatosan tanulnak valamit, teljes együttműködésben.

Ha valamit megtanulsz jobban csinálni, utána építhetsz rá.

Schiller őszinte szeretettel néz végig az Apple által készített eszközökön, és érinti meg őket. Szereti ezeket a termékeket, és egészen biztos benne, hogy mi is fogjuk.

Forrás: Mashable