imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Rendeld elő már most az iPhone X-et!

Történetének legnagyobb változása előtt állhat Siri


Rendszeres Shuffle olvasóink már bizonyára tudják, hogy a Siri fejlesztése Eddy Cue Szolgáltatások csapatától átvándorolt Craig Federighi OS csapatához. Bár apróságnak tűnhet, a változtatás Siri eddig legnagyobb fejlődését hozhatja magával. Elmagyarázzuk, miért.

Ez a lépés akár még úgy is tűnhet, mint az Apple büntetése Eddy Cue felé. Bár Cue csodákat művelt olyan szolgáltatások stabilizálásával és ráncfelvarrásával, mint az Apple Maps, az iCloud vagy az Apple Music, nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a Siri fejlődése mintha megakadt volna a kezei alatt. Történt persze egy, s más, de közel sem annyi minden, mint amennyit a felhasználók joggal elvárhattak volna a megjelenésekor úttörőnek számító virtuális személyi asszisztenstől.

Hogy ennek mi az oka? Nem, nem az, hogy Cue nem ért ahhoz, amit csinál, sőt ellenkezőleg:

a Siri fejlődése azért lassult le, mert Cue nagyon is érti a feladatát.

Eddy Cue

A Szolgáltatások tipikusan egy olyan terület, ahova egy „fixáló” emberre van szükség. Ha belegondolunk, az Apple Maps, az Apple Music és az iCloud is mind-mind olyan szolgáltatás, melytől elsősorban azt várjuk, hogy stabilan, megbízhatóan, hiba nélkül működjön, nem pedig azt, hogy hónapról-hónapra látványos fejlődést, új funkciókat és hasonlókat hozzon. Márpedig Eddy Cue nagyon profi ezen a területen. A felsorolt szolgáltatásokkal igazából sosem a funkciók, hanem a funkcionalitás terén akadtak problémák.

A Siri lassú fejlődését részben az okozta, hogy Cue a többi szolgáltatásnál már bevált recepttel dolgozott az asszisztensen is. Lassú, apróbb fejlesztések, cserébe stabil, megbízható működés. Igen ám, de a Siri pont egy olyan dolog, ahol sokkal jobban várnánk az új funkciókat, még ha azok nem is hibátlanok az első perctől fogva.

Ha fáj a hátad, gerincspecialistához kell fordulni, nem szívsebészhez.

Az, hogy a Siri felügyelete átvándorol Craig Federighi OS csapatához egyszerűen csak azt jelenti, hogy oda csatolják az asszisztens fejlesztését, ahová mindig is való volt. Közel sem arról van szó, hogy Federighi jobb vagy ügyesebb, mint Cue – mindketten máshoz értenek. És azt a munkát, amire most az Apple-nek szüksége van ezesetben Federighi tudja jól (jobban) megcsinálni. Cupertinónak már évek óta elég stabil az infrastruktúrája, hogy back-end oldalról ne legyenek problémák Sirivel. Ideje újra a felhasználók felé fordulni. Erre kell az OS csapat, akik mindig is az olyan termékekre és fejlesztésekre fókuszáltak, melyek gyors, innovatív megoldásokat igényelnek. Ehhez értenek, ennek a területnek a specialistái.

Ennek a lépésnek már évekkel ezelőtt meg kellett volna történnie. Most Tim Cook feladata lesz, hogy visszakormányozza a dolgot a helyes útra. Kezdésnek mindenképpen kiváló ötlet volt a váltás. Federighiben pedig joggal bízhatunk. Az idei WWDC-n már ő prezentálta a legtöbb Sirihez kapcsolódó újítást, az előadásából pedig úgy tűnik, neki és csapatának már most van talonban egy rakat kiváló ötlete.

Craig Federighi

Fontos ugyanakkor hozzátenni, hogy önmagában a megfelelő vezető és az átcsoportosítás nem elég. Federighinek helyreállító munkát is kell majd végezni. Csak egy olyan csapat tud jó terméket alkotni, mely nemcsak azt tudja, min kell dolgozni, hanem szívesen is teszi azt. Emellett, pedig a cégen belül is ki kell harcolni, hogy Siri még nagyobb hangsúlyt kapjon. Ez akármilyen egyszerű feladatnak is hangzik, egy ekkora vállalati közegben koránt sem lesz sétagalopp.

Ha az Apple-nek sikerül tényleges, érzékelhető változtatásokat elérnie Sirivel kapcsolatban, az egy nagyon nyerő ciklust vonhat maga után. Az új fejlesztések nagyobb felhasználói elégedettséghez vezetnek, ezáltal megnövekedik az asszisztensre fordított hangsúly, a cégen belül nagyobb presztízse lesz a Siri csapatnak, ezáltal új, neves szakembereket és fiatal tehetségeket vonhatnának be a projektbe, akik még több új innovatív megoldást hoznak, és így tovább, és így tovább…

Siri

Az Apple szemei előtt most elsősorban ennek a célnak kell lebegnie. Az irány jó és nem csak a mostani átcsatolás miatt. Az utóbbi időben érezhetően olyan lépéseket tettek, melyek elsősorban a szakmabelieket célozták meg, ezáltal is növelve a csatlakozási kedvet. Egyrészt nem is olyan régen vettek pár kisebb kapcsolódó startupot. Aztán ott van az az engedmény is, hogy az alkalmazottak szabadon publikálhatják kutatásaikat, így a tudósok egybe tudják kötni Siri fejlesztését a tudományos karrierük előrébb mozgatásával, ami szintén nem utolsó szempont. Végül pedig a frissen elindított MI folyóirat is egy nagyon szimpatikus lépés, amiért még ráadásul díjat is kapott a vállalat tavaly.

Bizakodóak lehetünk tehát a jövővel kapcsolatban, amire szükség is van, hiszen egyértelműen az MI és a virtuális személyi asszisztensek képezik most a techiparban azt az ágat, amire a mobilpiac telítődése után a gyártók fókuszálhatnak. Márpedig az sem a piacnak, sem nekünk, Apple felhasználóknak nem lenne jó, ha kedvenc vállalatunk kiesne a versenyből.

Forrás: iPadInsight

Sajnos a magyar nyelven kommunikáló Siri érkezésre egyelőre nem túl nagy az esély. Ennek okairól ebben a két részes interjúban beszélgettünk Dr. Német Gézával, a BME docensével. Arról, hogy miként tanul meg egy új nyelvet Siri, itt olvashattok részletesebben.

iPhone X - előrendelhető
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!