imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

iPhone 8

Itt találsz mindent az iPhone 8-ról

Túl agresszíven tárgyalt az Apple a műsorszolgáltatókkal


Elég régóta lehet hallani azokat a híreket, miszerint az Apple saját online videó-streaming szolgáltatást indítana. Az Apple Music után ennek lenne is értelme, mégsem láthattunk semmiféle előrelépést az ügyben az utóbbi hónapokban-években – sőt, Eddy Cue nemrég kategorikusan cáfolta, hogy lennének hasonló terveik.

Most azonban a Wall Street Journal egy hosszabb cikkben arról ír, hogy nem csak hogy voltak ilyen tervei az Apple-nek, de nagyon is vannak, sőt, már korábban komoly partnerekkel ültek le tárgyalni az ügyben. A tárgyalások azonban félresiklottak, ami több tényezőre is visszavezethető.

Shalini Ramachandran és Daisuke Wakabayashi a Disney-eset leírásával kezdik cikküket. Az Apple-nek minden oka megvolt arra, hogy bizakodjon a sikeres megállapodást illetően: a Disney vezérigazgatója, Robert Iger az Apple igazgatótanácsának tagja, és Steve Jobs révén mindig is jó kapcsolatban volt egymással a két cég. Amikor azonban meghallották Eddy Cue feltételeit, őszintén megdöbbentek: a tévézésben és Hollywoodban évtizedek óta bevett gyakorlatokat borított volna fel.

Az Apple konkrétan évekre be akarta volna fagyasztani a Disney számára fizetendő díjakat, holott az iparágban évente szoktak megállapodni ezekről. Hasonló feltételekkel mentek tárgyalni a  21st Century Foxhoz és a CBS-hez is. Hogy mi lett a vége? Egy szó sem esett a saját videós streamingről amikor tavaly bemutatták az új Apple TV-t, holott elég sokan várták, hogy valami hasonlóval készül az Apple az új hardver mellé.

Márpedig a szolgáltatások egyre fontosabbak a cupertinóiak számára. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy egyre nagyobb és nagyobb figyelmet szentelnek ennek a kategóriának a negyedéves jelentések során, és ez az a kategória, ami stabil bevétel és profitnövekedést hozott még az amúgy meglehetősen gyengére sikerült elmúlt fél évben is.  Úgy tűnik, hogy ami a 2000-es években sikerült Steve Jobsnak – ráerőltetni az akaratát a lemezkiadókra – az most nem sikerül Eddy Cue-nak és a csapatának a tartalomgyártókkal.

Eddy Cue
Eddy Cue az új Apple TV-ről beszél tavaly szeptemberben. | Kép forrása: WSJ

A Wall Street Journal szerint a médiacégek attól félnek, hogy ha beleegyeznek az Apple feltételeibe, azon más kábelszolgáltatók is felbátorodnának, és hasonló engedményeket követelnek majd maguknak. Az egyik tartalomgyártó képviselője név nélkül ezt mondta a lapnak:

Sok kihívással kell szembenéznünk, de nem várunk a szőke hercegre, mint ahogyan azt a zeneipar tette.

A cikk szerint az Apple már 2009-ben gondolkozott egy előfizetéses tartalomszolgáltató rendszeren. Sőt, magasabb díjakat fizettek volna, mint az egyes műsortovábbítók, azonban csak bizonyos csatornákra „fizettek volna elő”, nem egész csomagokra, így végül a tervből nem lett semmi. Két évvel később a Time Warner Cable kereste meg őket, hogy valamiféle együttműködésről tárgyaljanak. Az Apple azonban havi 10 dollárt kért volna előfizetőnként, Apple ID-hoz kötötte volna az előfizetést, és a saját szoftverüket használták volna. Ez utóbbit egyáltalán nem voltak hajlandóak megmutatni – az egyik megbeszélésen állítólag annyit kértek tőlük, hogy csak skicceljék fel egy papírra, mire a válasz az volt:

Jobb lesz, mint bármi amit eddig láttak.

Apple TV

Egy meglehetősen kellemetlen 2013-as szituációról is ír a Wall Street Journal. Eddy Cue a Time Warner Cable és a Time Warner vezérigazgatójával (ez utóbbi érdekeltségébe tartozik többek között az HBO, a TNT, és a CNN) találkozott egy manhattani, a Cantral Parkra néző irodában. A tévések igencsak meglepődtek:

Mr. Cue 10 percet késett, farmert és teniszcipőt viselt zokni nélkül, valamint egy Hawaii-ing volt rajta. Mindenki más öltönyben várt rá.

A tárgyalás nem haladt túl gördülékenyen. Az Apple teljes évadokat akart a legnépszerűbb sorozatokból, rögzíthető műsorokat, átugorható reklámokat. A tévések véleménye szerint az Apple egyáltalán nem volt tisztában azzal, hogy hogyan működik ez az iparág – az Apple csak annyit mondott, hogy az új dolgokhoz néha felkavaró változásokra van szükség. Ezután nem meglepő módon a kapcsolat elhidegült, és 2014-ben az Apple új stratégiával próbálkozott.

Ezúttal az volt a terv, hogy csak a legfontosabb csatornákat kínálják az embereknek kis csomagokban – erre valószínűleg sokan vágytak volna. Az iparág azonban nem így működik. Az Apple 30 dolláros havidíjat akart volna kérni a szolgáltatásért, és ebből „fejtették volna vissza”, hogy milyen tartalmakat kínálnak. A Disney csatornáit 13 dollárra taksálták, ennyit lettek volna hajlandóak fizetni érte, és azt kérték, a cég válassza ki, hogy mit ad ezért. A Time Warner például azonban magasabb díjat és több csatornát akart a csomagba tenni.

Ezután ismét változott a koncepció, és ennek a jeleit már mi is láthatjuk. Az új Apple TV tvOS rendszerére a tartalomgyártók és műsorszolgáltatók saját alkalmazásokat fejleszthetnek, a felhasználók ezeken keresztül nézhetik az adott programokat. Ezen kívül az Apple saját tartalmakkal is készül: jön a Planet of the Apps, a Dr. Dre életéről szóló sorozat, és egészen friss hír a Carpool Karaoke megvásárlása – igaz ezekkel leginkább a jelenlegi szolgáltatásaikat reklámoznák.

Planet of the Apps

A fentieken kívül a Wall Street Journal szerint előzetes tárgyalásokat kezdtek hollywoodi vezetőkkel nagy költségvetésű saját sorozatok gyártásáról is – például a House of Cardshoz hasonlóakról. A saját sorozatok új lendületet adhatnának az iTunesnak is, melynek bevételeit állítólag számottevően megtépázta a Netflix és a hasonló szolgáltatások. Versenyben voltak állítólag a Top Gear eredeti csapatával készülő új sorozatért is, de egyes források szerint inkább csak azért licitáltak, hogy felsrófolják az árat a sorozatot végül megnyerő Amazon számára.

Forrás: The Wall Street Journal via The Verge.

Apple Watch akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!