imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A jövő megérkezett!

Az Apple bemutatta az iPhone X-et

Apple Watch

Van értelme Apple Watch-csal fogyni?


Sokan azt állítják, hogy a sportolás csak elhatározás kérdése, és ebben nem fognak segíteni a fitneszkütyük. Mégis azt tapasztaljuk, hogy egyre többeket motivál egy óra, ami nem hagy lelkiismeret furdalás nélkül tespedni. Mi az igazság?

Mielőtt vásárolsz egy Apple Watch-ot, biztosan elgondolkodsz mitől is lesz ez jó neked. Valószínűleg kevesen vannak, akik csak azért veszik, hogy menőn tudják megmondani mennyi az idő. Az egyik legfontosabb funkció, biztosan az aktivitásmérés. Nem kevesen tehát nagy reményeket fűznek a termékhez: mostantól naponta sportolok, leadok 10 kilót, egészségesebben élek stb. Kétségtelen, hogy pusztán egy óra ehhez nem lesz elég, de sok mindenben viszont rengeteget segíthet.

Ennek megvan a tudományos alapja is, nézzük meg bővebben miket lehet tudni.

Apple Watch

Mit csinálnak az aktivitásmérők?

Két fő funkciót lehet kiemelni. Az egyik, hogy megmondja, hogyan és mit csinálj. A második, hogy ne hagyjon élni, amíg ezeket tényleg meg is valósítod. Ennek értelmében a világ legjobb fitneszketyeréje sem ér semmit, ha nem fogadod meg a tanácsait, a dolog rajtad áll.

Jók az Apple Watch javaslatai?

Alapvetően az Apple órája három dolog miatt zargat: ülj kevesebbet, mozogj többet, hozzál el edzeni. Ezeket mérik a jól ismert Stand, Move és Exercise körök.

Az Apple persze semmit nem ígér, mi lesz hogyha betartod ezeket a tanácsokat. Joggal merülhet fel a kérdés tehát, hogy valóban van rá bármi bizonyíték, hogy érdemes megfogadni a javaslatokat? Tényleg lehet fogyni, egészségesebbnek maradni teljesítve a köröket?

Apple Watch

Ezeket a kérdéseket feltette a Cult of Mac újságírója is Brandon Ballingernek, aki a Cardiogram nevű alkalmazás egyik kitalálója. Azt tudni kell az appról, hogy az egyik piacvezető egészségfigyelő alkalmazásról van szó, aminek középpontjában a szív áll.

Honlapjukon ez áll:

A szíved naponta 102 ezerszer dobban. Mindenre reagál, ami az életedben történik. Legyen az az étkezési szokásod, az edzéseid típusa, egy stresszes nap vagy egy boldog emlék.

Apple Watch

Ballinger ebből kifolyólag egy rakat információval tudott szolgálni. Már csak azért is, mert nemrég készítettek egy tanulmányt 6 668 ember bevonásával, az alkalmazás felhasználói közül. Ebben a nyugalmi pulzus és az általános egészségügyi állapot összefüggéseit kutatták.

Miért fontos ez? Az alacsonyabb nyugalmi pulzus jobb szívfunkciókat, és általánosan egészségesebb kardiovaszkuláris (szív és érrendszeri) állapotokat sejtet. Tehát ha az Apple Watck körei bármit is érnek, akkor annak jelentkeznie kellene a nyugalmi pulzus értékeknél is. A jó hír, hogy pontosan ezt találta Ballinger és csapata.

Apple Watch és nyugalmi pulzus

Ahogy a grafikonon is látszik, azoknak a felhasználóknak, akik több percet töltöttek edzéssel (zöld), és azoknak, akik több kalóriát égettek (piros) áltlagosan alacsonyabb volt a nyugalmi pulzusuk.

Átlagosan minden 18 perc edzés 1 bpm (szívverés/perc) csökkenést okozott a nyugalmi pulzusban. Ugyanígy, 178 kalóriányi napi mozgás is 1 bpm-et csökkent. – mondta Ballinger.

Apple Watch

Persze ebből még nem lehet levonni egyeneságú következtetést. Lehet az is, hogy akik többet mozogtak, azok eleve fittebbek voltak, nyilván egy maratonfutó többet fut naponta, mint én évente, nem csoda hát, hogy ez az összefüggés megjelent a grafikonon is.

De, ha még igaz is az összefüggés, az csak egy közbülső eredmény. Az igazság az, hogy nagyjából fogalmunk sincs róla, mennyiben javítja az életminőséget az Apple Watch. Nem csoda tehát, a cég szűkszavúsága e téren.

De mi a helyzet az ajánlásokkal?

Apple Watch

Ahhoz, hogy ezt megtudjuk érdemes összevetni a köröket a WHO (Egészségügyi Világszervezet) felnőtteknek szóló egészségörző javaslataival:

• Végezz hetente minimum 150 perc enyhe, vagy 75 perc erőltetett intenzitású gyakorlatot.
• A testmozgás minimum 10 percig legyen egybefüggő
• Még jobb az egészségnek, ha az edzés mennyiségét tovább növeled (300 perc enyhe, 150 perc erőltetett edzés / hét)
• Csinálj erőnléti (pl: súlyzós) edzéseket legalább hetente kétszer

Ezekből a pontokból, az első három tökéletes összhangban van az Apple-féle ajánlásokkal. A negyedikről viszont nem szól az óra, így ha tutira akarsz menni érdemes kiegészíteni a köröket ezzel a javaslattal.

Bár a WHO nem említi, de fontos, hogy a sok ülés sem túl egészséges. Ezt persze mindenki tudja, azt viszont nagyon senki sem, hogy mennyit segít a problémán az, ha pár percre felállunk, ahogy az Apple is javasolja. Az biztos, hogy a semminél több, de konkrét adatokat ezügyben nem lehet találni.

Apple Watch

Mennyire segít betartani a célokat?

A tudományos nyelvben az Activity app egy “viselkedést változtató beavatkozás”. Nem csak azt mondja meg mit csinálj, hanem segít úgy berendezni az életed, hogy a mozgás a mindennapok része legyen. És ez fontos, mert az ember hajlamos beleragadni a megszokott napi rutinba, így elkelhet egy kis ösztönzés.

A kérdés, hogy ebben mennyire tud segíteni egy hordozható kiegészítő. Rossz hírem van: úgy tűnik nagyjából semennyire. A Pittsburgi Egyetem két évet felölelő kutatása alapján legalábbis, a hordozható ketyeréktől sokkal kevesebbet fogytak a népek, mint a sima elhatározástól.

Apple Watch

Ezt persze hamar felkapta a média és sorra jelentek meg a cikkek, hogy mehetnek a kukába a fitneszkarkötők. De a dolog nem ilyen egyszerű. A kutatáshoz a BodyMedia fit Core nevű eszközét vették alapul, aminek a gyártása közben meg is szűnt. Azt nem tudhatjuk, hogy mennyire igaz ez más kiegészítőkre, különösen az Apple Watch-ra. Könnyen elképzelhető, hogy más eredményeket kaptak volna a kutatók.
Ilyenkor sokat számít a pszichológia. Egy szép (és drága) tárgyra lehet, hogy jobban hallgatunk. Nem mindegy az sem, hogy milyen szavakkal ösztönöz: Csodás reggel ez egy gyors kocogásra, vagy menj futni, dagadt. Nyilván ilyet egyik sem mond, de a megfogalmazás sokat számíthat a végeredményen.

Apple Watch

Megint ott vagyunk tehát, hogy nem tudjuk mennyiben változtat a magatartásunkon az Apple Watch.

Akkor mi az igazság?

Ezt nem lehet egy mondatban megfogalmazni. Azt biztos, hogy rengeteg olyan történet kering a neten, amik arról tanúskodnak, hogy emberek rengeteg kilótól szabadultak meg pusztán az Apple Watch miatt. De nem kell olyan messzire mennünk. Handrás is az óra miatt kezdett jobban odafigyelni magára, jelenleg 535 kimaxolt körrel rendelkezik zsinórban. A blogjában többször be is számolt az eredményekről.

Apple Watch achivement

Példákkal persze bármit be lehet bizonyítani. Mindenkinek van egy ismerőse, akinek a nagyapja 2 éves kora óta dohányzik, és mégis most 123 évesen is kézenállva sétál haza az ultramaratónról. Az viszont biztos, hogy nagyon sokat számít az egyén akaratereje a dologban.

A teljes képhez hozzátartozik, hogy nem azért nem tudunk pontos adatokat, mert nincs is jótékony hatás. Mozogni, odafigyelni magunkra sosem lesz káros. Egész egyszerűen, ahhoz, hogy tudományosan ki lehessen jelenteni valamit nagyobb vizsgálatok szükségesek. Kellene pár ezer ember, két részre kéne osztani őket: egy Apple Watch és egy a nélküli csoport, majd jópár éven keresztül meg kéne figyelni milyen eltérések adódnak köztük. Nyilván ezt egy 2014-ben bemutatott termékkel elég nehéz holnapra kivitelezni.

Apple Watch

Az Apple Watch egy eszköz, ami sokat tud segíteni a használójának céljai elérésében. De ugyanúgy, ahogy nem várhatjuk el, hogy a golyóstollunk magától megírja a doktori disszertációnkat, úgy az órától sem remélhetjük, hogy lefogyaszt minket miközben a fotelből nézzük a tévét.

Forrás: Cult of Mac

Back to School Akció
Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!