cover

Vaskos pert varrt az Apple nyakába az ausztrál fogyasztóvédelem

#HÍREK
2017. 04. 06.

Kis fáziskéséssel, de eszükbe jutott az ausztráloknak az Error 53 néven elhíresült „botrány”, és úgy gondolták, be kéne perelni az Apple-t. Sok sikert hozzá.

Az Ausztrál Verseny- és Vásárlásfelügyeleti Bizottság (Australian Competition and Consumer Commission), röviden ACCC a mai napon szövetségi peres eljárást indított az Apple ellen a cég „szigorú javítási és garanciális eljárásai” miatt, külön kiemelve az Error 53-at. Aki esetleg nem emlékezne rá, itt a tavaly év eleji történet röviden:

Több felhasználó is panaszkodott, hogy használhatatlanná vált a készüléke miután egy rejtélyes 53-as hibaüzenet jelent meg rajta – a problémát pedig az Apple szervizek sem tudták megoldani. Kiderült, hogy minden esetben azután támadt a zavar, hogy az érintett készülékeket nem hivatalos szervizben javították, majd egy iOS frissítés letöltése után kukázódott a telefon. Az ok egyszerű és érthető volt: ha a rendszer azt érzékelte, hogy megpiszkálták a TouchID-t, akkor a felhasználó adatainak biztonsága érdekében a telefon öngyilkos akciót hajtott végre.

Touch ID

Valóban kicsit túlzásnak tűnt ez a reakció, azért mégsem nukleáris indítókódok vannak általában az userek telefonján, hogy indokolt legyen az önmegsemmisítés, de az azért látszott, hogy alapvetően nem ártó szándékról volt szó. Persze a sajtó hatalmas ügyet kerített a dologból, ügyvédek akarták garázdasággal vádolni az Apple-t és a többi. Aztán a cég rövid időn belül egy frissítéssel egyszerűen megoldotta a dolgot, a történetet pedig lassan mindenki elfelejtette.

Kivéve az ausztrál vásárlásfelügyeletet, akik úgy látszik, sose bocsátják meg az Apple-nek a fiaskót. Azzal érvelnek, hogy amikor a vásárló megvesz egy terméket, akkor jogosult bizonyos garanciára. Ebbe beletartozik az is, hogy a termék fenntartja a minőségét, alkalmas marad a rendeltetésének betöltésére és megőrzi a többi fontos „karakterisztikáját” is, ami jellemzi. Ezek a biztosítékok szerintük pluszba járnak a hivatalos garanciához, a cégeknek pedig kutya kötelessége bármi áron orvosolni, ha bármelyik előbb felsorolt feltétel nem teljesül. Az ACCC szerint tehát az, hogy egy terméket külső fél javított, még nem ad jogot az Apple-nek arra, hogy elutasítsa a garanciális javítást.

Elutasítani egy vásárló garanciális jogait csak azért, mert nem hivatalos szervizben végezte készülékének javíttatását, nem csak az adott vásárlóra hat, hanem a többi ügyfelet is eltántoríthatja attól, hogy tájékozott döntést hozzon készülékének javítási lehetőségeit illetően, beleértve annak lehetőségét, hogy a hivatalos gyártónál olcsóbb szerviz megoldás után nézzen.

touch-id-cover

Belátható, hogy ez az érvelés nehezen állja meg a helyét. Ha valaki a sarki gyrososnál javíttatja meg a telefonját, akkor ne az Apple-nek kelljen felelősséget vállalni azért, ha a „szakember” rossz helyre csavarozza vissza az adatlapot. Éppen ezért vannak kijelölt hivatalos szervizek, ahol a vásárlók garanciát kapnak rá, hogy a javítás biztonságosan történik. Ettől függetlenül, mint említettem, az Apple elismerte, hogy a konkrét eset nem volt túl szerencsés, kiadták a javítást, sőt, visszatérítették azoknak a javítási költségét, akiknek emiatt kellett szervizhez fordulniuk.

Ennél sokkal többet már nem nagyon lehet tenni hasonló esetben, de majd kiderül, hogy a bíróság is így látja-e…

Forrás: 9to5mac