imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

A Lightning csatlakozó olyan mint a köldököd

Így tisztíthatod meg

Withings Aura teszt


Lassan a mindennapok legtöbb területére létezik valamiféle okoskiegészítő. Mi is teszteltünk már okosórát (nem is egyet), okoskamerát, okosizzókat, sőt, még okosvízforralót is. A mai tesztalanyunk egy olyan tevékenységünket hivatott figyelni, mely akár az életünk egyharmadát is kiteszi: a Withings Aura kifejezetten az alvásfigyelésre lett kifejlesztve.

Nem ez az első Withings-termék ami nálunk jár, a két Activité okosóra mellett Handras nagy megelégedéssel használja a cég egyik okosmérlegét is. Alapvetően elégedettek voltunk a márka megoldásaival, és nincs ez másképp az Aura esetében sem, bár ne szaladjunk ennyire előre. Több olyan kiegészítő létezik, ami figyeli az alvásunkat, ilyenek a különböző fitneszkarpántok és okosórák is, de akár az iPhone-unkat is használhatjuk erre a célra a Sleep Cycle alkalmazás segítségével. Nos, a Withings Aura a kategória királya, a nagyvad, a Ferrariba oltott Rolls-Royce, minden más megoldás komolytalannak tűnik mellette. De vajon tényleg annyival jobb, mint egy egyszerű 1 eurós alkalmazás?

Mielőtt belevágnánk, ejtsünk pár szót arról, hogy hogyan is alszik az ember, és miért lehet praktikus egy ilyen okoskiegészítő használata. Az alvás-ébrenlét állapotok változása sajátos időzítő mechanizmusok szerint történik.[1] Nagyon nem megyünk bele most a részletekbe, a lényeg annyi, hogy ez egy biológiai folyamat, melyért többek között a szerotonin nevű neurotranszmitter és a melatonin nevű hormon felelősek: szólnak, hogy mikor kell aludnunk, és mikor kell felébrednünk.

Ha már alszunk, alvási ciklusokon megyünk keresztül. Egy ilyen ciklus 90-120 percig tart, és a cikluson belül öt fázis különböztethető meg: 4 NREM (Non-Rapid Eye Movement) és 1 REM (Rapid Eye Movement) szakasz, ebből a REM az, amikor álmodunk, viszont az összes közül ez a legéberebb állapot, innen a legkönnyebb felébredni is. Az alvási stádiumokat és ciklusokat egy úgynevezett hypnogramon ábrázolhatjuk, ami például így néz ki:[2]

Hypnogram

Ebből jól látszik, hogy a mélyalvás fázisok (NREM 1-4) idővel egyre rövidülnek,valamint az is, hogy a stádiumok kötött sorrendben követik egymást: 1-2-3-4-3-2-1-5. A sorrend olyannyira szigorúan kötött, hogy ha valakit a négyes stádiumban ébresztünk fel, akkor mielőtt tudatára ébredne, végigjárja a 3-2-1-5 fázisokat. Az, hogy valakinek mennyi alvásra van szüksége, egyénileg változik: vannak, akik 4-5 órával is vígan beérik, másoknak 8-9 órára van szükségük. Az azonban közös pont, hogy ha egy külső inger hatására nem akkor ébredünk, amikor az természetes lenne („lefutott” 5. fázis után), úgy érezzük, hogy nem pihentük ki eléggé magunkat. És itt jön a képbe az ébresztőóra: ez kíméletlenül beleüvölt reggel a fülünkbe, tekintet nélkül arra, hogy például éppen az NREM 4 stádiumban vagyunk.

Erre a problémára próbálnak megoldást nyújtani az olyan okoskiegészítők (és alkalmazások), melyek rendelkeznek intelligens ébresztési funkcióval. Figyelik a mozgásunkat alvás közben, ez alapján következtetni tudnak arra, hogy éppen melyik fázisban járunk, majd a végső időponthoz képest beállított időintervallumban (általában 30 perc) a lehető legmegfelelőbb időpontban ébresztenek – ideális esetben a REM-fázisban. Ez azt jelenti, hogy ha például 7 órára állítjuk az ébresztőt, akkor 6:30 és 7:00 között a legéberebb állapotunkban szólal meg (vagy kezd el rezegni) az eszköz.

Nincs ez másként a Withings Aura esetében sem. A különbség azonban már a doboz megpillantásakor elég szembetűnő a többi hasonló kiegészítőhöz képest. Az Aura doboza ugyanis hatalmas. Persze ha tudjuk, hogy mi lapul benne, ez azonnal érthető. A Withings okoskiegészítője ugyanis nem egy újabb karpánt, vagy felcsíptethető szenzor, hanem egy két részből álló rendszer. Az egyik az éjjeliszekrényre helyezhető központi egység, a másik pedig az ágyba tehető érzékelő.

Withings Aura

A központi egység tulajdonképpen egy fehér henger, bár engem egyértelműen a hajókon található szellőzőkürtőkre emlékeztet. Kb. 30 centi magas, műanyagból készült, fényes fehér felülettel. Ezen alul egy hangszóró van egy világító digitális órával, a „kürtő” belsejében pedig egy változtatható színű LED helyezkedik el. A hátulján találjuk a tápcsatlakozót, illetve három darab USB portot. Ebből kettőre az Aura szenzorait csatlakoztathatjuk, a harmadikkal pedig az iPhone-unkat tölthetjük. Amit nem láthatunk szabad szemmel az az, hogy az eszköz tetején és – szemből nézve – jobboldalán egy-egy érintőfelület helyezkedik el, melyeknek majd a vezérléskor vehetjük hasznát.

Maga a szenzor szövetborítást kapott, a belsejében helyezkednek el az érzékelők, az egyik oldalán az elektronika, a központi egységhez pedig egy puha szövetborítású, meglehetősen hosszú (4 méter) USB-kábellel csatlakoztathatjuk. A szenzor szövetborítása mosható. Első ránézésre elég kényelmetlennek tűnt, mivel másfél centi vastag, és az érzékelők is hosszában tagolják, de aztán megláttam, hogy ezt bizony nem a lepedő alá kell tenni, hanem egyenesen a matrac alá az ágyban. 70 cm széles, így pont kitölti egy kisebb dupla ágy felét – ha két ember alvását szeretnénk monitorozni, egy második érzékelővel azt is megtehetjük (a dobozban egy van).

Itt álljunk meg egy pillanatra, mert a szenzor elhelyezése elég trükkös. A kemény részét elvileg ki kell lógatni a matrac alól, nekem viszont olyan ágyam van, ahol a matrac egy keretben van, ráadásul a fém láb is pont ott húzódik hosszában, ahol a vége kilógott alóla, így első próbálkozásnál minden mozdulatra nekiütődött a kilógó rész a lábnak, ami eléggé idegesített. Probléma egy szál se, a leírás alapján nyugodtan betehetjük az egész érzékelőt a matrac alá – én is így tettem. A következő amire figyelni kell, hogy maga a szenzor a mellkasunk vonala alatt húzódjon. Én lusta voltam elolvasni a kézikönyvet, ezért először csak úgy találomra bedobtam kb. a függőleges hossz közepére, aztán csodálkoztam, amikor pontatlan és hiányos adatokat kaptam. Kicsit féltem, hogy bezavar majd az, hogy hajlamos vagyok összevissza átlósan keresztben feküdni, de végül ez egyáltalán nem jelentett gondot a helyes pozíció belövése után.

Withings Aura

Nosza, üzemeljük be a rendszert! A Withings Aura a gyártó ingyenesen letölthető alkalmazásával használható – egyelőre csak iOS-en. Az app elindítása után kiválaszthatjuk, hogy egy új készüléket szeretnénk beüzemelni, ezután lépésről lépésre végigvezet a teendőkön a szoftver. Én itt egy kis problémába ütköztem, ugyanis az utolsó lépésnél visszadobott a kiindulóállapotba, és utána mindig azt mondta, hogy a beállítás sikertelen. Az Aura újraindítása után gond nélkül működött a dolog, de hogy a „kedvenc” szófordulatommal éljek, „ennyi pénzért igazán nem ezt várja az ember”. A Wi-Fi adatokat automatikusan átveszi az iPhone-ról – ebből már kitalálható, hogy az Aura Wi-Fin kommunikál a nagyvilággal (b/g/n), valamint Bluetooth is van benne.

Az ébresztés idejét is az appban állíthatjuk be. Ha lefekszünk aludni, a központi egység tetejét kell kicsit hosszabban megérinteni az alvásprogram elindításához (dupla koppintás a leállítás). Első alkalommal ekkor nagyon néztem, hogy mi az a hangos zúgás a hangszóróból, azt hittem, csak bekapcsolta a reggeli ébresztéshez, gondoltam is, hogy nem lesz ez így jó, mert nagyon kényes vagyok az ilyesmire, csak teljes sötétségben és csöndben tudok aludni – arról ne is beszéljünk, hogy pirosan kezdett világítani a LED a kürtőben. Aztán rájöttem, hogy ez bizony a tenger morajlása akar lenni mesterséges naplementével.

Withings Aura

Gondoltam adok neki egy esélyt, megpróbálok ilyen „zajban” és fényben aludni, és végül sikerült is gond nélkül elaludnom. A piros fény egyébként azért praktikus, mert az agyunk erre indítja be az alvási folyamatot. A hangerőt az Aura jobboldalán lévő érintőfelülettel szabályozhatjuk, ha úgy éreznénk, hogy mégiscsak túl hangos, és természetesen teljesen le is némíthatjuk az eszközt. A hang és a fény idővel fokozatosan elnémul és elhalványul. Az ébresztés is hasonlóan működik: kék fénnyel szimulált napfelkeltével (ettől éberebbek leszünk), és a beállított ébresztőhanggal a megadott intervallumban akkor, amikor elvileg a legéberebb fázisban vagyunk.

A Health Mate alkalmazáson belül aztán visszanézhetjük, milyen minőségű éjszakánk volt, pontosan mennyit aludtunk, hányszor ébredtünk fel, stb. Itt kicsit bosszantó, hogy mivel a Withings Aura közvetlenül a felhőbe szinkronizál, majd onnan tölti le az adatokat az app, nem láthatjuk azonnal hogyan aludtunk éjszaka, nekem volt, hogy 20 percet is várnom kellett, mire meg tudtam nézni. Ezt mondjuk kiküszöbölhetjük azzal, ha kábelen kötjük össze a iPhone-unkkal. A fentebb már megismert hypnogramon kívül – a fázisokat többek között a légzésünk és a mozgásunk megfigyelésével ismeri fel a rendszer – további érdekes adatokkal is találkozhatunk.

Withings Aura

Természetesen láthatjuk, hogy összesen mennyi időt töltöttünk az ágyban, ebből mennyit alvással, és ez hogyan viszonyul az ideálisnak vélt 8 órához. Alatta összesítve azt, hogy mennyi ideig tartottak a különböző fázisok, majd azt, hogy mennyi idő alatt aludtunk el és hányszor ébredtünk fel, illetve az átlagos pulzusunkat is. Hoppá, átlagos pulzus, hát azt hogy? Úgy, hogy az Aura nem csak szigorúan az alvást figyeli, hanem pár más adatot is. Az egyik ilyen a pulzus, bár ötletem sincs, hogy erre hogyan képes egy egész matracon keresztül, de ha rossz helyre tesszük az ágyban, tényleg nem tud mérni. A másik ilyen a szoba megvilágítása, vagyis hogy mennyire van világos ott ahol alszunk, a harmadik pedig a hőmérséklet. Ebből mindhármat grafikonokon láthatjuk az idő múlásával. A Withings ígérete alapján pedig egy szoftverfrissítéssel hamarosan érkezik a különböző zajok és az alapzaj mérése is – a központi egységben így található egy mikrofon is.

Withings Aura

A tulajdonságok tehát elég meggyőzőek, de vajon tényleg működik-e a dolog? Be kell vallanom, elég szkeptikus voltam, mivel a Sleep Cycle appot évek óta használom, és nem éreztem úgy, hogy sokkal jobban ébrednék vele, mint nélküle. Az Aura viszont mintha tényleg más lenne. Kezdjük azzal, hogy első nap tényleg nagyon kellemesen ébredtem, először csak a kék fényt kapcsolja fel, aztán nagyon halkan elkezd játszani egy háttérzenét, ami folyamatosan erősödik – olyan is volt, hogy csak a fényre ébredtem. Nem tudom mennyire placebo, vagy mennyire számít az, hogy nem berobban az ébresztő hangja, de valóban kevésbé éreztem felmosórongynak magam még rövidebb éjszakák után is.

Megéri-e? Hát, tényleg nagyon nehéz szívvel fogom visszaadni, de ettől függetlenül elég húzós az ára. 99 900 Ft, ami nagyon nem kevés, még akkor sem, ha valóban a legsokoldalúbb – és a pulzus- és légzésmérésnek köszönhetően valószínűleg a legpontosabb – ilyen okoskiegészítőről beszélünk. Negatívumot egyébként nem nagyon tudok felhozni, talán a szinkron lassúságát, illetve a Sleep Cycle-ből megszokott jegyzetek hiányát, de ezek olyan problémák, amiket egy egyszerű szoftverfrissítéssel bármikor orvosolhatnak a Withingsnél. Egy szó mint száz: amennyire kételkedve álltam hozzá, annyira pozitív csalódás volt az Aura. Nem kérdés, hogy jó termék, és van akinek megér ennyit – hiszen egy matrac is lehet 20 ezer és több százezer forint is.

[1] Bódizs Róbert: Hullámok nyelvén: a szerotonin és az alvási oszcillációk
[2] Wikipédia: Alvás szócikk

Apple Inc. (AAPL)

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? ... - Klikk ide!