Xiaomi

Xiaomi: szégyentelen kínai másológépezet?

#HÍREK
2014. 07. 24.
John Gruberen keresztül jutottam el a Cult of Android androidos híroldal tegnapi cikkéhez (címe: 7 dolog, amit a Xiaomi egyértelműen az Apple-től lopott), amiben azt szedik össze, mennyire arcátlanul másolja bizonyos esetekben az Apple-t a Xiaomi, az egyre inkább komolyan veendő androidos telefonokat gyártó kínai cég.

Mivel mindig is zavart, ha egy cég ellopja egy másik cég ötleteit, dizájnját vagy marketinganyagait (abban az esetben is, ha az Apple a hunyó!), ezért megdöbbenéssel vegyes indulatokkal, végül már hangos nevetésben kitörve néztem végig a képeket amiket most veletek is megosztanék.

Egyébként Gruber szerint három okból jelent a Xiaomi komoly veszélyt a Samsung számára:

1. A Xiaomi sokkal szégyentelenebbül és nyíltabban másol le mindent amit csak tud az Apple-ről.
2. Jobbak is ebben. A Xiaomi ízlésesen másol, a Samsungnak nincs ízlése.
3. A Xiaomi csak olyan országokban működik, ahol gyengék a szellemi tulajdonnal kapcsolatos törvények, amik lehetővé teszik az egyes és kettes pontok folyamatos gyakorlását.

Nézzük akkor sorban, mik a necces elemek a Xiaomi termékei és marketinganyagai esetén. A most bejelentett Mi 4 okostelefon ugyan szerintem nem nevezhető 100%-os koppintásnak, azért a körben lecsiszolt élek, a fehér csíkok és az alsó lukak a hangszórónál eléggé emlékeztetnek az iPhone 5s-re. Még a micro USB-csatlakozó formáját is lightningosra szabták.

Xiaomi copy

Íme, a Mi 3 termékoldalán a kameráról készült fotó. Semmi extra nem tűnne fel nekem sem elsőre, de ezt pl. John Gruber szúrta ki pár napja: a „fotón” a kamerához egy az egyben az Aperture ikonját használták fel, bár azért a „Designed by Apple in California” szöveget leszedték róla. Lehet, hogy a Xiaominál úgy gondolták, most hogy az Apple nem foglalkozik tovább az Aperture-rel, mehet a szabadrablás.

Xiaomi Aperture copy

A Xiaomi nem csak telefonokat gyárt, hanem Apple TV-hez hasonlító set-top boxokat is. Itt a termék dizájnja ugyan nem hasonlít kiemelkedően az Apple TV-re (ezen a vonalon nem is lehet nagyon újat alkotni), a marketingesek azért nem mentek messzire amikor a termékfotókat csináltatták.

Xiaomi Apple TV copy

Persze ezen kívül más termékvonalakon is jelen kell lenni. Például érdemes routert is gyártani. Lopjuk el akkor az AirPort-család valamelyik tagját? Neeeem, az túl egyértelmű lenne. Másoljuk le a Magic Trackpadet, ilyen formájú router még úgysem készült. Ha meg már úgyis elloptuk a dizájnt, büszkén hirdessük is ezzel a terméket!

Xiaomi Magic Trackpad copy Xiaomi Magic Trackpad copy-2

Természetesen táblagép is dukál az okostelefonok mellé. A Xiaomi egyelőre egy terméket mutatott be, a Mi Padet. A kijelző mérete, felbontása és képaránya pontosan ugyanakkora mint az iPad mini esetében. Viszont érdemes az olcsóbb piacokra betörni. Milyen „olcsóbb” terméke van az Apple-nek? iPhone 5c. Oké, lopjuk el a színeit és a dizájnját, ha tablethez használjuk fel, biztos nem fog feltűnni senkinek. A termékfotókhoz pedig kéne valami jó beállítás, nem?

Xiaomi iPhone 5c copy

 

Xiaomi iPad copy

Valahol árulni is kell a termékeket. Egy szép boltban. A boltba kellenek asztalok, plakátok, egyéb berendezések. Inspiráció kell. Mi lehet inspirálóbb egy kínai cég számára, mint mondjuk egy szép üzlet Sanghajban?

Xiaomi Apple Store copy

És végül a legdurvább. Amiért kinyílik a bicska a zsebemben és apu ökölbe szorított keze leszek. Be is kell mutatni ezeket az egyedi termékeket, ugye? Hogy mutassuk be? Keynote-on – gondolta Xiaomi vezetője. Így hát felvett egy fekete pólót, egy farmert, lenyomta a prezentációt, de a végére kellett egy csattanó. Ezért pofátlan módon ellopta Steve Jobs ikonikus „One more thing…” felütését. Szegény Steve, forog a sírjában. Ha pedig mindezeket látná, nagy valószínűséggel belekezdene a második termonukleáris háborújába is.

Xiaomi Steve Jobs copy

A The Verge egyébként a Xiaomi gusztustalan keynote-ja után elkapta egy interjúra a cég – korábban a Google-nél dolgozó – globális alelnökét, Hugo Barrát, aki el akarta oszlatni a cége körüli „félreértéseket”. Először is leszögezte, hogy a céget „Mi”-nek kell hívni, gondolom rájöttek, hogy a Xiaomi helyes kiejtése elég nehézkes egy Ázsián kívül élő ember számára.

Barra még csak egy éve dolgozik ebben a pozícióban, de máris rosszul van attól, hogy folyamatosan azt kell hallania, hogy a Mi csak másolja az Apple-t. Szerinte a kínai cég egy hihetetlenül innovatív vállalat, aki folyamatosan fejleszti és csiszolja a dizájnjait, és a másolásról szóló hírek szerinte

csak szenzációhajhász megnyilvánulások azoktól, akiknek nincs jobb dolguk mint ilyesmiről beszélgetni.

Amikor Vlad Savov felhozta, hogy azért meglepően sok a hasonlóság mondjuk a Mi 4 és az iPhone 5s között, valamint a Mi Pad is mutat egyezéseket az iPhone 5c designjával, Barra ezt válaszolta:

Ha van két hasonlóan tehetséges tervező, akkor természetes, hogy ugyanarra az eredményre jutnak. Nem számít, ha valaki más már eljutott ugyanide. Nem másoljuk az Apple termékeit. Ennyi.

Úgyhogy Jony Ive is kapott egy pofont, a Xiaomi, bocsánat, Mi csapata is Jony Ive-szintű formatervezőkkel dolgozik ezek szerint, akik ugyanúgy több mint 20 éve csiszolgatják a saját elképzeléseiket, ugyanazokra az eredményekre jutva. Szerintem is teljesen életszerű. Végül persze nem lehetett szó nélkül hagyni a „one more thing…” megjelenését. Barra válasza:

Nem mi vagyunk az egyetlenek, akik adoptálták Steve Jobs prezentációs stílusát. Az egész világ ezt csinálja.

Szóval Hugo Barra tenyérbemászó válaszai végigvonultak az egész interjún. Megkérdezték tőle, hogy tervezik-e a terjeszkedést az amerikai piacra. Itt nyilván körülbelül 3 perc alatt akasztana csilliárd dolláros pert a nyakukba az Apple. A Mi egyelőre nem tervezi az amerikai piac meghódítását, mivel ott nagyon erős a verseny, és fokozatosan akarnak terjeszkedni, egy országgal egy időben.

Csak engem zavar amúgy az ilyesmi?

Forrás: Cult of Android, The Verge. Képek: Xiaomi, Apple, egyéb források. Borítókép: Bloomberg.

Handras: szerintem az is mókás, hogy a Cult of Android Mac-en szerkeszti a cikkeit. Nézzétek csak meg, bármelyik cikkükben a képek elnevezését, tipikusan az OS X ment “Screen Shot [dátum] at [idő]” elnevezéssel képernyőfotókat. :)