imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Megjöttek az októberi Keynote meghívói

Kövesd velünk az eseményeket!

10 kedvenc buktatóm az új Vonatinfó alkalmazásban


Derült égből villámcsapásként ért minket a minap megjelent a Vonatinfó 2.0, a MÁV új, eddig soha nem látott újításokkal feltúrbózott alkalmazása. Ugyan még egy kicsit sokkolva érzem magam, de azt hiszem, most már tudok beszélni a történtekről.

Tavaly jelentette be a MÁV, hogy vadiúj alkalmazáson dolgozik belsős fejlesztőcsapatuk, amivel már vonatjegyet is válthatunk majd, elkerülve ezzel a felesleges sorbanállást és szerencsétlenkedést. Az innovatív szemléletmódnak köszönhetően a jegyek online megvásárlására böngészőből eddig is volt lehetőségünk, ezúttal viszont a technika vívmányait kihasználva, akár már az appon keresztül megtehetjük ugyanezt.

A fejlődés útja azonban elég rögös, korántsem olyan sima, mint ahogy azt a bevezető után képzeltük. Egyelőre még egészen crash hátán bug állapotban van a rendszer, össze is szedtük a saját tapasztalataink, kiegészítve utazó sorstársaink (horror)élményeivel.

1. Biztonsági összeomlás

A MÁV annyira biztosra ment a BKK online jegyek bukásának egy éves évfordulója alkalmából, hogy a fejlesztés során, az üzleti érdekeket szem előtt tartva, biztonsági összeomlásokat építettek be az alkalmazásba. Érthető, hiszen egy akkora állami vállalat, mint a MÁV, mégsem teheti meg, hogy egy 16 éves gimnazista két kattintásból 50 forintért vásároljon havi bérletet. Ha nem tud a user jegyet venni, senkit nem érhet bántódás.

2. Hagyományörző UI

Na jó, ez nem is igazából bug, sokkal inkább “fícsör”. A MÁV-nál fontosak a hagyományok, a vezetőség pedig pontosan tudja mit jelent az utas számára a vasút és milyen fontos szerepet játszik egy vérbeli magyar nemzeti identitásában. Ez egy több mint 150 éves csoda. Ezért a GUI kialakításánál korhűen, a barbizoni, impresszionista és naturalista elveket követve, a 19. század végére, a Magyar Államvasutak alapításának idejére nyúltak vissza. Ha Iványi-Grünwald Béla a festészetét felhasználói felület tervezésbe folytotta volna, az kétségtelenül ilyen lett volna:

3. Esélyegyenlőség

Az engedményezés nem megoldás. A végén még azt gondolhatja valaki, hogy csak azért, mert valaki rokkant kedvezményre jogosult, a többi utas másként tekint majd rá. Ennek is elejét veszi ez a kiadós update, a vásárlásnál csak akkor add hozzá a kedvezményt, ha rájössz hogyan kell. Ha megvagy, akár a kedvenc kedvezményeidet is listázhatod.

4. Helyfoglalós játék a vonaton

Milyen unalmas lenne a vonatút méltatlankodó utasok nélkül. Az imidzsvesztés elkerülése végett a fejlesztők kifelejtették azt a funkciót, amivel ablak vagy asztal mellé kérhetjük a jegyünket. Így aztán lehetőség van két WC-ben bagózás között helyfoglalós játékot játszani. Figyelem, ehhez helyjegy váltása kötelező! Dohányozni meg persze senki sem dohányzik, hiszen egy ideje már tilos…

5. Korhatárhoz kötött utazás

Ki mondta, hogy a vonatozás csupa móka és kacagás? Itt demokráciának helye nincs, a Vontainfó alkalmazás csak mai utazással árusítja a jegyeket és szigorúan 26 év felettieknek. Ha siettek, még tudtok valamelyik havertól bugázni egy érvényes személyit. Bár a kísérő személyzet csak akkor tart szigorú jegyvizsgálatot, ha őket is szorongatja felülről az inspekció vasmarka.

6. Dupla vagy semmi

Ha annyira ódivatú és csökönyös lenne a kedves utas, hogy böngészőből próbálna jegyet vásárolni, majd az alkalmazáson keresztül bemutatni azt a kalauznak, akkor előre szólók, nem fog sikerülni. A MÁV ugyanis arra is figyelt, hogy két külön jegyértékesítési rendszer egymástól függetlenül működhessen, ezzel kettéosztva az ügyfeleket. Ha esetleg már megvetted a jegyet a webes jegyértékesítési rendszeren keresztül, akkor ajánljuk figyelmedbe az új Vonatinfó alkalmazást ahol ezt ismét megteheted, ezzel elkerülve az esetleges bírságolást.

7. One Way Ticket…

Csak oda. Retúrjegy nincs! Egy klasszikust idéznék:

Choo, choo train chuggin’ down the track
Gotta travel on, never comin’ back
Oh, oh got a one way ticket to the blues

8. Néha jön, néha nem

Az izgalmak fokozására az alkalmazás algoritmusa találomra dobálja a vonatok típusát és a vágányszámot. Ha esetleg azt írná, hogy nem közlekedik a vonatod, ne higgy neki. Töltsd újra! Hátha egyből meggondolja magát.

9. Tudományosan fantasztikus elnevezések

Az egyik App Store-os értékelés szerint a Hátráltatásügyi Főosztály kiemelkedő munkát végzett az appban található elnevezésekkel. A “szolgáltatás típus: személyszállítás 2. kocsiosztály” a “vontajegy 2. osztály” helyett sokkal jobb elnevezés. Így van néhány másodperced a messzeségbe révedni és elgondolkodni azon, hogy biztosan bevállalod-e a kalandos vonatutat.

10. Az érvénytelen jegy anomália

Még a legjobbak is hibáznak olykor. Arra számítanál, hogyha kiperkálod a pénzt vonatjegyre, eljutsz A-ból B-be. De nem ennyire egyszerű a matek. Bizonyos változók, mint példuál az malőr, hogy a kalauzok egyelőre nem tudják kezelni az appon keresztül váltott jegyeket keresztbe húzhatják a számításaidat.

+1 A fejlesztők tanácsa

A fejlesztők azt üzenik, hogyha a fenti problémák valamelyikét tapsztalod, akkor egyszerűen csak töröld le az alkalmazást, majd telepítsd vissza. Hátha segít. Egyébként pedig szerencsés és problémamentes utazást kívánnak a MÁV-START Zrt. minden kedves utasának.

BTS

Ezt már olvastad?

A Sirinek ez is az egyik baja, hogy mindenki a célközönség. Valószínűleg hatékonyabb lenne, ha először jól működő modulokat hoznának létre egy-egy funkcióra szabva.

Miért nem ismeri anyanyelvünket az Apple virtuális asszisztense? - Klikk ide!